Tehnikainstituut
Valdkonna püsilink (URI)
Sirvi
Sirvides Tehnikainstituut Autor "Aimar, Lukk" järgi
Näitamisel1 - 2 2-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs Automaatkäigukastide problemaatika ettevõtte Hõbenool OÜ näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2021-05-14) Tool, Den Tarmo; Aimar, LukkDiplomitöös „Automaatkäigukastide problemaatika ettevõtte Hõbenool OÜ näitel“ on autor analüüsinud automaatkäigukastide arvu Eestis. Tulemustest selgus, et Eestis on kokku 78726 automaatkäigukastiga sõiduautot, mille esmane registreerimisaasta jääb vahemikku 2010-2015. Nende seast osutusid kõige populaarsemateks käigukasti mudeliteks TF80 (10,4%), DQ200 (8,5%), DQ250 (7,4%), 722.9 (6,5), 8HP70 (4,9%) ning 8HP45 (4,8%). Koguarvust 2% on 0B5 käigukasti mudeliga sõiduautod. Autor kirjeldas ka käigukasti mudeleid TR690, K310, K311, K312, 0AW ja 6DCT450, DQ250. Autor analüüsis saadud teavet Hõbenool OÜ-s leiduvate päringutega ning leidis, et kõige rohkem käib Hõbenool OÜ-s sõiduautosid, mille käigukastiks on TF80. Töös tuli välja, et Eestis on TF80 käigukastiga sõiduautode suhtarv suur, seetõttu on nende autode võimalus sattuda Hõbenoolde ka suurem. 0B5 käigukastiga sõiduautosid on 1431. Töö käigus selgus, et tervelt 10% nendest sõiduautodest pöörduvad Hõbenoolde, kas siis hooldusesse või diagnostikasse. See on pöördumiste kõige kõrgem protsent arvestades seda, et neid autosid Eestis oluliselt vähem, kui näiteks TF80 käigukastiga sõiduautosid. 0B5 käigukastile järgneb probleemne CVT käigukast TR690. Autor analüüsis erinevaid käigukasti mudeleid ettevõttest pärineva informatsiooni alusel. Selgus, et kõikidel vaatluse all olevatel käigukastide mudelitel on probleeme. Ettevõtte kogemuste, autori diplomipraktika ning ettevõtte müügijuhtimise tarkvaras leiduva informatsiooni Pipedrive võrdlemistel ja analüüsimistel selgub, et kõige enamlevinumad probleemid käigukastidel on erinevad kulumised, jõnksud-värinad ning mittesujuvad käiguvahetused. Enamasti on käigukastide probleemide põhjustajaks hiline hooldusaeg, mis omakorda on põhjustatud madalate hoolduskulude hoidmisest. Töös selgub, et käigukasti õlivahetused võiksid toimuda varem või korrapärasemalt, et hoida ära suuremaid kulutusi ja probleeme käigukastiga. Kasutatakse „lifetime oil“ terminit, mille all mõeldakse elukestvat õli, kuid see ei taga seda, et automaatkäigukast toimetaks veel kolmandate ja neljandate omanike käes, kus läbisõidud on üle 100 000 km. Praktika kogetu põhjal võib öelda, et purused magnetid ja sädelus on sage nähtus Eesti liikluses olevatel sõidukitel millede läbisõidud on üldjuhul üle 100 000km. Autotootjate ja käigukasti tootjate hooldusvälbad lähevad omavahel vastuollu. Eelkõige on vastuolu käigukasti hoolduse intervallis. Autori läbi viidud küsitlusest selgus, et auto omanikud enamasti ei ole teadlikud käigukasti hooldusvälbast, mis tõttu võib eeldada, et õige aeg käigukasti hooldamiseks läheb üle ning käigukastis tekkivad anomaaliad hakkavad märku andma. Käigukasti eluiga oleks pikem kui vahetada õli käigukasti tootja ettenähtud aja järgi. See mida näidatakse autotootja hooldusprogrammides on kordi suurem kui on käigukasti tootja soovitanud. Autoomanikud peaksid käima tihedamini automaakäigukastidega hoolduses. Töö käigus läbiviidud analüüsidest selgus, et paljud probleemid käigukastidega on tekkinud õigeaegsest hooldamatusest. Probleemi vähendamiseks soovitab autor autoomanikke teadvustada õigeaegse hooldamise vajalikkusest sotsiaalmeedia, tehniliste ajakirjade, autokoolide või vastavat teenust pakkuvate ettevõtete kodulehtede kaudu.Nimetus Piiratud juurdepääs GAZ-53 võidusõidumootori ümberehitus LPG gaasiseadmega sõitmiseks(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2019) Pints, Kristian; Aimar, LukkKäesolevas töös käsitleti GAZ-53 võidusõidu mootori gaasiseadme paigalduse võimalikust ning selle tasuvust. Töö põhieesmärkideks oli pakkuda välja töötav lahendus GAZ-53 mootori ümberehitamiseks vedelgaasi seadmega sõitmiseks, et vähendada kulusi ja tõsta ohutust. Uurimuse tulemusel selgus, et alternatiivkütused nagu vedelgaas ja maagaas on üle-maailma populaarsed ning nende populaarsuse kasvu on statistiliselt näha ka Eestis. Samuti maagaasi ja vedelgaasi omadused kütustena ei ole halvemad kui mootoribensiinil ja diislil. Vedelgaasiseadmete paigalduste arv tõuseb iga aastaga Gaznet OÜ ettevõtte sisese statistika näitel samuti suureneb ka imporditud vedelgaasi kogus iga aastaga. Peale tänavaliikluse on alternatiivkütused kasutusel ka autospordis nagu näiteks autoralli, hobikardid ning kõrberalli Töö praktilises osas selgus, et võistlussõidukile GAZ-53 on mõistlik paigaldada teise põlvkonna gaasiseade, millel on elektrooniline juhtkontroller, et tagada täpsem kütusesegu mis tagab puhtama ja tõhusama kütuse põlemine. Elektroonilise juhtkontrolleri efektiivseks juhtimiseks on vaja erinevaid andureid. Gaasiseadme paigaldamiseks peab paigaldama karburaatori drosselklapi võllile gaasiklapi asendianduri ning väljalaskesüsteemile universaalse lambda anduri. Lambda anduri paigaldus on oluline kuna see võimaldab tagada efektiivse kütuse doseerimise kogu mootori töövahemikus ja koormusel. Alternatiivina oleks võimalik eemaldada karburaator ning teha monovalentne ainult gaasi toitel sõitev süsteem, lisades kütusesüsteemile drosseklapp ja teostada mootori õhuvõtt mootoriruumiväliselt. Majandusliku analüüsi tulemusel selgus, et võistlussõidukile paigaldatava gaasiseadme hind koos tööga on 1220€. Tasuvusaja arvutusel arvutati, et sääst vedelgaasiga sõitmisel on 49% ning ainult ülesõitudel sõites tasuks gaasiseade ära alles kuue aastaga. Kiiruskatsetel ja ülesõitudel sõites oleks gaasiseadme tasuvusaeg natukene üle kahe aasta. Lisaks seati töö eesmärgiks tagada ohutus ning vähendada põlengute arvu ning selle tõenäosust. Võistlusklassi EMV13 tehniliste reeglitega tutvudes selgus, et kütusepaagid ei pea olema auto valmistaja poolt tehtud ning need võivad olla ise valmistatud. Gaasiseadmete ohutus on selgelt reguleeritud Euroopa Komisjoni eeskirja poolt, mis määravad gaasiseadmete ohutuse liiklemiseks ning vedelgaasi paakide ohutus on kõrgem kui omavalmistatud kütusepaakidel kuna LPG paagid on sertifitseeritud Euroopa Komisjoni eeskirja ohutusstandardite järgi. Gaasiseadmetel on kohustuslik kasutada sertifitseeritud komponente, mida on testitud, et tagada inimeste ohutus. Võistlustele eelnevates tehnilistes kontrollides tuleks gaasiseadmega sõitvale sõidukile teostada lekkekontroll ja vedelgaasi paakide kinnituse tugevus. Kütusesüsteemist tuleneva ohutuse tõstmiseks tuleks kehtestada nõue FIA turvapaakidele või lisada täpsustavaid reegleid tehnilistesse nõuetesse. Välja pakutud 130 liitrise LPG paagi kinnitamiseks peab kasutama vähemalt nelja 12.9 tugevusklassiga M10 polte. Vedelgaasi paagid on ohutumad kui isevalmistatud kütusepaagid. Võistlussõidukite tehniline resurss on kallis, otsustati teostada katsemõõtmised veojõustendis ja heitgaaside analüsaatoriga katsesõidukil Chevrolet Avalanche peal. Heitgaaside mõõtmiste tulemuse põhjal on vedelgaasi toitel sõitva auto heitgaasid puhtamad, kuid see sõltub kütuse põlemise efektiivsusest ning kütusesegu peab olema korrektne. Gaasiseadme seadistamiseks tuleb kulutada rohkem aega, et saavutada efektiivne põlemine ja gaasiseadme eelised mootoribensiini ees. Keskkonnale kahjuliku süsihappegaasi kogus oli vedelgaasiga sõitva katsesõidukil väiksem. Veojõustendis teostatud mõõtmiste tulemusel selgus, et mootori maksimaalne võimsus vähenes vedelgaasi toitel 5,89% ning mootori maksimaalne pöördemoment 4,93%. EMV 13 võistlusklassi mootorite jõudlus suureneb iga aastaga ja selle kasvu piiramiseks võiks paigaldada EMV 13 võistlusklassi sõidukitele vedelgaasi seadmed. Gaasiseade tuleks paigaldada töös valitud komponentidega võistlussõidukile ning tuleks teostada mõõtmised ning analüüsida tulemused võistlussõiduki peal, et tagada süsteemi töökindlus.