Autotehnika
Valdkonna püsilink (URI)
Sirvi
Sirvides Autotehnika Autor "Aimar Lukk" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs Tahmafiltri manipulatsiooni tuvastamine tehnilise ülevaatuse punktides(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2017) Ivanov, Roman; Pärand, Lempu; Aimar LukkTänapäeva maailmas, kus on tendents liikuda keskkonna säästvate lahenduste poole on auto tootjatele seatud väga ranged normid auto heitgaasidele. Seda tehakse selletõttu, et vähendada keskonna reostust, eriti suurlinnades ja tihedalt asustatud piirkondades. Terviseuuringud näitavad, et õhu kvaliteet on nendes piirkondades väga madal ning ei vasta normidele, mis omakorda põhjustab hingamisteedega seotud haigusi inimeste seas ning looduse reostust. Selle, auto kasutamisest tuleneva negatiivse efekti vähendamiseks, luuakse erinevaid tõhusaid lahendusi auto tootjate poolt. Peamiseks õhu saastavaks teguriks auto heitgaasides on süsihappegaas, lämmastikoksiid ning peenosakesed. Nende vähendamiseks on välja töötatud EGR ja DPF süsteemid, mis tagavad selle, et atmosfääri jõuab võimalikult vähe neid ühendeid. Lõputöö käigus läbiviidud uuringust selgub, et auto tavakasutajate seas ei tähtsustata seda piisavalt ning pigem otsitakse endale võimalikult kasulik, mugav ja odav lahendus nende süsteemidega probleemide ilmnemisel. Samas see on ka võimalik kuna nagu lõputöö käigus selgus, ei ole hetkel võimalik tehnilise ülevaatuse käigus üldjuhul tuvastada neid manipulatsioone, kuna kasutatakse mõõtevahendeid ja võtteid, mis ei ole selleks piisavalt efektiivsed. Praegusel ajal ülevaatus punktides kasutatavate heitgaasi suitsususe mõõtevahend on võimeline mõõtma suitsusust alates K= 0.5 m-1, see täpsus on alla selle, mida suudab auto mootor toota, kuigi on järgitud kindlaid reegleid mõõtevahendi talletamise suhtes (õige õhuniiskus, temperatuur). Selleks, et mõõta Euro 5 ning Euro 6 heitgaase, sellest mõõtetäpsusest enam ei piisa ning on vaja kasutusele võtta kordades täpsemaid ning kallimaid samas ka palju nõudlikumaid mõõteriistu väliskeskkonna suhtes (et säiliks täpsus) tehnoülevaatustel. See eeldab omakorda laboritingimuste loomist, et oleks võimalik kontrollida heitgaaside normidele vastavust. Auto tootjad on loonud standardi järgi auto pardadiagnostika süsteemi, mis on varustatud kümnete anduritega, mille abil monitooritakse ja juhitakse mootori ning heitgaasi puhastussüsteemide tööd. Kuna sõidukid on valmistatud nii, et nad oleksid võimelised vastama nendele normidele, siis need andurid, mis osalevad mootori ja heitgaaside puhastussüsteemide töös on võimelised mõõtma heitgaase vastava täpsusega. Juhul kui mingi parameeter läheb normist välja (1.5 korda üle normi) siis sellest teavitatakse kohe juhti märgutulega armatuuris. Tõsisema rikke korral ei ole võimalik enam mootorit käivitada või piiratakse mootori võimsust suurel määral, et oleks võimalik sõita ainult lähimasse teeninduspunkti. Kogu sõiduauto andurite tööd ning korrasolekut saab kontrollida vastavate testritega, mis on kordades odavamad, kui need mõõteriistad, mida on vaja Euro 5 ja Euro 6 normide kontrollimiseks. Samuti juhul, kui võtta kasutusele need analoogsed mõõteriistad, siis see oleks taandareng, kuna see nõuaks kordades rohkem ressurssi, täpsust ning kvalifikatsiooni nende mõõteriistadega töötamiseks, kui digitaalsete testritega. Ei ole mõtet liikuda suunas, mis ei ole jätkusuutlik. Neid mõõteriistu saab petta ning tänapäeval kasutatavad kontrollimise meetodid tehnoülevaatusel ei ole enam tõhusad uute autode puhul. Kui tuua näide ühest Euroopa Liidu eestvedaja riigist Euro normide suhtes Saksamaast, siis seal on ODB testrid laialdaselt kasutatavad nii tehnoülevaatustel kui ka politsei ning tolliametnike poolt, kus kontrollitakse auto korrasolekut isegi tee ääres, kui tekib kahtlus, ja juhul, kui avastatakse mingi manipulatsioon või mittevastavus OBD süsteemis, suunatakse sõiduk lähimasse remonditöökotta ning kirjutatakse välja trahv. Samas koos OBD testritega peaks igal ülevaatuspunktil olema ligipääs tootja tehase andmetele, kust nad saaksid kontrollida sõiduki vastavust nendele, mitte võtta kõiki sama malli järgi, mis on hetkel K=1,5 m-1 Euro 4 ja uuemate autode puhul. OBD testrist näeb kõikide andurite tööd, samuti andmeid millal toimus viimane DPF filtri regeneratsioon, DPF täituvust, EGR süsteemi tööd ning kõiki nende süsteemiga seotuid andureid. Et kontrollida auto korrasolekut ei ole vaja läbi viia suitsususe teste ja tegema kõiki neid mootorit ja käigukasti koormavaid protseduure, mis on välja toodud MKM määruses 77 lisa 4. Vaid piisab ainult OBD protokollist ning tehase andmete olemasolust, et võrrelda vastavust normidele ning teha sellest järeldus, kas sõiduk on korras või tal esinevad puudused heitgaasi puhastussüsteemides. Kõik sõidukid mida antud lõputöö raames testiti omasid kehtivat ülevaatus, kuigi vähemalt kuuel nendest ei olnud, kas ainult EGR-i või EGR ja DPF süsteeme mõlemaid. Samuti kui välja töötada programm tehnoülevaatuste jaoks, mis loeks ning talletaks autost saadud andmed kohe näiteks Maanteameti serverisse, siis ei oleks võimalik manipuleerida auto andmete sisestamisega ja ka mõõte metoodikaga. Samuti OBD test on kiirem ning täpsem. Ning heitgaasi puhastusssüsteemidega manipulatsioonid oleksid valdavas enamuses tuvastatavad. Saksamaal müüdavad testrid on taadeldud ning mõned neist on kasutuses nii tolliametnike, politsei kui ka tehnoülevaatajate poolt. Nendega on võimalik kontrollida OBD süsteemi ning vigade olemasolul seda kohe näha [22]. Lõputöö käigus jõudis autor järeldusele, et oleks mõistlik õpetada alates autokoolist kuni riiklike eksamiteni välja heitgaasi puhastusüsteemide vajalikkusest, et kõik autojuhid oleksid teadlikud nende vajalikkusest ning hoiduksid nendega manipuleerimast. Auto müügis hoiatada võimalikke ostjaid diiselmootorite probleemidest, kui sõita pidevalt ainult lühikesi distantse. Tehnilise ülevaatuse käigus võtta kasutusele digitaalsed testrid, mis võimaldaksid tuvastada heitgaasi puhastussüsteemidega läbiviidud manipulatsioone ning sisestaksid automaatselt OBD-st saadud andmed serverisse, kus neid ei oleks võimalik muuta või et muudatuste ajalugu oleks võimalik hiljem kontrollida. Tehniline politsei võiks hakata tegema pistelisi kontrolle digitaalsete testritega, et tuvastada nende süsteemidega tehtud manipulatsioone. Selle tegevuse tulemusena hakkavad inimesed aru saama, et EL-is üldiselt ega ka Eesti riigis ei ole lubatud ja on karistatav igasugune heitgaasi puhastussüsteemidega manipuleerimine.