Tallinna Tehnikakõrgkool
Valdkonna püsilink (URI)
Sirvi
Sirvides Tallinna Tehnikakõrgkool Autor "Aab , Martty" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs Autonoomsete transpordivahendite rakendamise võimalused viimase miili logistikas tiheasustusega piirkondades(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-12) Aab , Martty; Hurt, Ulrika; Mering, HeitiKäesoleva uurimistöö algul seatud eesmärgist ja uurimisküsimustest tulenevalt keskendus autor esimese ja viimase miili logistika probleemide uurimisele ja neis etappides autonoomsete transpordivahendite rakendamise võimalustele. Probleemide välja selgitamiseks kogus autor infot erinevatest teaduslikest allikatest ja analüüsis põhjalikult autonoomsete transpordivahendite kasutamist toidukaupade transpordis viimase miili logistikas Tallinna kesklinna näitel. Selgitamaks välja, kas autonoomsete transpordivahendite kasutamine viimase miili logistikas toidukaupade veos oleks majanduslikult ja ökoloogiliselt mõistlikum lahendus praegusele, intervjueeris autor kolme peamist toidukaupade e-poe teenusepakkujat Eestis Selver, Rimi ja Baroba ning autonoomsete sõidukite tootjat Clevon. Töö on jaotatud kolmeks suuremas peatükiks kus esimeses keskendutakse uurimistöö teoreetilistele alustele mis koosnevad esimese ja viimase miili logistika probleemidest, autonoomsete sõidukite ülevaatest, kirjeldusest ja kasutusvõimalustest. Teises peatükis on välja toodud lõputöö metoodika kirjeldus ja meetodid mida andmete kogumiseks ja analüüsimiseks kasutati. Viimases peatükis on välja toodud arvutuskäigud võrdlemaks autonoomset transpordivahendit ja mitte autonoomse transpordivahendit ning nende transpordikulusid. Arvutuste tulemusena sai autor kinnitust uurimistöös püstitatud hüpoteesile ja vastuseid uurimisküsimustele. Antud uurimistöö teema on aktuaalne kuna autonoomsete transpordivahendite kasutamine muutub üha olulisemaks viimase miili logistikas tänu oma kulutõhususele, kiirusele ja usaldusväärsusele, ohutusele ja keskkonnaalastele eelistele. Viimase miili tarne on tavaliselt tarneprotsessi kõige kallim osa ja selle protsessi automatiseerimine võib kulusid märkimisväärselt vähendada. Autonoomne transport võib töötada ööpäevaringselt ja liikuda liikluses tõhusamalt kui mitte autonoomne transport, võimaldades kiiremaid ja usaldusväärsemaid tarneid, eriti ajaliselt tundlike tarnete puhul, näiteks toidu- või meditsiinitööstuses. Lisaks võib autonoomne transport vähendada õnnetuste ohtu, kuna need on varustatud anduritega ja suudavad teha kiireid otsuseid, et vältida kokkupõrkeid. Samuti võivad need aidata vähendada süsinikdioksiidi heitkoguseid, kuna enamjaolt on tegu elektriliajamil töötavate sõidukitega, see on eriti oluline linnapiirkondades, kus hea õhukvaliteet on suureks probleemiks. Üldiselt pakub autonoomne transport viimase miili logistikas mitmeid eeliseid, mistõttu on see üha populaarsem lahendus ettevõtetele, kes soovivad oma tarneahelat optimeerida. Autori hinnangul sai lõputöö eesmärk täidetud ja välja selgitatud, et autonoomsete transpordivahendite kasutamisel toidukaupade veos viimases miilis oleks potentsiaali kuid vaatamata sellele tuleks eelnevalt lahendada mõned regulatiivsed takistused ja koguda infot erinevate, samas valdkonnas läbi viidavate, pilootprojektide tulemustest. Edaspidiselt võiksid rohkem ettevõtteid oma viimase miili logistikasse autonoomseid transpordivahendeid implementeerida. Esmapilgul tundub, et tegu on kalli ja arendust vajava tehnoloogiaga kuid pikemas perspektiivis aitab see ettevõttel kasumlikkust kasvatada, näiteks tööjõukulude arvelt või säästetud raha ettevõtte arengusse tagasi suunates.