Sirvides Autor "Arras, Rasmus" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Avatud juurdepääs Hyundai i20 N Rally2 Ackermann'i geomeetria analüüs(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2024-01-08) Arras, Rasmus; Annask, RaikoKäesoleva lõputöö käigus uuriti Hyundai i20 N Rally2 võistlussõidukit, mille puhul on tegemist tipptasemel ralliautoga ning mis on loodud võistlemiseks Autoralli Maailmameistrivõistlustel. Seoses pilootide poolt edastatud tagasisidega, mis puudutas sõiduki juhitavust kurvi sisenemise hetkel. Töö eesmärgiks oli uurida sõiduki roolisüsteemi ning sellega kaasnevalt Ackermann’i geomeetria esinemist antud sõiduki puhul. Ackermann’i geomeetria esinemine on tänavasõiduautodel üsangi tavapärane, kuid mootorispordis võib leida sellega seoses erinevaid lahendusi, mis toimivad sõltuvalt võistlusoludest efektiivsemalt. Ackermann’i geomeetria väljaselgitamiseks uuritava sõiduki põhjal kasutati analüüsitarkvara SusProg3D, kus mudeli loomiseks mõõdeti sisse sõiduki vedrustuse kinemaatikapunktid. Mudeli põhjal sai välja selgitada Aackermann’i geomeetria osakaalu Hyundai Rally2 autol, milleks oli väljapööratud ratastega ligi 20%. Selline väärtus viitab Hyundai puhul pigem paralleelsemale rataste pööramisele. Samuti selgus mudeli arvutuste põhjal, et antud sõidukil esines suuremal hulgal parasiitroolimist, mille arvväärtused kattusid ka reaalselt mõõdetuga. Parasiitroolimine mõjutab Ackermann’i geomeetria kujunemist sõiduki kõrguse muutmise ajal, mis andmete põhjal viitas sõiduki nina langetamisel vastupidise-Ackermann’i geomeetria tekkimisele. Ackermann’i geomeetriat puudutavate uuringute põhjal selgus, et sellise roolisüsteemi geomeetria esinemisel on lihtsustatud aeglasemate kurvide läbimine, tänu sisemise ratta suuremale pöördenurgale ning teisalt on kiirete kurvide läbimine parem, kui rataste pööramine ligineb paralleelsele rataste keeramisele või isegi vastupidisele-Ackermann’i geomeetriale. Siiski on eelistatud Ackermann’i geomeetria esinemine, mis lahtise pinnase peal tomib efektiivsemaks. Hyundai Rally2 optimaalne roolisüsteemi paigutus pakuti välja välimise rooliotsa liigendi asukoha muutmisel, mis tehnilise väljakutse poolest osutus kõige lihtsamaks lahenduseks. Rooliotsa liigendi muutmisel lähtuti minimaalse parasiitroolimise esinemisest ning Ackermann’i osakaalu liginemist 100%-lisele väärtusele. Sellise lahenduse lõplik mõju sõiduki juhitavusele on välja selgitatav ainult sõidukatsete põhjal, kus juhitavuse paranemist on võimalik tähendada piloodi tagasiside ning mõõdetud andmete analüüsi põhjal.