Sirvides Autor "Kolli, Madis" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs Vedurijuhi nähtavuse parendamine pimeda ajal Stadler FLIRT rongide näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2019) Kolli, Madis; Kuusk, MartinRongijuhi töö koosneb erinevatest etappidest, milleks põhilisemaid on reisirongi liinil teenindamine ja ohutu reisijate punktist A punkti B toimetamine. Selleks, et reisijad jõuaksid sihtkohtadesse turvaliselt ja rahulolevalt, peab raudteeveeremi juht olema pädev enda töös. Peale pädevuse on oluline tööandja poolt tagada töötajatele töötingimused, mille abil pakkuda esmaklassilist teenust, rõhudes peamiselt ohutusele. Siinkohal tuleb eristada reaalset ohutust ja tuntavat ohutust. Kui rongijuht ei tunne töötades pimeda ajal ohutult, siis reisijad sellest aru ei saa kuna puudub otsene kontakt reisija ja rongijuhi vahel. Iga olukord sisaldab endas mõningaid probleeme, väljakutseid ja muresid. Vahel ei paista sellele lahendust leiduvat kuid siiski on tavaliselt lahendus lihtsam kui alguses tundub. Tuleb alustada probleemi tunnistamisest, see kuuldavaks teha ja hakata lahendust otsima. Raudteel on populaarne kolleegidega erinevaid tööalaseid probleeme lahata riietusruumides, mis tavaliselt sinna ka jäävad. Töö autori küsitlusest selgusid mõningased probleemid seoses rongide välivalgustusega ja raudteeveeremi juhtide tervisega. Uue rongi (Stadler FLIRT) ja vanade rongide (DR1B, DR1A ja ER2) välivalgustuse võrdluses esitati vanu ronge paremas valguses. Üheks põhjuseks võib lugeda valgusvoo vihku, mis oli suunatud raudteele, mitte ei hajunud kaugustesse. Üheks halogeeni tunnuseks on valguse hajumine kuid eelnevate reisirongidega sai prožektori valgust käsitsi reguleerida ja läätsega vastavalt vajadusele suunata. Hävitav hinnang anti Stadler FLIRT reisirongide prožektorile, kus 5-palli süsteemis hinnati antud näitaja 2,5 pallile. Nägemisprille kirjutati välja 64% vastanutest lähima 5-aasta jooksul, mille põhjusteks arvati olevat vanus, monitoride valguse kiirgus, haigus, ja rongide välivalgustitest põhjustatud nägemise halvenemine. Pimeda ajal sõitmisel toodi välja häirivad tegurid, millest suurim osakaal oli silmade väsimusel, mille põhjuseks võib olla halb valgustatus ja monitoride kiirgav valgus. Lisaks mainiti ära halb valgustatus, kliima, udu ja vihma korral sõitmine, vaimne väsimus ja halvad kojamehed. 15 % vastanutest puudusid häirivad tegurid, kes olid pigem nooremad raudteeveeremi juhid. Rongi juhtkabiini installeeritud monitorid on absoluutselt vaimustav areng tehnikamaailmas, kuid siiski ei ole areng jõudnud nii kaugele, et oleks võimalik ekraanide heledust reguleerida kasutajasõbralikuks. Süsteemi haldaja poolt pakutav ekraaniheleduse muutmine ületab hinna suhtes normaalsuse piiri, mille tõttu on kasutaja ehk Elron sunnitud pakkumise tagasi lükkama. Kannatajateks antud situatsioonis on rongijuhid, kes on sunnitud antud tingimustes töötama. Ajutiseks lahenduseks sobib toonkilede asetamine ekraanile, et vältida kiirgavat valgust, mis segab keskendumist ja häirib nägemist pimeda ajal. Hinna suhtes on see kõige soodsam kuid lõikamine ja lamineerimine töömahukas protsess. Toonkilede lahendus ei saa olla alaline, sest lõpuks on see tüütu ja kilplaslik. Stadler FLIRT reisirongid on mõeldud teenindama linnalähi- ja regionaalliine. Sellest tulenevalt on lähtutud ka rongi ehitusel, reisijatele mõeldud istmed on ebamugavad ja püstises asendis. Lisaks sellele pole suuremat rõhku pandud rongide välivalgustitele, mille nähtavus on naeruväärselt väike. Kuigi tegu on lisaks linnalähirongile regionaalrongiga, siis ei kajastu see üheski tehnilises näitajas, välja arvatud diiselrongides platseeruvas esimeses klassis, kus on kasutusel pehmemad, minimaalselt reguleeritavad istmed. Tehnika areng on kaasa toonud ka selle odavnemise, LED tehnoloogia hinnaklass on kõrgem kui halogeen. Siiski võime väita, et leedlamp on tunduvalt kättesaadavam kui 10-aastat tagasi. Stadler FLIRT reisirongide välivalgustid on komplekteeritud tehases standard DIN- EN 15153-1 järgi, mille tõttu puudub, ettevõttel Elron, antud standard rongide välivalgustuse kohta. Järelikult pole alusdokumenti, mille abil kontrollida välivalgustuse hetkelist vastavust standardile. Siinkohal saame juhinduda Euroopa Liidu raudteesüsteemi veeremi allsüsteemi „vedurid ja reisijateveoveerem” koostalitluse tehnilise kirjelduse järgi, kus pole määratud valgustugevust ega tooni. Välivalgustites pirnide vahetamine tundus esialgu lihtne töö, kuid töö käigus ilmnesid järgmised probleemid: 1) Rongide tehniline sobivus LED-pirnidega 2) Voolutolerantsi erinevus LED ja halogeenpirnide vahel, kas rongi juhtsüsteem registreerib LED-pirni läbipõlemise? 3) LED-pirni võimsusest tulenev ülekuumenemine, kas LED-mooduli jahutus töötab kooskõlas rongi juhtseadmega? 4) Alumise lähi- ja kaugtule välivalgusti sokli ehk pirnipesa sobivus 5) Ettevõtte tahe olukorda parandada Vedurijuhtide nähtavuse parendamiseks pimeda ajal tuleb alustada väikestest asjadest, mis võivad oluliselt mõjutada rongijuhi tööd. Esmakordselt 5-aasta jooksul on alustatud ja katsetatud välivalgusti siseklaaside puhastust, mille on sinna tekitanud tolm ja kliimast tingitud tahm. Lisaks sellele on arendusjärgus toonkilede kasutusse võtmine, mida alustati 2-aastat tagasi, kuid siiamaani pole töösse rakendatud. Välivalgustite osas on katsetatud võimsamaid halogeenpirne, kuid tulemusteta. Siiski saame väita, et probleemiga tegeletakse, kuid märkimisväärset tulemust pole saavutatud. Lõpuks kannatavad raudteeveeremi juhid, kes antud töötingimustes peavad töötama ja rikkuma sellega oma silmanägemist, mis selgus läbi viidud küsitlusest. Stadler FLIRT tüüpi rongide pidurdusefektiivsus on võrreldes vanade rongidega tunduvalt parem ja valge ajal on säästnud rohkelt inimeste elusid. Kuid pimeda ajal piduriefektiivsuse kasutegur on 0, kui nähtavust piirab ebaefektiivne välivalgustus.