Sirvides Autor "Laos, Mattias" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Embargo Sisendite loomine FEST23 võistlussõiduki projekteerimiseks(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-12) Laos, Mattias; Moor, MadisLõputöö käigus käsitleti tudengivormeli FEST23 konseptsiooni ning disaini ellu viimiseks vajalike sisendite loomist. Formula Student sarja reeglitele vastavalt valminud võistlussõiduki osadest puudutati dünaamika, komposiidi ning vedrustuse projekteerimise protsessi. Kvaliteetsete algandmete kogumi loomiseks analüüsiti eelneva hooaja võistlustel läbitud sõidualade logisid. Andmete kogumisel lähtuti info vajalikusest ning andurite olemasolust auto küljes. Hulga erinevate parameetrite vaatluse käigus tekkis arusaam töövahemikest, milles vormel viibib ning milline on nende varieerumine erinevate alade vahel. Kogutud info oli uue hooaja eesmärkide ning potentsiaalsete parendamiste aluseks. Arendustöö käigus oli autoril osa ringiaja simulatsiooni loomisest, mille abil määratleti varasemast täpsemalt sõiduki sensitiivsused erinevatele parameetritele nagu mass või massikeskme kõrgus. Loodud programmi ning töö koostamiseks kogutud teadmisi kasutati konseptsiooniperioodi jooksul kogu sõiduki suunitluse juhtimiseks. FEST23 defineerivad otsused, nagu keskendumine aerodünaamikapaketi tootlikusele ja kinemaatika optimeerimine tehti just tänu nendele teadmistele. Eelmise hooaja infot analüüsides tekkinud trendide baasil loodi uudne disainimetoodika, mis on aluseks kogu peatükkides 3 ning 4 tehtud arendustööle. Metoodika defineerib otsus optimeerida sõidukit spetsiifilistele ning enim esinevatele rajaoludele. Selle kasutamine käesoleval hooajal ning tulevikus annab meeskonnale võimaluse konstrueerida enda potentsiaali maksimumi lähedaselt ära kasutav vormel, tulemuseks suurem edu tõenäosus võistlustel. Dünaamika peatükis puudutatakse esmalt kiire sõiduki definitsiooni ning erinevaid protsessi toetavaid tegevusi nagu QSS mudeli loomine ning kere optimaalse väändejäikuse arvutus. Mahukalt kirjeldatakse autori ja kolleegide töö tulemusena kogu disainimise protsessi sisse viidud rehvigraafikute ning nendest tulenevate sensitiivsuste arvestamist vormeli loomisel. Seletatud on rehvi valiku protsess uue sõiduki tarbeks. Kinemaatika puhul tuleb juttu metoodilise lähenemise kasutamisest ning saavutatud edasiminekutest esi- ning tagasilla puhul. Tulemuseks on skidpad-is 60% väiksem külgkalde variatsioon esisillas ning rullumisel nullilähedane muutus tagasillas. Tänu 3D skännide läbiviimisele oli võimalik suurendada aerodünaamika analüüside täpsust. Spetsiifilistele rajaoludele oli aerodünaamikat võimalik kohaldada tänu baasanalüüside sisendite loomisele ning rajapõhise balansiteooria loomisele. Vedrustuse LEM analüüside läbiviimise täpsust tõsteti sisendjõudude arvutamise kvaliteedi paranemise läbi. Tõstatatud probleem jõudude leidmise metoodika osas leidis lahenduse Optimum Kinematics forces module abil. Tegemist on mooduliga mis suudab rehvide kontaktpunkti mõjuvate jõudude abil arvutada igale vedrustusele komponendile mõjuvad koormused. Sisendina kasutame lihtsustatud rehvimudelit, mis vastavalt siirdenurkadele ja vertikaalkoormustele leiab eelmise hooaja võistlusalade spetsiifilised sisendid. Projekteetritud ning valminud vormeli vedrustuse paiknemist ruumis on varasemast täpsemini võimalik kontrollida loodud sillastendi abil. Majanduslikus osas võetakse kokku lõputöö raames panustatud tundide jaotus ning maksumus. Kokku kulus autoril 2310 töötundi, mis on võrdeline 90 160,9 eurose maksumusega.