Sirvides Autor "Leivategija, Artur" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Avatud juurdepääs Elektriautode vale kuvand(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-08) Leivategija, Artur; Lukk, AimarTöö käigus tõi autor välja elektriauto omamise plussid ja miinused, omamiskulud, mõistlik kasutuspiirkond ning Eesti laadimisvõrgustiku, tuues selleks ka näiteid Norrast. Nii nagu iga autoga on, siis on ka elektriautoga nii, et sõiduk tuleb valida endale vastavalt vajadustele. Isik, kes peab päevas sõitma palju, kilomeetrites üle kolmesaja ja peamiselt maanteel, siis temale oleks kõige parem valik diiselmootoriga auto. Inimesele, kes aga elab peamiselt linnas või linna läheduses, sobib elektriauto sõidukiks väga hästi. Turg on suur, pidevalt tuleb uusi mudeleid peale, nii kõrgemas hinnaklassis kui ka odavamas hinnaklassis. Ka kasutatud elektriautode turg on suur. Laadimisvõrgustik on Eestis juba suur, kuid seda tuleb veel arendada, et igal suunal ning teekonnal oleks võimalik kiirlaadijas autoakusse kiirelt elektrienergiat laadida. Küll aga esimest elektriautot ostes peab isik tegema natukene rohkem taustauuringut ning ennast teemaga rohkem kurssi viima. Ehk siis näiteks, mis on auto laadimisvõimekus, mis on tema kodused laadimisvõimalused, mis on avalikud laadimisvõimalused, päevane ning aastane läbisõit, mis eesmärgil peamiselt autot kasutada jne. Faktoreid on palju, mis mõjutavad auto ostmist. Sama on ka praegu elektriautoga teel olla, näiteks sõita ühest linnast teise või kui teha autoga suurem reis kas Eesti siseselt või Eesti piiridest välja. Mis laadimisvõimalused kus on ning kui palju peab isik laadimiseks oma teekonda muutma. Autor tõi töö käigus välja elektriauto omamise nii eraisikule kui ka ettevõttele kommertssõidukina Eestis tegutsevate kullerteenuste ettevõtete näol. Elektriauto kommertssõidukina peatükis tõestati ära, et elektrisõiduki 100 kilomeetri hind tuleb soodsam kui samaväärse diiselsõiduki puhul, võttes arvesse tootja poolt ametlikud energia- ja kütusekulud. Antud töö jaoks tegi ka töö autor seitsme päevase testi elektriautoga, mille raames läbiti 551 kilomeetrit. Antud testi eesmärk oli aru saada, kuidas on elektriautot omada kortermajas, kus puudub igasugune laadimise võimalus. Testi kirjelduses toodi ka võrdlusi sisepõlemismootoriga auto puhul ning kui palju oleks maksma läinud antud seitse päeva kui autor oleks kasutanud enda sisepõlemismootoriga autot. Ka selles testis jäi jooksvate kuludega alla sisepõlemismootoriga auto, sest tuleb maksta nii parkimise eest kui ka bensiinihind on kõrgem kui elektrihind avalikus laadijas. Nagu eelpool öeldud, siis kõik sõltub lõpuks inimese vajadusest. Linnapildis on elektriauto ideaalne, maanteel sõites on samuti hea, kuid pikemaid sõite tehes tuleb arvestada asjaoluga, et elektriautode kiirlaadijaid ei ole veel igal pool nagu on kütusetanklaid. Sellega seoses tõi töö autor välja ka toetused avaliku laadimistaristu arendamiseks ning toetuse saamise peamised tingimused. Lisaks avalike laadijate toetusmeetmetele tõi töö autor välja ka riigisisesed elektriauto ostutoetuse ja ka korteriühistu laadimistaristu toetusmeetmed. Elektriauto omanike mentaliteet on kümne aasta jooksul muutunud. Enam ei muretseta läbisõidu pärast, inimesed oskavad oma elektriautot efektiivselt kasutada. Seda näitab ka töös välja toodud Tallinn-Tartu maanteel olev kiirlaadija hõivatus kahekümne nelja tunni jooksul. Elektriauto omanik laeb vajamineva elektrienergia kui seda üldse on vaja ning seejärel sõidab sihtpunkti välja. Võrreldes ka nii 2011 aasta Nissan Leaf´i ajakirjanike ülevaadet 2022 aasta Nissan Leaf´ga, siis on kadunud ka arvamus, et talvisel ajal peab elektriauto omanikul olema soe jope ja head kindad. Ehk siis salongi soojaks kütmine peaks toimuma laadija otsas nagu töö autor selle ka koduste laadimisvõimaluste all välja tõi. Elektriauto kasutaja maailmavaade erineb sisepõlemismootoriga auto kasutajast nii, et elektriauto kasutaja teab, kuidas raha säästa ning kuidas 100 kilomeetri hind võimalikult madalaks tuua. Kodus laeb öösel teatud tundidel kui börsihind on odav, autoga sõidab ökonoomsemalt ning rahulikumalt, maanteel sõites ei sõida üle kiirusepiirangu vaid pigem alla. Antud aspektidega saab auto omamiskulud väga madalaks ning see on ilmselt kõige suurem vahe elektriauto kasutaja ja sisepõlemismootoriga auto kasutaja mentaliteedis.