Sirvides Autor "Pints, Kristian" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs GAZ-53 võidusõidumootori ümberehitus LPG gaasiseadmega sõitmiseks(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2019) Pints, Kristian; Aimar, LukkKäesolevas töös käsitleti GAZ-53 võidusõidu mootori gaasiseadme paigalduse võimalikust ning selle tasuvust. Töö põhieesmärkideks oli pakkuda välja töötav lahendus GAZ-53 mootori ümberehitamiseks vedelgaasi seadmega sõitmiseks, et vähendada kulusi ja tõsta ohutust. Uurimuse tulemusel selgus, et alternatiivkütused nagu vedelgaas ja maagaas on üle-maailma populaarsed ning nende populaarsuse kasvu on statistiliselt näha ka Eestis. Samuti maagaasi ja vedelgaasi omadused kütustena ei ole halvemad kui mootoribensiinil ja diislil. Vedelgaasiseadmete paigalduste arv tõuseb iga aastaga Gaznet OÜ ettevõtte sisese statistika näitel samuti suureneb ka imporditud vedelgaasi kogus iga aastaga. Peale tänavaliikluse on alternatiivkütused kasutusel ka autospordis nagu näiteks autoralli, hobikardid ning kõrberalli Töö praktilises osas selgus, et võistlussõidukile GAZ-53 on mõistlik paigaldada teise põlvkonna gaasiseade, millel on elektrooniline juhtkontroller, et tagada täpsem kütusesegu mis tagab puhtama ja tõhusama kütuse põlemine. Elektroonilise juhtkontrolleri efektiivseks juhtimiseks on vaja erinevaid andureid. Gaasiseadme paigaldamiseks peab paigaldama karburaatori drosselklapi võllile gaasiklapi asendianduri ning väljalaskesüsteemile universaalse lambda anduri. Lambda anduri paigaldus on oluline kuna see võimaldab tagada efektiivse kütuse doseerimise kogu mootori töövahemikus ja koormusel. Alternatiivina oleks võimalik eemaldada karburaator ning teha monovalentne ainult gaasi toitel sõitev süsteem, lisades kütusesüsteemile drosseklapp ja teostada mootori õhuvõtt mootoriruumiväliselt. Majandusliku analüüsi tulemusel selgus, et võistlussõidukile paigaldatava gaasiseadme hind koos tööga on 1220€. Tasuvusaja arvutusel arvutati, et sääst vedelgaasiga sõitmisel on 49% ning ainult ülesõitudel sõites tasuks gaasiseade ära alles kuue aastaga. Kiiruskatsetel ja ülesõitudel sõites oleks gaasiseadme tasuvusaeg natukene üle kahe aasta. Lisaks seati töö eesmärgiks tagada ohutus ning vähendada põlengute arvu ning selle tõenäosust. Võistlusklassi EMV13 tehniliste reeglitega tutvudes selgus, et kütusepaagid ei pea olema auto valmistaja poolt tehtud ning need võivad olla ise valmistatud. Gaasiseadmete ohutus on selgelt reguleeritud Euroopa Komisjoni eeskirja poolt, mis määravad gaasiseadmete ohutuse liiklemiseks ning vedelgaasi paakide ohutus on kõrgem kui omavalmistatud kütusepaakidel kuna LPG paagid on sertifitseeritud Euroopa Komisjoni eeskirja ohutusstandardite järgi. Gaasiseadmetel on kohustuslik kasutada sertifitseeritud komponente, mida on testitud, et tagada inimeste ohutus. Võistlustele eelnevates tehnilistes kontrollides tuleks gaasiseadmega sõitvale sõidukile teostada lekkekontroll ja vedelgaasi paakide kinnituse tugevus. Kütusesüsteemist tuleneva ohutuse tõstmiseks tuleks kehtestada nõue FIA turvapaakidele või lisada täpsustavaid reegleid tehnilistesse nõuetesse. Välja pakutud 130 liitrise LPG paagi kinnitamiseks peab kasutama vähemalt nelja 12.9 tugevusklassiga M10 polte. Vedelgaasi paagid on ohutumad kui isevalmistatud kütusepaagid. Võistlussõidukite tehniline resurss on kallis, otsustati teostada katsemõõtmised veojõustendis ja heitgaaside analüsaatoriga katsesõidukil Chevrolet Avalanche peal. Heitgaaside mõõtmiste tulemuse põhjal on vedelgaasi toitel sõitva auto heitgaasid puhtamad, kuid see sõltub kütuse põlemise efektiivsusest ning kütusesegu peab olema korrektne. Gaasiseadme seadistamiseks tuleb kulutada rohkem aega, et saavutada efektiivne põlemine ja gaasiseadme eelised mootoribensiini ees. Keskkonnale kahjuliku süsihappegaasi kogus oli vedelgaasiga sõitva katsesõidukil väiksem. Veojõustendis teostatud mõõtmiste tulemusel selgus, et mootori maksimaalne võimsus vähenes vedelgaasi toitel 5,89% ning mootori maksimaalne pöördemoment 4,93%. EMV 13 võistlusklassi mootorite jõudlus suureneb iga aastaga ja selle kasvu piiramiseks võiks paigaldada EMV 13 võistlusklassi sõidukitele vedelgaasi seadmed. Gaasiseade tuleks paigaldada töös valitud komponentidega võistlussõidukile ning tuleks teostada mõõtmised ning analüüsida tulemused võistlussõiduki peal, et tagada süsteemi töökindlus.