Sirvides Autor "Unus, Ave" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Embargo Kaalumissüsteemi ja laoarvestuse digitaliseerimine Kunda Sadam AS-s Waybilleri kaasusel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2024-01-05) Unus, Ave; Kukk, Kati; Mering, HeitiEuroopa Komisjonis vastu võetud Euroopa elektroonilise kaubaveoteabe määrus muudab Euroopa Liidu riikidele kohustuslikuks andmete digitaalse esitamise. Sellega seoses on asutud välja töötama riikidevahelist ühistele nõuetele ja regulatsioonidele vastavat andmeedastusplatvormi. Ettevõtetele soovitakse pakkuda ühtset, turvalist ja läbipaistvat tarneahela võrgustikku ning tõsta konkurentsivõimet. Lõputöö „Kaalumissüsteemi ja laoarvestuse digitaliseerimine Kunda Sadam AS-s Waybilleri kaasusel“ eesmärk oli hinnata Kunda sadama autokaalude ühendamist Waybilleri laosüsteemiga. Eesmärgini jõudmiseks viis lõputöö autor esmalt läbi digitaalse kaalumise küsitluse koostööpartneritele, millele vastas 57 inimest. Küsimustiku tagasisidest selgus, et Waybilleri pakutav kaalumisrakendus on üsna mugav ja lihtne lahendus veose info ning andmete edastamiseks. Digitaalne süsteem aitab planeerida ja optimeerida vedajate arvu vastavalt kauba mahule ning suurendab tarneahela usaldust ja läbipaistvust. E-veoselehtede kasutamisega vähendatakse käsitsi tehtavaid vigu ja andmete kaotsiminekut. Peamisteks murekohtadeks olid Kunda sadamas kaalumisel pimedal ajal QR-koodi loetamatus ja interneti leviprobleemid ning neist tingitud viivitustele puudub varuplaan. Klientidega läbi viidud intervjuude ja vaatluste käigus said Kunda sadama digitaalsele kaalumisele ja laosüsteemile ülemineku soovid peamiselt positiivse tagasiside. Mõisteti sadama soovi arengutega kaasa minna. Hinnati ettevõtte pingutusi partnerite toetamisel uuendustega harjumisel. Laosüsteemi katsetuste käigus hinnati nii Kunda sadama valmisolekut kui ka Waybilleri sobivust laohalduse digitaalseks pidamiseks. Selleks käidi samm-sammult läbi kogu rakenduse pakutavad võimalused, alustades veoste veoks vajalikest algandmete saamisest ja sisestamisest. Algandmeteks peavad olema õiged lähte- ja sihtpunktid, mille külge on seotud kliendi valitud kaubaartiklid. Samuti oli oluline teada kauba mahtusid ja ladude või hoiuanumate mahutavust. Seejärel loodi teadaolevate algandmetega tellimused, veotellimused ja veoselehed, millega teostati testkaalumisi. Veoselehtede loomise, kaalumise ja lõpetamise käigus leiti nüansse, mis muudavad kasutamise osaliselt ebamugavaks ja aeganõudvaks. Lao loomisel oli võimalik teha kinnitusmärge „Kanna veoselehel olev kogus automaatselt sellesse lattu, kui üks valitud sortimentidest on veoselehel“, millega lähtekoha või sihtkoha külge kinnitatud kaubaartiklid kanti automaatselt määratud lattu. Samuti saavutati lõputöö ühe osana Kunda Sadam AS-le mahetoodangu käitlemisel kasutatava märgise „EE-ÖKO-03“ ametlik sertifikaat, mille alusel Waybilleris koostatud e-veoseleht võib olla lattu kaalumisel ja hoiustamisel alusdokument. Uurimuse ja katsetuste põhjal oli lõputöö autori esimene ettepanek sadamale QR-koodidele valgustuse lisamine. See ei ole suur kulutus ning vähendab kaalumisel segadust ja asjatuid telefonikõnesid klienditeenindusele või ettevõtte töötajale. Teise soovitusena Waybillerile välja pakutud idee, kuidas lühendada autojuhtide veoselehtede koostamise jada. Näiteks tuua veoselehe „vastuvõtmise“ nupu alla nii kauba vastuvõtmine, allkirja lisamine (kui see on profiilis sisestatud) kui ka veoselehe kinnitamine, mis vähendaks käsklusi vähemalt nelja vajutuse võrra. Kunda sadama arenguplaanid on teostatavad, kuid vajavad investeeringuid ja läbimõeldud digitaalse teekaardi loomist. Sellega saab kaardistada ettevõte soovid ja nende täitmiseks vajaminevad kulud. Teekaardi koostamisega saab anda partneritele ülevaate plaanitavatest muutustest, kuna juba jaanuarist 2024 on kaalumiste valikuid täiendatud ning edastada neile üleminekuperioodi võimalusi. Lõputöös toodud uurimuse tulemused ja ettepanekud on eelkõige suunatud Kunda Sadam AS-i ja Waybiller OÜ vahelisele koostöö edendamisele. Koostatud töö annab eelduse ettepanekuid tulevikus põhjalikumalt edasi arendada ja leida teostamiseks sobivaid viise.