Honda mootorratta mootori paigaldamine Yamaha mootorsaani raamile

Kuupäev

2016

Väljaande pealkiri

Väljaande ISSN

Köite pealkiri

Kirjastaja

Tallinna Tehnikakõrgkool

Kokkuvõte

Töö käigus valmistati uus elektriskeem paigaldatava mootori ja mootorsaani raami ühildamiseks. Elektriskeemi valmistamisel eemaldati mootorsaani kasutamiseks mittevajalikud detailid ning muudeti vastavalt juhtmestik. Pakuti välja käiguvahetuse lahendamiseks elektrooniline käigulülitus ning süsteemi paigaldusviis ning elektriühendused. Analüüsiti sidurisüsteemi vastupidavust ning pakuti välja võimalus sidurisüsteemi tugevdamiseks kuna originaal sidurisüsteem ei pea mootori ja jõuülekande poolt tekitatud koormusele vastu. Sidurisüsteemi tugevdamiseks kasutatakse lisaseibe, mis tõstavad vedrude jäikust siduripakis. Alternatiivina oleks võimlik kasutada kevlarist siduri hõõrdekettaid. Lisaks analüüsiti paigaldatava mootori ja jõuülekande ühildamise viisina veoketi ja hammasülekannete kasutamist. Teostati arvutused võimalikult lähedase tootjapoolse lubatud tippkiiruse saavutamiseks ning leiti, et parim lahendus on kasutada 0,6 ülekannet mille puhul on saavutatav originaalne tippkiirus. Soovitava tippkiiruse leidmiseks arvutati mootorsaanile mõjuvad takistusjõud ning võrreldi takistusjõudu veojõuga. Arvutati ning analüüsiti veoketile mõjuvaid koormus ning teostati kasutatava veoketi valik lähtudes tõmbetugevusest ja vastupidavusest. Teostati arvutused massikeskme asukoha leidmiseks originaalmootori ja paigaldatava mootoriga ning analüüsiti saadud tulemusi. Kuna paigaldatava mootoriga originaal asukohta liigub sõiduki massikese 0,05 m ette poole, siis projekteeriti mootorikinnitused vastavalt, et viia pikisuunaline massikese võimalikult originaali lähedaseks. Mootorikinnituste materjalina osutus valituks alumiiniumsulam tingituna suuremast korrosioonitaluvusest ja väiksemast detaili massist võrreldes terasest detailidega. Projekteeritud kinnitustele teostati CATIA V5R 20 programmi kasutades tugevusanalüüs. Viimase töö osana analüüsiti teostatavate tööde mahte, hindasid ning soetamist vajavate detailide hindasid ning võrreldi neid uue saani soetamise maksumusega. Tulemuseks saadi, et majanduslikust seiskohast vaadelduna on teostatav töö otstarbekas. Töö kokkuvõtteks leiab autor, et plaanitav töö on igati teostatav ning hobisõidukina kasutades on töö ettevõtmine ka majanduslikult otstarbekas. Edasiarendamiseks saab töös analüüsida võimalust kasutada käigukasti asemel variaatorülekannet redutseerides mootori pöördeid enne variaatorini jõudmist säilitades sellega mootori maksimaalse pöördemomendi ning jäädes variaatorülekande efektiivsuse piiridesse. Sõiduki esiosa pinnasesse kaevumise vähendamiseks analüüsida suurema kontaktpinnaga suuskade kasutamise võimalust. Mootori veojõu säilitamiseks käiguvahetuse korral analüüsida tsentrifugaalmuhvi kasutamise võimalust. Massikeskme asukoha muutmiseks analüüsida raami ümberehitamise võimalust. Mootorikinnituste materjalimahu vähendamist piirini, kus materjalis tekkivad pinged jääksid nelja kordse varu piirile, leides sellega võimalikult väikese materjalikasutuse vajaduse ning võimalikult väikese massiga detailid.


A new electrical wiring diagram was made to connect frame and body electrics. Unnecessary details were removed from the wiring and wiring was modificated afterwards. Looked at electromechanical gear changing kit and installation of the kit. Analysed clutch torque capability and how to raise its torque capability because stock clutch would not handle the torque made by the engine and traction transfering elements. Extra washers where used to strenghten clutch kit springs. As an alternaive we could also use clutch friction plates made of Kevlar . Also analysed useage of a chain drive and sprockets as a way to connect new engine and traction transfer elements. Made calculations to find the best gear ratio for achieving tops peed as close as possible to the top speed given by the manufactor. The best ratio for that is 0,6. Calculated different forces of viscosity applied to the snowmobile and compared it with torque made by the engine and traction transfer elements to find the top speed. Calculated and analysed forces applied to the gearing chain and selected best matching chain. Calculated and analysed centre of gravity locations with stock engine and new one. Because new engine has a bigger mass the location on the engine needs tto be changed. For that made new engine mountings and alaysed mountings for strenght with CATIA V5R 20 program. Material for mountings is aluminium alloy because of it is better anticorrosive qualities compared to steel. In the last part of the thesis prices of the details, parts and jobs needed to be done where compared with the prices of snowmobiles currently on sale. As a conclusion where found that from the economical part it is politic to get this project done. As an expansion there is a opportunity to analyse the ways to use variable gearing system. Also could analyse using wider skis to reduce the effect of the engine bigger mass. Could analyse new engine mountings and cut down the material to reduce the mass of the details as much as possible. Could analyse a way to use tsentrifugal force to keep traction continous to avoid snowmobile from sagging to the snow at the gear changing moment. And could also analyse the ways to modify frame to change the point for centre of gravity.

Kirjeldus

Märksõnad

Viide