ZAZ 1102 Tauria tagavedrustuse kinemaatika muutmine

Kuupäev

2016

Väljaande pealkiri

Väljaande ISSN

Köite pealkiri

Kirjastaja

Tallinna Tehnikakõrgkool

Kokkuvõte

Töö eesmärgiks oli muuta ZAZ 1102 Tauria tagavedrustuse kinemaatikat selliselt, et sinna paigutatud käigukasti asendit, koos veovõlli pikkustega ei peaks muutma. Samuti oli töö moraalne eesmärk säilitada Eesti motospordi ajalugu taastades kunagine ralliauto. Kinemaatika muutmine seisnes eelkõige rööpme laiendamises ja vedrustuse käigu suurendamises. Antud töö juures olid ette seatud üsna ranged piirangud. Pidi säilima orginaal raami ja käändmik. Piirangud seadsid vedrustuse projekteerimisele väga kitsad raamid. Töö alguses selgus kohe, et parimat kinemaatikalt selliselt saavutada pole võimalik. Vedrustuse projekteerimine ongi kompromiss erinevate karakteristikate vahel. Väga raske on projekteerida vedrustust, kui mitte võimatu, mis töötaks igas olukorras ideaalselt. Antud juhul sai oluliseks, et ei tekiks suurt kokku- ja lahkujooksu muutust vedrustuse üles ja alla liikudes. Samuti ei tohtinud RC kõrgus minna liiga suureks, mis jäi ka ca 200 mm kõrgusele. Vähenes võrreldes algupärasega RC horisontaalne liikumine, mis on positiivne. Kuna eesmärk oli ka säilitada võimalikult palju originaalist, siis suuri muudatusi kinemaatikas esineda ei saanud. Vana vedrustus sai üles mõõdetud ja analüüsitud. Seejärel uus vedrustus projekteeritud ja ka analüüsitud ning praeguseks hetkeks on uus vedrustus ka ühel poolel valmis konstrueeritud. Catia5v keskonnas sai tehtud mitmeid analüüse nii ülemisele kui alumisele õõtshoovale eraldi kui ka ühe koostuna. Rakendati detilidele kõiki mõjuvaid jõudusid ja analüüsiti tekkinud pingeid ja läbipaindeid.


The purpose of the thesis was to create the suspension kinematics so that the gearbox and drifeshaft, which were attached to the car, would not have to be changed. The second and moral purpose was to restore and preserve a little piece of Estonian motosport history by restoring a once built rallycar. The main aim by changing the kinematics was to create a wider track and making the suspension travel longer. There were clear restrictions set for this task. It was very important to preserve the orginal creation as much as possible, therefore the steering knuckle and frame of the car had to remain unchanged. It was clear from the beginning that the best kinematics was never to be reached this way. Designing the suspension kinematics is always a compromise between the different characteristics. It is very difficult, not to say impossible, to design a suspension which works perfectly in every situation. By designing the new suspension, it was important not to create a major change between the wheel toe in and toe out, while the suspension was moving. Also, the importance was not to raise the roll centre too high, it stayed around 200 mm. By comparing the original creation, the moving of roll centre from the offset reduced. Due to the reason that the aim of the thesis was to preserve the orginal creation as much as possible, there could not be any trastical change in the kinematics. The old suspension got measured and analysed, the new suspension kinematics designed and analysed, and also one side of the suspension is already constructed.

Kirjeldus

Märksõnad

Viide