GPS seadmete paigaldamise mõju autopargi üldkuludele Maanteeameti näitel

Kuupäev

2017

Väljaande pealkiri

Väljaande ISSN

Köite pealkiri

Kirjastaja

Tallinna Tehnikakõrgkool

Kokkuvõte

Maanteeamet on Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi valitsemisalas tegutsev valitsusasutus. Põhiülesannete seas on teehoiu korraldamine, liiklusohutuse suurendamine, linnadevahelise ühistranspordi korraldamine ja valdkonna õigusaktide väljatöötamine. Maanteeameti juhtkond tunneb huvi kasutuselevõetud GPS seadmetel põhineva kaughaldusteenuse kasumlikkuse üle. Kasutuselevõetud süsteem koosneb sõidukitesse paigaldatud GPS seadmetest, SIM-kaardist, vastuvõtjast GSM Valve OÜ valduses ja kaughalduse programmist veebikeskkonnas. Süsteemist saadavate andmete põhjal on võimalik analüüsida andmeid autopargi kohta. Vastavalt analüüsile on võimalik optimeerida autopargi suurust ja kulusid. Töö tulemusena leidis autor, et GPS seadmetel põhineva kaughaldusteenuse maksumus on 50 eurot aastas ühe sõiduki kohta. Selline tulemus kehtib orienteeruvalt 200-ühikulise autopargi puhul. Väiksema või suurema autopargi puhul võib see summa mõnevõrra erineda. Lähtudes Maanteeameti praktikast, siis esmane kokkuhoid autopargi kuludelt on märkimisväärselt suur, ulatudes 14%-ni kogukuludest. Töös käsitletud näite puhul on kokkuhoid üle kümne korra suurem kaughaldusteenusele tehtavatest kuludest. Kahte erinevat arvutusmeetodit kasutades leidis autor, et näites toodud autopargi suuruse puhul on keskmiseks kuluks ühe sõiduki kohta 3745 eurot aastas. See hind sisaldab sõiduki liisingut, hoolduseid, remonti, kütust ja muid auto kasutamisega seotud kulusid. Kõiki asjaolusid arvesse võttes leiab töö autor, et GPS seadmetel põhineva kaughaldusteenuse kasutamine tasub end majanduslikult ära autopargiga vähemalt 56 sõidukit. Sellisel puhul on tegu piisavalt suure autopargiga, et süsteemist saadava info analüüsimisel oleks võimalik autopargi suurust optimeerida piisaval määral, et sellega katta kulud süsteemi rendile. Kokkuvõtteks leiab autor, et töö eesmärk sai täidetud. Informatsioon autopargi kasumlikkuse üle on kokku kogutud ja tulemused välja selgitatud. Lisaks selgus optimaalse autopargi suurus, kust alates on mõistlik ka teistel ettevõtetel kaaluda GPS seadmetel põhineva kaughaldusteenuse kasutuselevõttu.


Impact of GPS systems installation on Estonian Road Administrations vehicle uphold costs. The subject matter of the thesis evolved from Estonian Road Administrations management interest to analyze GPS based system usefulness. The main interest was - has the acquired system had any effect on the costs of upholding the car fleet and would it be economically feasible to continue using the system after three years? The analysis and results of this thesis serve as input for future decision-making process. The secondary aim of the thesis was to find minimum fleet size from which the system would be economically feasible to apply. The thesis provides answers to following questions: 1) How much does the system cost? 2) How much savings does the system provide? 3) what are the average expenses to uphold a single car? The thesis consists of four chapters: Theory, Methodology, Analyses and Summary. The first chapter provides information about Estonian Road Administration, GPS devices and GPS based tracking systems. In addition to providing theoretical overview the chapter lists the possibilities and dangers of using GPS device based tracking system. The second chapter covers research methodology. The chapter describes specifics of the analysis methods and provides general overview applicability of the methods in current case. The results of the analysis indicate that the system provides significant savings, reaching up to 14% from the total costs. The results show that savings were more then ten times larger then the cost to the system. Single car uphold cost analysis results indicate that the total all included cost per car was 3745 euros. The results are only applicable to Estonian Road Administration car fleet and its peculiarities. The conclusion of the research is that it is economically beneficial to install such system to a car fleet with minimum of 56 vehicles. In that case, the fleet is large enough to cover the costs of the system.

Kirjeldus

Märksõnad

Viide