GAZ 51 vedrustuse projekteerimine osalemaks Eesti meistrivõstlustel autorallis klassis E13

Kuupäev

2019

Väljaande pealkiri

Väljaande ISSN

Köite pealkiri

Kirjastaja

Tallinna Tehnikakõrgkool

Kokkuvõte

Eesmärgiks seati pakkuda optimaalne vedrustuse lahendus võistlemaks Eesti meistrivõistlustel autorallis võistlusklassis E13. Saavutamaks püstitatud eesmärki on töö käigus uuritud erinevaid materjale lehtvedrustuse kohta ning leitud arvutuslikult sobiv kombinatsioon lehtvedrudest. Leitud optimaalne vedrulehtede arv ühes vedrupakis on esisillal olevates vedrupakkides üheksa vedrulehte ühe vedrupaki kohta ja tagasillal olevates vedrupakkides neli vedrulehte. Sellised vedrulehtede arvud tagavad vedrupakkidele piisavad tugevused ning vedrustuse omavõnkesagedused. Esisillal oleva üheksa vedrulehega vedrupaki omavõnkesagedus ühe ratta ülesliikudes oleks 0,95 Hz ja mõlema ratta ülesliikudes 1,91 Hz. Tagavedru puhul, kus ühes vedrupakis on neli vedrulehte oleks vedrustuse omavõnkesagedus ühe ratta üles-alla liikudes 1,41 Hz ja mõlema ratta üles-alla liikudes 1,96 Hz. Töö käigus on kogutud andmeid erinevate puuduste kohta, mis puudutavad lehtvedrusid. Välja on pakutud lahendused, mis aitavad ära hoida neid puudusi. Vedrulehtede „S“ kujuliseks tõmbamise vältimiseks tuleks kasutusel võtta lisahoovad, mis ühendavad oma vahel sõiduki silda ja sõiduki raami. Külgsuunaliste jõudude vältimiseks tuleks tagasilla juures kasutusel võtta Watt varras. Antud abivahendid aitavad vähendada silla liikumist, mis parandab ratta sidestust teega. Amortisaatoritest on parim valik Samsonase poolt väljatöötatud spetsiaalsed amortisaatorid, mis on spetsiaalselt mõeldud sarnastele võistlussõidukitele. Käesolevas töös olevad lahendused on leitud arvutuslikult ja neid ei ole praktikas katsetatud. Saamaks parim tulemus pakutud lahenduste osas tuleks neid lahendusi rakendada baassõidukil ning läbi viia sõidukatsed hindamaks lahenduste sobivust sõidukile ja juhile. Käesolev töö loob vundamendi, kust liikuda edasi praktiliste katsetuste juurde ning kogutud materjalile ja andmetele tuginedes on võimalik välja valida sobivaim kombinatsioon katsetuste läbiviimiseks.


The following thesis GAZ Truck Suspension Design to Compete in Estonian Rally Championship in Class E13 primary goal was to design suitable suspension for GAZ 51 -based rally car to compete in the Estonian Rally Championship. The need for a new suspension design arose from changes to the rally’s rules made on 1st of January, 2019. The production of GAZ 51 started in 1946 and due to the changes in rules and due to the shortcomings of its original suspension system it is not suitable for competing in the Estonian Rally Championship. The thesis first examines the original suspension design and rule changes that entered into force in 2019. In the second part suitable leaf spring combinations are calculated. Firstly, suitable number of leaves is determined based on the force acting on the springs. Secondly, suitable number of leaves is determined based on the ride frequency. The last section of the second part discusses the disadvantages of leaf springs and how to avoid them. Finally, the third part of this thesis discusses how to choose suitable shock absorbers. It was concluded that a suitable number of leaf spring leaves for the front is nine and for the back is four. With these combinations of leaves suitable ride frequency for a rally car is achieved. To avoid shortcomings of leaf springs like bending of leaves it is recommended to use additional bars which connects axle and frame. Also it is recommended to use Watts link to avoid lateral movement of the rear axle. Recommended shock absorbers are custom made by “Samsonas motorsport” to GAZ type rally cars. It should be noted that this thesis is based on theoretical calculations. For the best results to be achieved in real life, the author recommends that practical tests are executed.

Kirjeldus

Märksõnad

Viide