UAZ 469 Elektrisüsteemi projekteerimine

Kuupäev

2019

Väljaande pealkiri

Väljaande ISSN

Köite pealkiri

Kirjastaja

Tallinna Tehnikakõrgkool

Kokkuvõte

Autor täitis lõputöö eesmärgid, milleks projekteeriti lisafunktsioonidele kohandatud uus elektrisüsteem. Elektriskeem ning dokumentatsioon on informatiivsed, võttes enda alla ühendused, komponendid, komponentide asukohad ning üldise ülesehituse. Tänu elektrisüsteemi puututavale dokumentatsioonile on tulevikus lihtsustatud elektriliste probleemide lahendamine. Lisaks elektrisüsteemile toodi töös välja ka muud auto ümberehitusega seotud etapid, milleks olid mootori vahetus, veermiku remont ning keretööd. Kuna eelnevad etapid on juba läbitud, siis elektrisüsteemi koostamise järel on võimalik projektiauto Maanteeametis ette näidata ning registreerida ümberehitus. Autoril üheks eesmärgiks oli õppida kasutama tarkvaralist juhtimist ning imiteerida tänapäevastel sõiduautodel pealolevaid lisafunktsioone ning samuti elektriliselt juhitavaid põhifunktsioone nagu eelsüüte, jahutusventilaatori ning näidikute juhtimine. Nagu töös ka selgub, saavutati töötavad funktsioonid, kuigi mõnda funktsiooni osa on vaja täiustada. Elektrisüsteemis on välja toodud komponentide nimetused, tähised ning asukohad autol, samuti juhtmete värvid ja ristlõikepindalad, kaitsmete ja releede valik, massipunktide asukohad, klemmide loetelu, valgustid, lülitid ja andurid. Lülitite ja valgustite puhul on kasutatud UAZi originaalkomponente või originaalisarnaseid eesmärgiga säilitada autol väliselt originaalilähedane ilme. Töö viimaseks osaks oli mikrokontrolleri programmikoodi kirjutamine ning töös on välja toodud kõikide funktsioonide loogikaskeemid ja seletatud nende tööpõhimõtet, samamoodi on tehtud ka iga funktsiooni programmikoodiga. Koodi kirjutamise käigus katsetati igat väikest etappi, kuna autoril puudus varasem kogemus koodi kirjutamisega. Viimaks teostati põhitestimine, kus katsetati erinevate funktsioonide koostöötamist ning mõõdeti protsessimisele kuluvat aega, et saada aru mikrokontrolleri kiirusest. Koostatud programm koosneb kümnest failist, milles on kokku 984 koodirida. Katsetamise käigus tekkisid programmikoodis ka mõned puudused, mis kõrvaldatakse edasise arenduse käigus. Lisaks oleks võinud koodi kirjutamisel kasutada rohkem grupeerimist, mis võtaks ühesugused tingimused ühte avaldisse, sellisel juhul oleks protsessimine veelgi kiirem ning programmikood oleks kompaktsem ja lihtsam lugeda. Järgmises etapis paigaldatakse sõidukile lõputöös koostatud elektrisüsteem ning koos juhtimisega katsetatakse kogu süsteemi sõiduki peal.


The following thesis The Project of UAZ 496 Electrical System consists of two main parts. The first part is to project circuit diagram, there is shown electrical connections, components, and locations. The second part is programming the microcontroller to use additional features, which are in use in modern cars. In the first part of the thesis, there is an overview of rebuilt of UAZ 469. Earlier there was a cabin change, where was installed GAZ 53 truck cabin. The overall aim of the car project was to swap original petrol engine to Ford Transits diesel engine, overall of running gear and car body restoration. The last stage is to project and to install the new electrical system. In the second section, there is an overview of the electrical components. In every component section, there is explained what is the working principle of this component, what is maximum current what component needs and what´ the purpose in a project car. The third section is dealt with whit circuit diagram. The author is prepared an electrical scheme and in the third chapter, there is explained different electrical connections, where the components are located, the signs of components, pin data for all plugs, what fuses and relay are used and color of wires. Also, there´s a table of wire gauges which variables are current and length of wire. It the last part there is explained the principle of different modules, which are in use and logic diagram of every function. The functions are preheating system, at least three times flashing direction indicators, electrical cooling ventilator system, windscreen wipers system, interior lighting system, automatic dipped-beams and last the backlighting of ammeter gauge, fuel gauge, cooling temperature gauge and oil pressure gauge. In conclusion, the testing of microcontroller was performed and the results were mostly positive, almost every function worked as it should and there must make some changes because few subfunctions were not working properly.

Kirjeldus

Märksõnad

Viide