Naastrehvide kasutuse osakaal ja selle mõju Tallinnas

Kuupäev

2020

Väljaande pealkiri

Väljaande ISSN

Köite pealkiri

Kirjastaja

Tallinna Tehnikakõrgkool

Kokkuvõte

Lõputöö eesmärgiks oli uurida, kui suur naastrehvide osakaal ning selle mõju on Tallinna linnas. Naastrehvidega liigeldakse ringi talveperioodil nii linnades, maanteedel kui ka väiksematel kõrvalteedel. Tallinnas kasvab elanike ja sõiduautode arv iga aastaga, seega kasvab talveperioodil naastrehvide kasutajate arv, mis põhjustab naastrehvidega sõiduautode läbisõidu kasvu linna tänavatel, mis kiirendab teekatte kulumist. Tänavatel liiklevad sõiduautod ei piirdu ainult linnaelanikega vaid suuresti ka Tallinna ümbruskonnas, Harjumaal elevate inimestega, kuna iga päev liigub mööda kolme suurimat põhimaanteed hommikuti linna ja õhtuti linnast välja üle 10 000 sõiduauto. Naastrehvide kasutamise osakaal on võrreldes eelnevate aastatel tehtud uuringute põhjal jätkuvalt olnud langustrendis. Tallinna linnas liiklevatest sõiduautodest 61,8% kasutavad naastrehve. 40-50% kogu teede kulumisest on põhjustatud naastrehvide tõttu. Teekatte kulumine põhjustab omakorda õhusaastet, mida on selgesti näha kevadeti kui ilmad muutuvad soojemaks ja teekatted kuivavad. Naastrehvid põhjustavad PM10 osakeste kontsentratsiooni õhus 10 korda rohkem, kui lamellrehvid, naastrehvid põhjustavad ligikaudu 67-77% kogu peenosakeste kontsentratsioonist õhus. Naastrehvide tõttu põhjustatud teekate kulumine ning peenosakeste sattumine keskkonda toob kaasa majanduslikud kui ka liiklusohutuslikud tagajärjed. Naastrehvide kasutamise osakaalu vähendades 20% peale, saavutaks Tallinnas kevadeti puhtama õhu ja aeglustaks teekatte kulumist- väheneks hospitaliseerimis kulud ja pikemas perspektiivis säästaks teekatte renoveerimise pealt. Teekatte kulumise pealt säästaks aasta jooskul ligikaudu 830 000 eurot ja hospitaliseerimis kulude pealt hoiaks kokku ligikaudu 1 400 000 eurot. Lamellrehvid on rehvitestides pidurdusteekonna põhjal naastrehvidest paremad nii märjal, kuival ja lumisel teekattel, aga jäistes oludes on naastrehvid tänu naastudele paremad. Tehtud uuringute põhjal selgub, et lamellrehvid on tõusnud aastatega omaduste poolest naastrehvidele lähemale. Selgub, mida vähem on naaste rehvis, seda halvemate pidurdusomadustega on rehv erinevates oludes. Küll on uuringutes täheldatud, et naastrehvid vähendavad jäistes teeoludes autoõnnetuste arvu ligikaudu 5%, kuival ja lumisel teekateel ligikaudu 2%. Hinnavõrdluses selgus, et lamellrehvid on naastrehvidest keskmiselt 5,83 eurot odavamad, mida kallim on rehv, seda parema pidurdusteekonna omadustega on rehv erinevates oludes. Naastrehvide kasutamise osakaalu vähendamiseks Tallinnas, võib võtta eeskuju Norra ja Rootsi tegevustest. Norra ja Rootsi on kehtestanud naastrehvide kasutamise maksusid suuremates linnades- selgelt on näha naastrehvide kasutamise osakaalu vähenemist, pärast naastrehvi kasutamise maksude kehtestamist Oslos, naastrehvide osakaal pärast maksustamist langes 50% pealt 15% peale. Rootsi linnades, kus kehtestati naastrehvidele piirangud langes osakaal 70% pealt 36% peale, tänu sellele langes ligikaudu 50% PM10 osakeste kontsentratsioon õhus. Rootsi näitel võib teha samuti katselõike mõnel Tallinna tänavatel, kus ei ole lubatud liigelda naastrehvidega ning hiljem teha järeldusi, kas teekatte kulumise kiirus on väiksem ja kui palju PM10 osakeste kontsentratsioon kevadeti pärast naastrehvide kasutamise perioodi lõppu. Naastrehvide kasutamine on Eestis perioodil 15. oktoober- 31. märts, seega pool aastat saab naastrehvidega ringi sõita. Tallinnas on oktoobris ja novembris keskmine õhutemperatuur valdavalt plussis ja linnades on teehoole heal tasemel. Võimalus on vähendada naastrehvide kasutamis perioodi Tallinna linnas või muuta naastrehvide kasutamis perioodi, mis vähendaks naastrehvide kasutamise osakaalu ning sügisel vähem kilomeetreid naastrehvidega puhtal teekattel.


The aim of the following thesis „The Proportion of Studded Tires Use and Its Impact in Tallinn“ was to study the proportion of studded tires and its impact in Tallinn. Studded tires are used in cities, roads and smaller side roads during the winter seasons. The number of people and cars in Tallinn is growing every year, which leads to the increase of the mileage of studded cars during winter periods, which accelerates pavements wear. Passenger cars, which are moving on the streets in Tallinn are not only local people cars, also people who are living in Harjumaa around of Tallinn, from Harjumaa more than 10 000 cars are used to travel to Tallinn on the three main roads during rush hours of working days or weekends. The share of studded tires has continued to decline on the basis of studies contucted in previous years. 61,8% of passenger cars in Tallinn use studded tires, which cause wear on the road surface, almost 40-50% of all road wear is caused by studded tires. Road wear, in turn, causes air pollution, which is clearly visible in the spring as the weather gets warmer and the pavements dry. Studded tires cause 10 times more concentration of micro-particles in the air than non-studded tires, it causes about 67-77% of the total concentration of micro-particles in the air The wear of pavements caused by studded tires and the release of micro-particles into the air also cause economic and financial costs. Reducing the use of studded tires to 20% would achivee cleaner air in Tallinn during spring and slow down the wear of the road surface- hospitalization costs would be reduced and in the long run the road surface would be saved on renovation. Lowering the use of studded tires from 61,8% to 20% in Tallinn, would save about 830 000 euros on the wear of the road surface and about 1 400 000 euros on the costs of hospitalization during one winter period. Based on tire tests, non-studded tires are better than studded tires on wet, dry and snowy roads based on braking distance, but in icy conditions studded tires are better due the studs. The price comparison showed that non-studded tires are on avarage 5,83 euros cheaper than studded tires, in essence, the more expensive is the tire, then the braking distance in different conditions are better. To reduce the use of studded tires in Tallinn, its possible to follow Norway and Sweden. Norway and Sweden have introduced studded tire taxes in larger cities- the share of studded tire use is clearly declining, following the introduction of studded tire taxes in Oslo. In addition, the concentration of PM10 particles in the air has also decreased, due to a decrease the amount of using studded tires. The use of studded tires is allowed in Estonia in the period from October 15 to March 31, its possible to drive around with studded tires for half a year. In October and November, the avarage air temperature in Talinn is mostly pluss degrees during the last 7 winter seasons and road maintenance in the cities is at a good level. Limiting the period the use of studded tires in Tallinn would reduce the use of studded tires during winter season and in October and November, when the weather is warm and the roads are clean, there will be no contact between clean surface and studs, which causes the wear of pavements. On the example of Sweden, test sections can be made on some streets in Tallinn, where studded tires are not allowed and later in can be concluded wheter the wear rate of the pavement is lower and how much PM10 concentration was springed after the end of the winter tire period.

Kirjeldus

Märksõnad

Viide