Kliendivõlgnevuste ennetamine Lääne-Virumaa ehitusettevõtetes
Kuupäev
Autorid
Väljaande pealkiri
Väljaande ISSN
Köite pealkiri
Kirjastaja
Kokkuvõte
Ettevõte peab oma jätkusuutlikkuse ja likviidsuse tagamiseks valima koostööpartneriteks kliendid, kes on usaldusväärsed, maksejõulised, tasuvad arveid õigel ajal ja peavad lepingutest kinni. Kõige rohkem on klientidelt raha kättesaamisega probleeme ehitusettevõtetel. Erinevate eelnevalt tehtud uuringute põhjal selgus probleem, et ettevõtted ei rakenda piisavalt ennetusmeetmeid, et vähendada kliendivõlgnevusi. Lõputöö eesmärk oli kaardistada kliendivõlgnevuste ennetamise rakendamise olukord Lääne-Virumaa ehitusettevõtetes kliendivõlgnevuste ennetusmeetmete paremaks rakendamiseks kooskõlas teooriaga.
Töö esimeses peatükis tutvustatakse võimalusi, kuidas ennetada kliendivõlgnevuste teket. Teises peatükis kirjeldatakse empiirilise uuringu metoodikat ja antakse ülevaade ehitussektorist. Kolmandas peatükis analüüsitakse empiirilise uuringu tulemusi ning tehakse järeldusi ja ettepanekuid ehitusettevõtetele, kuidas paremini ennetada kliendivõlgnevusi.
Uurimisstrateegiana kasutati ülevaateuurimust. Uuringus kasutati kvantitatiivset uurimismeetodit. Andmeid koguti ankeetküsitlusega, et suurelt hulgalt koguda standardiseeritud infot. Andmeanalüüsil kasutati võrdlust. Võrdluse puhul tuuakse välja ühisosa ja kui ühisosa ei ole, tuuakse välja erinevused ja esitatakse see ühtse tervikpildina.
Empiirilise uuringu tulemusest selgus, et uute klientide tausta kontrollitakse põhjalikumalt kui olemasolevate klientide tausta. Taustakontrolli meetmete kasutamine on enamasti madalal tasemel nii uute kui olemasolevate klientide puhul. Lepingutingimuste kasutamine oli paremal tasemel kui taustakontrolli meetmete kasutamine. Võrreldes empiirilise uuringu tulemusi varasemate uuringutega, selgus, et ehitusettevõtted kontrollivad oma klientide tausta vähem kui teised Eesti ettevõtted.
Selleks, et ehitusettevõtted saaksid kliendivõlgnevusi ennetada, tuleks taustakontrolli meetmeid rakendada tihedamini nii uute kui olemasolevate klientide puhul. Taustakontroll aitab välja selgitada, kas klient on usaldusväärne, maksevõimeline ja heade maksetavadega. Taustakontroll sisaldab erineva info kogumist kliendi kohta, ning taustakontrolli käigus kontrollitakse erinvaid näitajaid: maksevõlgnevused, äri- ja ettevõtluskeelu olemasolu, allkirjaõiguse kontrollimine, majandusaasa aruandest info kogumine ja analüüsimine, finantssuhtarvude kasutamine jpm.
Iga ehitusettevõte peaks looma kliendi kontrollimiseks taustakontrolli süsteemi, krediidi andmise reeglistiku, lepingu sõlmimisega seotud kriteeriumite määramise alused ja neid alati rakendama. Süsteemi loomise aluseks saab võtta lõputöös esitatud ettepanekud järeldustele ning teoreetilises käsitluses esitatud teooriad ning neid vastavalt ettevõtte vajadusele kohandada.
To ensure its sustainability and liquidity, the company must choose customers as its partners who are reliable, solvent, pay bills on time and comply with contracts. Construction companies have the most problems receiving money from customers. Various previous studies have shown that the problem is that companies do not pay enough attention to the use of preventive measures to reduce customer debt. The aim of the thesis was to map out the situation of the implementation of customer debt prevention, in accordance with theoretical approach, in construction companies in Lääne-Virumaa. The results of the empirical study showed that the background of new customers is checked more thoroughly than the background of existing customers. The use of background checks is generally low for both new and existing customers. The use of contract terms was better than the use of background checks. Comparing the results of the empirical study with previous studies, it turned out that construction companies control the background of their customers less than other Estonian companies. In order to enable construction companies to prevent customer debt, background checks should be applied more frequently to both new and existing customers. A background check helps to determine whether a customer is reliable, solvent and with good payment practices. A background check includes the collection of different information about the customer, and during the background check various indicators are checked: payment arrears, existence of a business and entrepreneurial ban, verification of signature rights, collection, and analysis of information from the annual report, use of financial ratios, etc. Each construction company should create a background check system to verify the customer, credit rules, contract award criteria and always apply them. The creation of the system can be based on the proposals for conclusions presented in the thesis and the theories presented in the theoretical approach, and they can be adapted to the needs of the company.