Valmistoodete tootmisprotsessi parendamine Mulgi Lihakarni ettevõttes

Kuupäev

2033-06-01

Väljaande pealkiri

Väljaande ISSN

Köite pealkiri

Kirjastaja

Tallinna Tehnikakõrgkool

Kokkuvõte

Autori lõputöö teemavalik lähtus probleemist, et valmis lihatoodete tootmisega tegelevatel väikeettevõtetel puudub tegelik ülevaade sellest, millistes mahtudes tooteid ja tooraineid on vaja tellida, et vältida lõputut raiskamist ja ületellimist, samas ka ennetada puudujääkide tekkimist. Käesoleva töö esimeses peatükis andis autor ülevaate analüüsi subjektiks oleva Mulgi Lihakarni tegevusvaldkondi ja finantsnäitajaid, mis autori hinnangul aitasid tekitada tervikliku pildi ettevõtte olemusest, tegevusvaldkondadest ja suurusest enne sisulise analüüsini jõudmist. Probleemi lahendamiseks hindas autor töö teises peatükis tootmise planeerimise olemust ja eesmärki ning analüüsis seda, milliseid kriteeriume tuleb järgida tootmise planeerimisel, millised on potentsiaalsed tõusetuvad probleemid ning mis võivad olla valesti planeerimise tagajärgedeks. Tootmise planeerimine aitab ettevõtte poolt pakutavaid tooteid õigeaegselt ja kuluefektiivselt toota, mis aitab kaasa ületellimisele (ja sellest tingitud ületootmisele) või vastupidisel alatellimisele, mistõttu ei jõua ettevõte müüa nii palju tooteid, kui sellel tegelikult võimekus on. Tootmise planeerimine peab lähtuma eesmärgist, st kõige olulisem tootmise planeerimise juures on see, et ettevõtte tootmise planeerimine peab olema eesmärgist lähtuv ja eesmärki analüüsiv. Autor leidis, et tootmise planeerimine ei tohi toimuda selliselt, et puudub üldine visioon sellest, mille tarbeks tootmisplaani koostatakse. Teiseks on oluline kirjeldada kõiki toodete tootmisega seotud asjaolusid tervikuna ning tuvastada kõik probleemikohad ja analüüsida selliseid probleeme. Kolmanda kriteeriumina tuleks tuvastada erinevad lahendused probleemidega tegelemiseks ja nende ennetamiseks. Neljanda kriteeriumina tuleks ettevõttel kogu tööd analüüsida ja seejärel hinnata, milliste lahenduste rakendamine on probleemide lahendamise seisukohast kõige rohkem eesmärki täitvad.

Tootmise planeerimise juures võivad esineda ka teatud probleemid. Ennekõike võib selleks olle ettevõtte poolt sellise tootmisplaani või tarkvaralahenduse kasutamine, mis ei sobi ettevõtte tegevusala või tootmise korraldamise eesmärgiga ega vasta ettevõtte tegelikele vajadustele. Samuti võib probleem tõusetuda, kui tootmisplaani ei ole võimalikult vara ette teada, kuivõrd seeläbi ei ole personalil teada, mis kogustes tooteid ja tooraineid tuleb tellida. Sarnaselt võib probleeme tekitada ka ettevõtte poolt antud liigselt optimistlikud lubadused toodete valmimise tähtaja või koguste osas või ümberplaneerimise esinemine, mis tekib, kui töömaht suureneb või lõpptoodete tootmist tuleb tooraine tellimisest tingitud asjaolude tõttu ümber korraldada See omakorda suurendab ettevõtte töömahtu.

Sellest tulenevalt on oluline ka tarneahela juhtimine ja varude haldamine, millele keskendus töö kolmas peatükk. Ühelt poolt on paremate tarneahela juhtimise tulemuse saavutamiseks oluline prognoosida, millised on ettevõtte vajadused, millele vastavalt tuleb ettevõttel tegutseda. Teiselt poolt on oluline ka koostöö omamine tarnijatega, kes tarnivad tootmisprotsessi kestel ettevõttele tootmiseks vajalikke tooraineid. Samuti on oluline etapp tootmine, mille läbi toimub tooraine muutmine, kasutades selleks vajalikke masinaid ja tööjõudu. Tootmise läbi tekkiv lõpptoode peab olema tootmisprotsessi lõppeesmärk. Tootmisprotsess ise võib jaguneda omakorda alamvaldkondadeks, nagu katsetamine, kontrollimine või pakendamine. Oluline on ka lõpptoodete tarnimine ja müümine. Tugeva tarneahela juhtimise puhul on ettevõttel tugevad logistilised võimalused ja tarnekanalid, mis tagavad toodete õigeaegse, ohutu ja odava tarnimise. Sellest tulenevalt on eluline olukord ka pöördlogistika, mis võib olla tingitud näiteks toote enda või ettevõtte poolt tehtud veast tingitud toote tagastamine.

Töö neljandas peatükis andis autor ülevaate ja analüüsis Mulgi Lihakarni tootmise planeerimise hetkeseisu ning leidis, et valmistoodete puhul puudub hetkel vajaminev personal, kes valmistoodete tootmist vajalikul ja eesmärki täitval viisil planeeriks. Samuti leidis autor, et Mulgi Lihakarni senine praktika lähtus valmistoodete tellimisel suuresti valmistoodete realiseerimisajast, st tellitud kogused olid sõltuvuses sellest, mis on valmistoodete säilivusaeg. Samuti analüüsis autor Pärnu kaupluse müügiandmeid ja jõudis järeldusele, et teatud valmistoodete tagastuse kogus on sedavõrd suur (teatud toodete puhul oli tagastamise protsent ligikaudu 50%), et oluline on struktureerida tellitavate toodete kogust, et vältida teatud valmistoodete raiskuminekut ja tarbijani mittejõudmist. Samuti esitas autor parendusettepaneku Exceli tööriista loomise näol, mis aitab ettevõttel hinnata, kui suurt kogust toorainet on vaja teatud valmistoodete tootmiseks. See omakorda sõltub teisest autori poolt loodud tööriistast, mille täitmine ettevõtte kaupluste töötajate poolt aitaks ettevõttel arvestada koguseid, mida on vaja teatud kuudel kauplustesse saata, et tagatud oleks toodete tarnimine kauplustesse sellistes kogustes, mis suudetakse võimalikult suurel määral tarbijatele ära müüa. Seeläbi väldiks ettevõte ka toodete suurtes kogustes tagastamist.

Autor leidis, et viimase tööriista kasutuselevõtmise näol on võrdlusperioodi (2022. ja 2023. aasta veebruari) jooksul muutunud tagastatavate koguste hulk 40,26% võrra. Autor püstitas hüpoteesi, et tööriista kasutuselevõtu abil väheneb tagastatavate valmistoodete kogus vähemalt 50% võrra. Sellest tulenevalt tuleb asuda seisukohale, et hüpotees pidas osaliselt paika, mis tähendab, et kuivõrd autori uurimisküsimus seondus 50%-lise valmistoodete tagastatavate toodete koguse vähenemisega, kuid nähtuvate andmete (Tabel 6) kohaselt vähenes tagastatavate koguste hulk hoopis 40,26%, siis pidas hüpotees paika 80,52% ulatuses. Autor näeb siiski võimalust tootmise planeerimise parendamiseks selliselt, et teistel võrdlusperioodidel on erinevus siiski enam kui 50%. Selleks tuleb ka edaspidiselt kõiki autori poolt väljatöödeldud tööriistu kriitiliselt jälgida. Tooteid, mille tagastused on nullis, neid tuleks autori hinnangul julgemalt juurde tellida, lähtudes muuhulgas tarbijate tarbimiskäitumisest. Samuti tuleks autori arvates vähendada nende toodete sissetulevat kogust, mille tagastused on jätkuvalt suured. Mida rohkem ja täpsemalt hakatakse autori poolt tehtud tööriistu kasutama, seda rohkem saab suurendada tagastatud koguste vähenemise protsenti, nii ka tagastused nulli lähedale viia ning kulud väiksemaks. Autor leiab, et ettevõtte töötajad peavad olema tööriista kasutamisel (sh tabelite täitmisel) korrektsed ja järjepidevad, kuivõrd ilma töötajate panuseta tööriista kasutamine eesmärki ei täida.

Autor on seisukohal, et töö koostamine oli ja on edaspidi suureks väärtuseks väikelihatööstusettevõtte Mulgi Lihakarni jaoks, millel senini vajalik tootmiskorraldus puudus. Töö raames esitatud parendusettepanekud on juba aidanud ettevõttel arvestada tellitavaid koguseid ja lõpptoodete valmistamiseks tellitavate toorainete kogust. Seeläbi on välditud teatud valmistoodete raiskuminekut (võimalikku ümbertöötlemist) ning tagatud on ettevõtte suurem potentsiaali realiseerumine tarbijatele tehtud müügi näol. Autor peab töö tulemuslikkust eesmärgile vastavaks.


The author considers that smaller companies producing ready-to-eat meat products are often faced with the problem of not having a real overview of the volumes of products and raw materials that need to be ordered in order to avoid endless wastage and over-ordering, while also preventing shortages. Mulgi Lihakarn is one of the small meat processing companies in Estonia, which is why the topic of this thesis is the improvement of the production process of finished products in the company. The author observed that every shop was facing the same problem - shortages and large quantities of surplus. The company was doing very well with fresh meat planning, but the planning of finished products was, in the author's opinion, completely lacking. This means that, on the one hand, if the stores operated by the company have a surplus of products, such products do not reach consumers and do not increase the company's turnover, and, on the other hand, a shortage of products, which means that the company is not able to realise its potential, i.e. a large proportion of products are not sold to consumers. The products that are wasted after overproduction are most of the time used in other areas (for example, reprocessing into dog food), but the author considers that the financial loss and the waste of such reprocessed products is still a problem.

The author found that Mulgi Lihakarn does not have a purposeful and comprehensive plan or methodology to address the problem. The author found that, in the absence of such a plan, the company is confronted on a daily basis with situations in which too large or too small quantities of finished products are ordered for sale to consumers (or to persons engaged in commercial or professional activities). The aim of this thesis was to plan the raw materials needed for the products, the logistics of the raw materials and to draw up a plan to record, among other things, the stock levels of the products and the sales made in the stores operated by the company, broken down by day, week and month.

In the first chapter, the author gave an overview of the general profile of Mulgi Lihakarn, including its foundation, its activities, the stores it operates and its turnover in recent years. Mulgi Lihakarn is a family-owned company established in 1993, operating mainly in Viljandi County, which is primarily involved in the primary processing of pigs carcasses, meat cutting and the production and sale of final meat products. The pigs used in production are purchased from the following different companies. The production of finished products is carried out on a service basis in four meat processing plants, which manufacture various products for Mulgi Lihakarn as a service from the latter's own raw materials. The range of products offered by the company includes fresh pork, minced meat, oven-prepared meat and other products. Mulgi Lihakarn has increased its sales every year, reaching more than €3 million last year.

In order to solve the above problem, in the second chapter of the thesis, the author assessed the nature and purpose of production planning and analysed what criteria should be followed when planning production, what potential problems arise and what may be the consequences of incorrect planning. Production scheduling helps a company to produce the products it offers in a timely and cost-effective manner, which contributes to over-ordering (and consequent overproduction) or, conversely, under-ordering, which results in the company failing to sell as many products as it actually has the capacity to sell. Production planning must be goal-driven, i.e. the most important thing about production planning is that the company's production planning must be goal-driven and goal-analytical. The author found that production planning must not be carried out without an overall vision of what the production plan is for.

Secondly, it is important to describe all aspects of the production of the products as a whole and to identify any problem areas and analyse such problems. The third criterion is to identify the various solutions for dealing with and preventing problems. As a fourth criterion, the company should analyse the whole exercise and then assess which solutions are most effective in solving the problems. A problem that may arise in production planning may be the use by a company of a production plan or a software solution that does not fit the company's production management objective and does not meet the company's actual needs. It can also be a problem if the production plan is not known as far in advance as possible, as staff do not know the quantities of products and raw materials to be ordered. Similarly, over-optimistic promises made by the company about the timing or quantities of products to be produced, or the occurrence of rescheduling when workload increases or the production of finished products has to be reorganised due to circumstances related to the ordering of raw materials, can also cause problems. This in turn increases the workload of the company.

Consequently, supply chain management and inventory management, which was the focus of the third chapter of the thesis, was also important. On the one hand, in order to achieve better supply chain management results, it is important to anticipate what the company's needs are and to act accordingly. On the other hand, it is also important to have a partnership with the suppliers who provide the raw materials the company needs to produce during the production process. It is also an important stage in the production process, through which raw materials are transformed using the necessary machinery and manpower. The final product resulting from the production process must be the final objective of the production process. The production process itself can be further subdivided into sub-areas such as testing, inspection or packaging. The delivery and sale of final products is also important. With strong supply chain management, a company has strong logistical capabilities and supply channels to ensure timely, safe and cost-effective delivery of products. Consequently, reverse logistics, which may be due to the return of a product due to a defect in the product itself or in the company, is a vital situation.

In the fourth chapter of the thesis, the author provided an overview and analysis of the current status of production planning in Mulgi Lihakarn and found that there is currently a lack of personnel to plan the production of finished products in a necessary and purposeful manner. The author also found that Mulgi Lihakarn's current practice of ordering finished products was largely based on the shelf life of the finished products, i.e. the quantities ordered were dependent on the shelf life of the finished products. The author also analysed the sales data of the Pärnu store and concluded that the quantity of returns of certain finished products was so high (for certain products the return percentage was around 50%) that it was important to structure the quantity of products ordered in order to avoid certain finished products going to waste and not reaching the consumer. The author also proposed an improvement in the form of the creation of an Excel tool to help companies estimate the quantity of raw materials needed to produce certain finished products. This, in turn, would depend on another tool created by the author, which, if completed by the company's store staff, would f the company to estimate the quantities that need to be shipped to the stores in a given month, in order to ensure that the products are delivered to the stores in quantities that can be sold to consumers to the greatest extent possible.

The author found that the introduction of the latter tool has led to a 40.26% change in the quantities returned over the reference period (February 2022 and 2023). The author hypothesised that the introduction of the tool will reduce the quantity of returned finished products by at least 50%. Consequently, it must be concluded that the hypothesis did hold, however, partly. As the company managed to reduce the quantity of returned finished products by 40,26% so far, it could be concluded that the hypothesis is deemed to be held in the extent of 80,52% (as it is the ratio between percentage of hypothesis and the actual percentage that was revealed as of the analysis). However, the author still sees an opportunity to improve production planning so that the difference is still more than 50% in the other reference periods. It requires the personnel of Mulgi Lihakarn to use the tool precisely and consistently, since the tool will lose its material value in case no employee is using it as it is supposed to be used in order to achieve respective goals.

Kirjeldus

Märksõnad

Majandus and ärijuhtimine

Viide