Villau, MargusVikat, Egon2021-03-172021-03-172017https://dspace.tktk.ee/handle/20.500.12863/1631Antud lõputöö ülesandeks oli keskmootoriga ralliauto Tauria väljalaskesüsteemi konstrueerimine, mille lõpptulem vastaks eelnevalt sätestatud nõuetele. Väljalaskesüsteemi konstrueerimisel lähtuti eelnevalt projekteeritud väljalaskesüsteemist, samuti põhilistest nõuetest, mis kehtivad väljalaskesüsteemidele ning samuti ruumikasutusest ralliauto Tauria torustike vahel. Põhilised nõuded väljalaskesüsteemile: mootori väljundkarakteristikute säilitamine või parendamine, müratase ei tohi ületada 100 dB ning optimaalne ruumikasutus väljalaskesüsteemi konstrueerimisel. Väljalaske konstrueerimine jagunes nelja erinevasse etappi. Esimene etapp hõlmas endas praktilist tööd väljalaskesüsteemi konstrueerimisel toetudes eelnevalt kogutud arvutustele ning optimeerides ralliauto Tauria ruumikitsendustega. Teine etapp koosnes konstrueeritud väljalaskesüsteemi muudatuste sisseviimises „Lotus engine simulation“ tarkvarasse, nähes erinevusi originaali, projekteeritud ning konstrueeritud väljalaskesüsteemide, ning mootoriparameetrite vahel. Kolmas etapp seisnes väljalaskesüsteemi primaartorustikule rakise projekteerimisest. Rakise põhimõtteks on masstootmise hõlpsamaks tegemine primaartorustikule. Neljas, ning viimane etapp koosnes tootmis- ning projekteerimiskulude arvestusest. Tootmis- ning projekteerimiskulude arvestuse eesmärgiks on selgitada välja erinevate tootmisvõimaluste otstarbekus ning milliseid tehnoloogilisi lahendusi oleks tarvilik kasutada väljalaskesüsteemi konstrueerimisel. Konstrueeritud väljalaskesüsteemi tulemused olid oodatust paremad ning ületasid mootori väljundkarakteristiku poolelt neid, mis oli eelnevalt projekteeritud.The subject of the current thesis is „Exhaust system construction for mid-engine race car Tauria“. The purpose of the thesis is to construct an exhaust system for race car Tauria in compliance with regulations issued for the 1980’s Group-B rallye series, which states that the exhaust system noise level could not exceed 100 dB, while maintaining or raising the engine performance and optimizing between available space and design of the exhaust system. The thesis consists of four seperate parts to designing the exhaust system. Part one of the thesis is constructing the exhaust system relying on previously collected information and formulas while optimizing with race car Taurias available space. Part two of the thesis consists of inserting known parameters to „Lotus engine simulation“ software to create a virtual engine model. The virtual engine model will show the differences in engine performance between original, designed and constructed exhaust system and engine paramteres. Part three of the thesis consists of designing a device for the exhaust manifold. The device for the exhaust manifold serves a purpose for aiding mass prodction for the exhaust manifold. Fourth and the last part of the thesis is the production and design cost of the exhaust system. The production and design cost of the exhaust system is needed to acquire information about the different production possibilities and what technical advantages to involve in the construction of the exhaust system. Constructed exhaust system results were better than expected and exceeded the engine performance results of the previously designed exhaust system.Transport--Automotive Engineering--Car Construction--Internal Combustion EngineTransport--Autotehnika--Autode ehitus--SisepõlemismootoridAutotehnikaAutomotive EngineeringKeskmootoriga ralliauto tauria väljalaskesüsteemi konstrueerimineMid-Engined Rally Car Tauria Exhaust System Constructionthesis