Tombak, Mari-LiisKreek, Kristi2021-05-132021-05-132021-05-12https://dspace.tktk.ee/handle/20.500.12863/3410Keskkonnasäästlikkus on järjest enam transpordi ettevõttele oluline märksõna. Seda nii Euroopa Liidu ja riigi poolse suunitlusega kui ka kliendi teadlikkuse ja nõudlikkuse soovil. Seetõttu oli huvi ka ettevõttel ACE Logistics Estonia AS aru saada, milline on nende kohaliku veo süsiniku jalajälg, millised on võimalikud alternatiivsed võimalused olukorra parandamiseks ja millised on nende klientide huvid ja ootused seoses keskkonnasäästlikuma transporditeenusega. Lõputöö eesmärgiks oli hinnata hetkeolukorda, võimalikke alternatiive ning mõista klientide huvi keskkonda säästvama transpordi lahenduste osas. Lõputöö raames otsiti vastuseid kolmele uurimisküsimusele, millele leiti vastused uurimuse andmeid analüüsides. Andmeid ja tulemusi illustreerisid vastavalt tabelid ja joonised. Esmalt koguti infot ettevõttest hetkeolukorra kohta, et hinnata, milline on hetkeseis kohaliku veo süsiniku jalajälje tekkimisel. Selgus, et ettevõttes on 16 veoautot, mis pakuvad kohalikus veos allhanget. Autode esmane registreerimise vahemik jäi aastatesse 1999 kuni 2019, heitenormi klass vahemikku III kuni VI. Keskmine kilometraaž autopargi kohta ühes kuus oli 58 521,8 km, mille läbimiseks kulus keskmiselt 10 898,8 liitrit diislikütust. Läbi selle arvestati otsene kasvuhoonegaaside emissioon antud autopargile, mis oli keskmiselt 28 345,7 kg ühes kuus. Arvutused kinnitasid, et kõige enam suurendavad süsiniku jalajälge autod, mille keskmine kütusekulu on suurim ning heitenormiklassid kõige madalamad. Alternatiivsete võimalustena esitles autor nelja võimalikku sammu, mida läbides ettevõttel saaks vähendada süsiniku jalajälge kohalikus veos. Esimese võimaliku lahendusena pakkus autor välja koostada keskkonnasäästlikkuse nõuded allhankes olevatele autodele. Teise alternatiivina pakuti välja võtta eesmärgiks suurendada alternatiivsete kütuste osakaalu kohalikus veos. Kolmanda alternatiivse võimalusena soovitas autor muuta kohaliku veo planeerimine optimaalsemaks, et vähendada vajaliku kilometraaži miinimumini, läbi mille väheneb ka kütusekulu. Neljanda alternatiivina märkis autor kohalikku vedu teostavate autojuhte koolituse läbiviimise. Läbi ökosõidu oskuste väheneb nii kütuse kulu kui ka ollakse keskkonnasäästlikumad. Neid alternatiivsed võimalusi rakendades väheneb ettevõtte süsiniku jalajälg. Klientide huvi hindamiseks lisati rahuloluküsitlusse sel aastal lisaks töö autori poolt koostatud neli keskkonnasäästlikkust puudutavat küsimust, et mõista klientide huvi sellise teenuse vastu. Küsitluse tulemustena selgus, et klientide jaoks on kõige olulisem transporditeenuse hind, tarneaeg ja kvaliteet ning pakutud variantidest kõige vähem olulisem aspekt transporditeenuse valikul on keskkonnasäästlikkus. Küsitlusega sooviti aru saada, kas kliendid on nõus keskkonnasäästlikuma transporditeenuse eest maksma lisatasu. Selgus, et 43% vastajatest ei ole nõus lisaks maksma, kuid 39% vastanud ettevõtetest näevad võimalust omalt poolt lisatasu maksta vastavalt, kas kuni 1%, kuni 3% või kuni 5% veohinnast. Võttes arvesse vastajate tellimuste sagedust sai omakorda järeldada, et kui pakutav transpordi teenus pole keskkonnasäästlik, siis antud küsitluse andmetel on reaalne, et ühes kuus vaid sellel põhjusel võib vähenda tellimuste arv kuni 56 tellimuse võrra. Võrreldes Leedus ja Lätis läbi viidud küsitlusega selgus, et kõigis kolmes riigis kõige vähem olulisemaks teguriks transpordi ettevõtte valikul on keskkonnasäästlikkus ning kõige olulisem veohind. Leedus ja Lätis olid vastanud ettevõtetest 38% valmis maksma juurde keskkonnasäästlikuma transpordi teenuse eest, kas 5%, 3% või 1% veohinnast. Lõputöö autor esitas ettevõttele ACE Logistics Estonia neli soovitust, kuidas vähendada süsiniku jalajälge kohalikus veos. Soovitused hõlmasid keskkonnasäästlikuma transporditeenuse välja töötamist ja konkreetse süsiniku jalajälje vähendamise plaani koostamist. Allhankijate autopargi välja vahetamist alternatiivsetel kütustel toimivate veovahendite vastu ning soovitus, kuidas seda toetada.There is a growing realization that global warming is an actual problem and that there is no easy way to fix it. Environmental sustainability is also an increasingly important issue in transport companies. This is oriented towards the European Union and the Estonian government, as well as at the request of the customer's awareness and demand. Therefore, ACE Logistics Estonia AS was also interested in understanding the carbon footprint of their local transport, what are the possible alternative ways to improve the situation and what are the expectations of their customers regarding a more environmentally friendly transport service. The aim of the thesis is to evaluate the carbon footprint of local freight on the example of ACE Logistics Estonia AS, also to understand customers' interest in a more environmentally friendly transport service and to make suggestions for the company. The problem of the study is the lack of a clear overview of the current situation in the company and the possibilities for improving the situation. The thesis looks for answers to the following questions: 1. What is the carbon footprint evaluation of the local transport? 2. What are the alternatives to reduce the carbon footprint of local transport? 3. What is the interest of customers in environmentally friendly transport services? In the first chapter, the author focuses on the theoretical background, explaining the impact of transport on the environment. Specifically, about global warming, closely about the impact of transport, the carbon footprint, alternative car park and the different ways to plan local transport in an environmentally friendly way. The second chapter focuses on the carbon footprint of AS ACE Logistics Estonia in local transport, the author describes the company on the example of which the work has been done and the methodology of the thesis. In addition, it assesses the current situation and analyzes various alternative options that ACE Logistics Estonia AS could implement in the future. As alternative options, the author presented four possible steps that a company can take to reduce its carbon footprint in local transportation. As a first possible solution, the author proposed to develop environmental sustainability requirements for subcontracted cars, as a second option, to increase the share of alternative fuels in local transport, and as a third alternative, the author suggested optimizing local transport planning to minimize mileage and reduce fuel consumption. As a fourth alternative, the author mentioned training drivers eco-driving. Through eco-driving skills, both fuel consumption and carbon footprint are reduced. The third chapter focuses on the analysis of customer surveys. First, the author analyzes the results of an Estonian company's customer satisfaction survey. The results of the survey revealed that the most important for customers is the price, delivery time and quality of the transport service, and the least important aspect of the choice of transport service is the environmental sustainability. The survey aim is to find out whether customers would agree to pay extra if the transport service were more environmentally friendly or not. It turned out that 43% of the respondents do not agree to pay extra, but 39% of the responding companies see the possibility to pay a surcharge of up to 1%, up to 3% or up to 5% of the transport price. It can be concluded that if the transport service offered is not environmentally friendly, then according to this survey, it is realistic that in one month for this reason the number of orders can be reduced by up to 56 orders. Secondly, the author compares the answers of the Lithuanian and Latvian companies to the satisfaction questionnaire with the answers of the customers of ACE Logistics Estonia AS. Comparing the survey conducted in Lithuania and Latvia, it turned out that in all three countries the least important factor in choosing a transport company is environmental sustainability and the most important transport price. In Lithuania and Latvia, 38% of the responding companies were willing to pay more for a more environmentally friendly transport service, either 5%, 3% or 1% of the transport price. The last chapter summarizes the recommendations for the company based on the results and conclusions of the thesis. The author of the thesis submitted four recommendations to ACE Logistics Estonia on how to reduce the carbon footprint in local transport. Recommendations included the development of a greener transport service and a specific carbon footprint reduction plan. Substitution of subcontractors' car park for alternative fuel vehicles and advice on how ACE Logistics Estonia AS can support this to happen.etTTK Subject Categories::TransportTransport ja logistikaACE Logistics Estonia AS süsiniku jalajälje hindamine kohaliku veo näitelCarbon Footprint Evaluation of the Local Transport at ACE Logistics Estonia ASlõputöö