Annask, RaikoKaldmäe, Tauri2022-05-132022-05-132022-05-12https://dspace.tktk.ee/handle/20.500.12863/4202Baja Sae bagi on sõiduk, mis võimaldab liigelda erineva maastiku peal kartmata kinnijäämis ohtu.. Bagisid on ehitatud juba pikka aega ning projekteerijatel on tekkinud üldine arusaam, kuidas masina kinemaatika peaks töötama, et nendele teeoludele masin vastu peaks. Lõputöö esimeses osas antakse ülevaade Tallinna tehnikakõrgkooli AT2018 kursuse üliõpilaste poolt ehitatud Baja Sae üldistele reeglitele vastav sõiduki kinemaatikast ning analüüsitakse mida tehti bagi projekteerimisel hästi ning mis parameetrid vajaksid parendust. Lõputöös analüüsitakse vedrustuse esitelje ja tagatelje kinemaatikat ning roolisüsteemi geomeetriat. Lõputöö autor leidis, et projekteeritud ja valmistatud vedrustus oli toimiv, kuid vajas edasi arendamist, et Bagi oleks võimeline paremini teeolusid ületama. Peamine puudus bagil oli suur sõiduki alajuhitavus tagasillal asuva mootori tõttu. Antud konfiguratsioonis oli esisild liiga kerge ning projekteeritud roolisüsteemi geomeetria ei aidanud sõiduki suuna juhtimisele kaasa. Töö käigus võeti vedrustuse kinemaatika analüüsimiseks kasutusele arvutiprogramm Susprog3d, kuhu sisestati algupärast ehitatud Bagi mõõtmed ning teised parameetrid. Arvutiprogramm on suuteline välja arvutama peamised parameetrid, mille ümber sõiduki vedrustus liigub ning antud parameetrid võeti analüüsi aluseks. Diplomitöö teises osas võeti kokku eelnevalt analüüsitud parameetrid ning tehti korrektsioone veermiku kinemaatika optimeerimiseks. Samuti arvutiprogrammi Susprog3d abil analüüsiti programmi välja arvutatud parameetreid. Kõiki optimaalseid vedrustuse nurki, mis olid eesmärgiks seatud, ei suudetud saavutada. Lõputöös tehtud vedrustuse kinemaatika uus lahendus on tehtud analüüside põhjal ning ei ole praktikas kasutusele võetud. Saamaks parimat vedrustuse tulemust tuleks antud parenduste pakkumised kasutusele võtta uue bagi ehitamisel ning katsetada, kas uue kinemaatika pakkumised on antud sõidukile sobilikud ning parandavad sõiduki juhitavust.Baja Sae is a competition in which competitors design and race small offroad vehicles. Most competitors are students from universities all over the world. The Society of Automotive Engineers are responsible for the competition and have set the goal for competitors to design a vehicle that can race on the harshest terrain and survive the competition. The following thesis Baja Sae suspension analysis consists of two separate analysis. First part is an analysis of Baja Sae buggy suspension designed by students of Technical University of Applied Sciences. In the first part of the thesis, there is an overview of suspension geometry and design solutions that had been made to optimize suspension geometry. The analysis consists of three main parts: front suspension analysis, steering geometry analysis and rear suspension analysis. The analysis of the suspension is based on the primary aspects for offroad vehicle suspension geometry, such as Camber, caster and turn angels. In the first part of the thesis, there is and explanation of importance for each parameter that is analyzed. The most important parameter that needs correction is understeering in current design of the steering geometry. The second part of the thesis consists of suggestions for corrections in the suspension design and analysis of suggested corrections to improve the design furthermore. The second part is to improve the design of the suspension to best suite the terrain the vehicle is supposed to race on. The suggestions for improvement of the suspension design are based on analysis only and have not yet been in use. To confirm that the suggestions for the suspension design are best suited for the terrain and the vehicle, they need to be incorporated in the next Buggy build and tested to confirm if the suspension needs further improvements. The thesis can be a starting ground for testing improved suspension designetTTK Subject Categories::Mechanical EngineeringAutotehnikaBaja Sae bagi veermiku lahenduse analüüslõputöö