Kirejev, MihhailVeske, Kristo2024-05-032024-05-032024-04-12https://dspace.tktk.ee/handle/20.500.12863/5021Käesoleva uurimistöö prioriteediks oli uurida, et mis meetodeid peavad transpordi ja logistika VKE-d rakendama enda autopargi suhtes, et vähendada keskkonna jalajälge ja paisata vähem CO2 keskkonda, mis on sätestatud Euroopa Liidu erinevatele keskkonna ja kliimaalaste direktiivide tõttu. Andmete kogumiseks filtreeris autor ERAA liikmete nimekirjast välja väike ja keskmise suurusega ettevõtted ning seejärel saatis ettevõtetele välja küsimustikud. Küsitluste vastuste põhjal oli võimalik moodustada nö. „keskmine“ ettevõte, mis iseloomustaks hetkel majanduskeskkonnas opereerivaid transpordi ja logistika VKE-sid (0-stsenaarium). Pärast vastuste saamist otsustas autor võtta küsimustikule vastanud ettevõtete hulgas 10-ettevõtte majandusaasta aruannetest vajalikud arvud, millega arvutada välja suhtarvud ning näidata ära viimase 3 aasta muutuste trend omatud autopargi suhtes. Edasi töötati välja uued renditeenuste stsenaariumid nii hübriid autopargi omamisele (1-stsenaarium) ja ka täielikult renditud autopargi omamisele (2-stsenaarium), et arvutada välja finantstulemuste erinevused ja suhtarvude muutused. Rentautode osalise ehk hübriidvormis kasutuselevõtuga (1-stsenaarium) oleks tõusnud ettevõtete suutlikkus teenindada ära oma laenud, eesmärgipärasemalt kasutatud ära oma varasid tegevustulemuste loomisel, iga ettevõtte varasse investeeritud euro oleks toonud kõrgemat kasumit ja üleüldiselt oleks ettevõtte finantsseis paranenud. Rentautode osalise ehk hübriidvormis kasutuselevõtuga (1-stsenaarium) kaasnenud negatiivsed mõjud oleks olnud käibevara mittetõhus kasutamine ja ettevõtja varade finantseerimine suures osas võõrkapitalist. Täielikult renditud autopargi kasutuselevõtuga (2-stsenaarium) oleks veelgi enam tõusnud ettevõtete suutlikkus teenindada ära oma laenud võrreldes 1- stsenaariumiga, veelgi enam oleks eesmärgipärasemalt kasutatud ära oma varasid võrreldes 1- stsenaariumiga tegevustulemuste loomisel, iga ettevõtte varasse investeeritud euro oleks toonud veelgi kõrgemat kasumit võrreldes 1- stsenaariumiga ja üleüldiselt oleks ettevõtte finantsseis veelgi paranenud võrreldes 1- stsenaariumiga. Täielikult renditud autopargi kasutuselevõtuga (2-stsenaarium) kaasnenud negatiivsed mõjud oleks olnud käibevara mittetõhus edasikasutamise jätkumine ja suurem tõus ning veelgi suurem võõrkapitalist ettevõtja varade finantseerimine. Uuringust tulenevate järelduste ja kogutud informatsiooni põhjal teeb autor ühe ettepaneku, kuidas transpordi ja logistika VKE-d võiksid rentautod kasutusele võtta. Ettepanek hõlmab hübriidvormis autopargi rakendamist ehk rentautode osalist kasutamist. Rentautode osalise kasutamise rakendamine võimaldab ettevõtetel parandada oma finantstulemusi ja näha positiivseid suhtarvude muutusi, samas hoides transformatsiooniga kaasnevad riskid tasakaalus. Autor soovitab täielikult renditud autoparki vältida, kuna transformatsiooniga kaasnevad riskid ületavad ettevõtte opereerimisest saadavat tulu ehk kasu. Teravalt päevakorral oleva kliimapoliitika tõttu leiab autor, et hübriidvormis ehk rentautode osaline kasutamine aitab transpordi ja logistika VKE-del parandada majanduslikku kestlikkust ja samas hoida tasakaalus üleminekuga kaasnevad riskid tänapäeva kõrge euribori, Euroopa Liidu poolt sätestatud erinevate keskkonna ja kliimaalaste direktiivide ning täbara majandusolukorra tingimustes. Autor peab oluliseks, et antud teemat tuleks transpordi ja logistika VKE-del täiendavalt uurida, arvestades, et Euroopa Liidu kliimaseaduste kohaselt peavad EL-i riigid aastaks 2030 vähendama heitgaaside koguseid vähemalt 55%, et saavutada kliimaneutraalsus aastaks 2050.This summary provides a comprehensive overview of a research study assessing: The use of rental cars in logistics SME-s compared to owned car fleet in the context of enonomic sustainability. This study is driven by the latest directives established by the European Union and development strategies in the short- and long-term planning horizon. This study aims to research what methods transportation and logistics SME-s have to apply to their fleet in order to reduce the environmental footprint and emit less CO2 into the environment, which is stipulated due to the various environmental and climate directives of the European Union. The purpose of this thesis is to clarify whether the use of rental cars and rental car service in transportation and logistics SME-s reduces the costs of owning a car fleet, and to investigate whether the economic sustainability of the company is thereby improved. Research questions include: 1. What is the financial impact of using rental cars? 2. How could rental cars be integrated into the company's operations? 3. What risks are involved in this transitsion? To collect data, the author filtered out SME-s from the list of ERAA members, and then sent out questionnaires to the companies. Based on the answers to the surveys, it was possible to form so called „average“ company, which would characterize transportation and logistics SME-s currently operating in the economic environment (scenario 0). After receiving the answers, the author decided to take the necessary numbers from the annual reports of 10 companies amongst the companies that answered the questionnaire, with which to calculate the ratios and show the trend of potential changes in the last 3 years in relation to the owned car fleet. Further, new rental service scenarious for both hybrid (partial introduction of rental cars) fleet ownership (scenario 1) and fully rented fleet ownership (scenario 2) were developed to calculate differences in financial performance and changes in ratios. The study revealed, that with the partial or hybrid introduction of rental cars (scenario 1), the ability of companies to service their loans would have increased, their assets would have been used more purposefully in creating operational results, each euro invested in the company's assets would have brought a higher profit, and overall the company's financial position would have improved. The negative effects associated with the partial or hybrid introduction of rental cars (scenario 1) would have been the inefficient use of current assets and the financing of the company's assets largely from foreign capital. With the introduction of a fully rented car fleet (scenario 2), the ability of companies to service their loans would have increased even more compared to scenario 1, their assets would have been used even more purposefully in creating operational results compared to scenario 1, each euro invested in the company's assets would have brought an even higher profit compared to scenario 1, and overall the company's financial position would have improved even more compared to scenario 1. The negative effects associated with the introduction of fully rented car fleet (scenario 2) would have been the continuation and higher increase in the inefficient use of current assets and even greater financing of the company's assets largely from foreign capital. Based on the conclusions from the research and collected information, the author makes one proposal on how transportation and logistics SME-s could use rental cars. The proposal includes the implementation of a car fleet in hybrid form, i.e. partial use of rental cars. The implementation of partial use of rental cars allows companies to improve their financial results and see positive changes in ratios, while keeping the risks associated with the transformation in balance. The author recommends avoiding a fully rented car fleet, as the risks associated with the transformation exceed the income or benefits, that come from operating the company. Due to the climate policy that is acutely on the agenda, the author believes, that the hybrid form, i.e. the partial use of rental cars, helps transportation and logistics SME-s to improve their economic sustainability. Whilst improving the economic sustainability of transportation and logistics SME-s, at the same time it helps to balance the risks associated with the transition in the conditions of today's high Euribor, various environmental and climate directives set by the European Union, and the overall poor economic situation. The author considers it important, that this topic should be further investigated by transportation and logistics SME-s, considering that according to the climate laws of the European Union, EU countries must reduce the amount of exhaust gases by at least 55% by 2030 in order to achieve climate neutrality by 2050.etTransport::TranspordiökonoomikaTransport ja logistikaRentautode kasutamine logistika VKE-des võrreldes omatud autopargiga majandusliku kestlikuse kontekstisThe use of rental cars in logistics SME-s compared to owned car fleet in the context of economic sustainabilitylõputöö