Lillemets, VelloKambura, Henri Georg2022-05-262022-05-262022-05-23https://dspace.tktk.ee/handle/20.500.12863/4322Lõputöö käigus projekteeris autor sõiduauto katuseluugi kallutamisel tekkivale avale ventilatsiooniseadme. Töö käigus võrreldi alternatiivseid tooteid, hinnati nende kasutajamugavust ning seda kas nad sobivad kasutamiseks autos ööbimise tarbeks. Autor leidis, et hetkel sobivat seadet turul olemas ei ole ning otsustas sundventilatsiooniseadme projekteerida. Hakates projekteerima sundventilatsiooniseadet, valis autor välja sobivad komponendid, millest saaks seadme valmis komplekteerida. Töö käigus selgitas autor välja kõige sobivama prototüübi valmistamise viisi ja materjali. Prototüüp valmistati kasutades FDM tehnoloogiaga töötavat 3D-printerit, ning materjaliks kasutati ABS plastikut. Ventilatsiooniseadme ventilaatoriteks valis autor lauaarvutites kasutatavaid ventilaatorid Be quiet!. Autor projekteeris sõiduauto sundvendilatsiooniseadme, mis suudab arvutuste kohaselt vahetada välja auto salongis oleva 3 kuupmeetrit õhku umbes kolme minutiga. Tulemusena prinditi projekteeritud ventilatsiooniseadme kolmest detailist, printeri rikke tõttu, välja kaks. Välja prinditud ventilatsiooniseadme katsetamise tulemusena jõuti järeldusele, et seade liigutab õhku efektiivselt ning on arvestades Eesti kliimat hea ilmastikukindlusega. Enne lõpliku toote valmimist vajab ventilatsiooniseade veel edasist arendust, et teha seade veelgi kasutajasõbralikumaks ning mugavamaks. Edasises arenduses tuleks seadmele lisada veel lisafunktsioone nagu näiteks taimer või CO2 taseme järgi juhtimine. Ventilatsiooniseadme tootmiseks sobib kõige paremini taaskasutatud polüpropeen ning seadme valmistamiseks sobib enim plastiku survevalu vormimine.Author designed and created a ventilation device for the opening created by tilting the sunroof of the passenger car. The work compared alternative products, assessed their user comfort and whether they were suitable for car stays. The author found that there is currently no suitable device on the market and decided to design a forced ventilation device. When starting to design a forced ventilation device, the author selected suitable components from which the device could be completed. In the course of the work, the author identified the most suitable method and material for the production of the prototype. The prototype was manufactured using a 3D printer with FDM technology, and ABS plastic was used as the material. For ventilator fans, the author chose Be quiet! fans used on desktop computers. The author designed a forced ventilation device for a passenger car, which according to calculations can replace 3 cubic meters of air in the cabin of the car in about three minutes. As a result, two out of the three parts of the designed ventilation unit were printed, due to a printer failure. As a result of the testing of the printed ventilation unit, it was concluded that the device moves air efficiently and has good weather resistance given the Estonian climate. Before the final product is finished, the ventilation unit still needs further development to make it even more user-friendly and comfortable. In further development, additional functions such as timer or CO2 control should be added to the device. Recycled polypropene is best suited for the production of a ventilation device, and plastic injection molding is most suitable for the manufacture of the device.etTTK Subject Categories::MuuTööstustehnoloogia ja turundusSundventilatsiooni seadme projekteerimine sõiduautoleDesign of a forced ventilation device for a passenger carlõputöö