Sven, KreekKlee, Timo2024-06-052024-06-052024-05-08https://dspace.tktk.ee/handle/20.500.12863/5349Lõputöö teemaks on „Liiklust rahustavad meetmed kohaliku omavalitsuse tänavatel“. Töös käsitletakse Harjumaa Rae valla Jüri aleviku Laste ja Taaramäe tänavat ning Peetri aleviku Vägeva, Peetri, Küti ja Pargi teed. Vaatluse alla võetud tänavad läbivad elamurajoone ja külgnevad õppeasutustega, mis muudab liiklusohutuse eriti oluliseks. Lõputöö eesmärgiks on analüüsida Rae valla nimetatud tänavate olemasolevaid liiklust rahustavaid meetmeid ja leida võimalikke parimaid lahendusi, seejuures parandada sõidukijuhtide ja vähem kaitstud liiklejate turvalisust probleemsetel tänavatel. Liiklusohutuse inspekteerimine põhineb töö autori poolt käsitletud tänavatel läbi viidud välivaatlustele, liiklussageduse ja sõidukite liikumiskiiruse mõõtmistele ning samadel tänavatel aset leidnud liiklusõnnetuste vaatlusele. Välivaatluste tulemusena esines inspekteeritavatel tänavatel regulatiivseid, tehnilisi ja horisontaalseid kiirust piiravaid vahendeid. Lahenduste kavandamisel on arvestatud liiklusohutuse inspekteerimise tulemusena tehtud analüüsiga, tänavate eripära, teistes riikides kasutatavate lahenduste ja varasemalt Rae Vallavalitsuse läbi viidud pilootprojekti tulemusel kogutud informatsiooniga. Pilootprojekti raames on Jüri Gümnaasiumiga külgnevatel tänavatel läbi viidud ajutised muudatused liikluskorralduses, mille eesmärgiks oli tõsta liiklusohutuse taset kooli ümbruses. Projekti olid kaasatud ka lapsevanemad ja kooli personal, kes hindasid uut lahendust positiivseks. Tulenevalt Rae valla koosseisu kuuluvate alevike rahvaarvu kiirest kasvust, on töö teema juba täna liiklusohutuse taseme tõstmise mõistes aktuaalne. Kogutud informatsiooni põhjal on Laste ja Taaramäe tänavale kavandatud lahendusena liikluskorralduse muutmine. Liiklusvoo suunamine mööda Taaramäe tänavat Jüri Gümnaasiumi parklasse. Suunamise tulemusena jääb kooli esine ala sõidukitest vabaks ja tõstab kooli ümbruse liiklusohutust. Tekib juurde sõidukite lühiajalisi peatumiskohti. Nihutatud ristmik parklast väljasõidu ristumisel Laste tänavaga muudab ohutumaks ristmiku vahetus läheduses asuva jalakäijate ülekäiguraja. Ühistranspordi tarbeks on kavandatud Laste tänavale bussitasku, mis hetkel asetseb kooli esisel alal. Laste tänaval lasteaedade vahetus läheduses olev ülekäigurada on kavandatav tekstuurse pinna ja nähtavatest materjalidest ehitatuna ohutum. 54 Vägeva tee liikluse rahustamiseks on kavandatud teekitsendused, mis suunavad sõidukid vähesel määral sõidusuunda muutma, alandades seejuures sõidukite kiirust. Töö autori poolt on liiklusohtlikule Vägeva ja Uusmaa tee ristmikule kavandatud ringristmik, mis piirab sõidukite kiirust ja vähendab konfliktipunkte. Inspekteeritud teelõigul Küti teel on mõõtmiste tulemusena sõidukite keskmine kiirus piirkiirusest tunduvalt suurem. Analüüsi tulemusena on kavandatud Küti ja Vägeva tee ristmikule miniring, mis piirab sõidukite liikumiskiirust ja muudab pöörded ohutumaks. Töö autori poolt on Peetri teele vaatluse alla võetud teelõigule kavandatud tõstetud pind ja tõstetud ristmik. Sõidukijuhtide vaatevälja piirava haljastuse tõttu on vajalik sõidukite kiirust antud lõigul alandada, et vältida liiklusõnnetusi. Liiklusohtliku jalakäijate ülekäiguraja tarbeks on enne sõidukite ülekäigurajani jõudmist kavandatud tõstetud ristmik, mis muudab ka kõrvaltänavatel liiklejate ohutustaseme kõrgemaks. Liikluse inspekteerimise tulemusena ei vaja Pargi tee liiklus rahustamist, kuna töö autori poolt ohtlikuks hinnatud jalakäijate ülekäigurajal on sõidukite kiirus piisavalt madal, et jalakäijat märgata. Rae valla koosseisu kuuluvate tänavate inspekteerimise kohaselt on sõidukijuhtide piirkiiruse ületamine aktuaalne teema, millega aktiivselt tegeleda. Tänavatel esineb piirkiiruse ületamist, olenemata täna kasutuses olevatest liikluse rahustamise meetmetest. Sõidukijuhtide hulgas populaarne 10 km/h piirkiiruse ületamine on nähtav ka autori poolt inspekteeritavatel tänavatel, kuid mille piiramiseks on kavandatud lahendused sobivad. Registreeritud liiklusõnnetused koonduvad peamiselt ristmikele, mis võib olla tingitud liigsest kiirustamisest. Peetri Lasteaed-Põhikooliga külgneval Pargi teel toimis tõstetud jalakäijate ülekäigurada seevastu efektiivselt, kus suuremat ohtu jalakäijatele ja jalgratturitele ei esine. Kavandatud lahendused tänavatele, kus piirkiiruse ületamist esines, vähendavad liiklusõnnetusse sattumise riski, sõidukitest tingitud mürataset ja saastamist. Töö tulemusena on selge, et viis tänavat kuuest vajavad liikluse rahustamiseks täiendavaid meetmeid. Kavandatud lahendused vähendavad liiklusohtlikke olukordi ja loovad linnapilti täiendavat esteetilist väärtust ja muudavad tänavad kasutajasõbralikumaks.Traffic Calming Measures on Local Government Streets. The thesis addresses the streets of Jüri borough in Rae municipality, Harju County, namely Laste and Taaramäe streets, as well as the roads of Peetri borough, including Vägeva, Peetri, Küti, and Pargi streets. The examined streets pass through residential areas and adjacent educational institutions, making traffic safety particularly important. The aim of the thesis is to analyze the existing traffic calming measures on the mentioned streets of Rae municipality and to find possible best solutions, thereby improving the safety of both drivers and vulnerable road users on problematic streets. The inspection of traffic safety is based on field observations conducted by the author on the streets in question, measurements of traffic volume and vehicle speed, and observations of traffic accidents that have occurred on these same streets. As a result of the field observations, regulatory, technical, and horizontal speed-limiting devices were found on the inspected streets. In designing solutions, the analysis of traffic safety inspections conducted by the author, the characteristics of the streets, solutions used in other countries, and information collected from a pilot project conducted by Rae Municipality are taken into account. As part of the pilot project, temporary changes in traffic management were implemented on the streets adjacent to Jüri Gymnasium, aimed at improving traffic safety around the school. Parents and school staff were involved in the project and positively evaluated the new solution. Due to the rapid population growth of the villages within Rae municipality, the topic of the thesis is relevant today in terms of improving traffic safety levels. Based on the collected information, a solution has been proposed to change the traffic management on Laste and Taaramäe streets. Redirecting traffic along Taaramäe street to the parking lot of Jüri Gymnasium. As a result of this redirection, the area in front of the school remains free of vehicles, thus increasing the safety of the school surroundings. Additional short-term parking spaces are created. The repositioning of the intersection at the exit from the parking lot onto Laste street makes the adjacent pedestrian crossing safer. A bus bay is planned on Laste street for public transport, which currently occupies the area in front of the school. A planned textured surface and visible materials for the pedestrian crossing near the kindergartens on Laste street will increase safety. 56 To calm traffic on Vägeva street, narrowing measures are planned, which slightly change the direction of travel, thereby reducing vehicle speed. A roundabout is planned by the author at the dangerous intersection of Vägeva and Uusmaa streets, which will limit vehicle speed and reduce conflict points. On the inspected section of Küti street, the average vehicle speed is significantly higher than the speed limit based on measurements. As a result of the analysis, a mini-roundabout is planned at the intersection of Küti and Vägeva streets, which will limit vehicle speed and make turns safer. For the section of Peetri street examined by the author, raised surfaces and a raised intersection are planned. Due to vegetation limiting the visibility of drivers, it is necessary to reduce vehicle speed on this section to prevent accidents. A raised intersection is planned before reaching the pedestrian crossing to increase safety for pedestrians and cyclists on adjacent side streets. Based on traffic inspections, traffic calming measures are not needed on Pargi street, as the vehicle speed on the pedestrian crossing considered dangerous by the author is sufficiently low to notice pedestrians. According to the inspection of the streets within Rae municipality, exceeding the speed limit by drivers is an issue that needs to be actively addressed. Speeding occurs on streets regardless of the traffic calming measures currently in place. The popular practice among drivers of exceeding the speed limit by 10 km/h is also observed on the streets inspected by the author, for which appropriate solutions are planned. Registered traffic accidents mainly occur at intersections, possibly due to excessive speeding. The raised pedestrian crossing adjacent to Peetri Kindergarten-Primary School on Pargi street was effective in ensuring safety for pedestrians and cyclists. The planned solutions for streets where speeding occurs will reduce the risk of being involved in a traffic accident, as well as vehicle-induced noise and pollution. As a result of the thesis, it is clear that five out of six streets require additional traffic calming measures. The proposed solutions will reduce hazardous situations and provide additional aesthetic value to the urban landscape, making the streets more user-friendly.etEhitus::Teedeehitus::Tee ehituse kavandamine::LinnaliiklusTeedeehitusLiiklust rahustavad meetmed kohaliku omavalitsuse tänavatelTraffic Calming Measures at a Local Municipalitylõputöö