Villau, MargusMartinson, Aaser2021-03-172021-03-172017https://dspace.tktk.ee/handle/20.500.12863/1644Lõputöö ülesandeks oli mootori 1JZ-GTE võimekuse tõstmine, et suurendada auto veojõudu kiirusel 120 km/h. Töö teoreetilises osas selgitati, millest mootori võimsus sõltub ja millised on võimalused selle tõstmiseks. Sobivaks viisiks valiti kaheastmelise turboülelaadimise süsteem. Turbolaadurite valik tehti arvutuste põhjal ning nende kontrollimiseks koostati mootorist vituaalne mudel. Väljalaskesüsteemi valmistamise lihtsustamiseks projekteeriti see raalprogrammis „Catia V5R21“. Praktilises osas valmistati väljalaskekollektor vastavalt projekteetitud mudelile. Lisaks tuli kogu mootorijuhtimine uuendada, selle käigus paigaldati lihtsasti programmeeritav juhtmoodul, veeti uus mootorijuhtmestik ja paigaldati vajaminevad andurid ja täiturid. Suurenenud õhumassi tõttu tuli ka toitesüsteem muuta vastavaks. Süsteemi testiti ja häälestati Tallinna Tehnikakõrgkooli veojõustendis. Tehtud töö tulemusena on mootori võimsus 360 kW ja arendab 588 Nm pöördemomenti. Kuna autol on piisavalt võimekust haardejõu ületamiseks neljanda käiguga, siis sai eesmärk täidetud. Süsteemi täiustamiseks tuleks esialgu vahetada suurema turbolaaduri turbiinikoda, mille tulemusena peaks paranema võimsus kõrgematel mootoripööretel ja vahetada möödavooluklappide vedrud jäigemate vastu, mis võib tõsta pöördemomenti madalatel mootoripööretel veelgi.The aim of this thesis was to improve engine model 1JZ-GTE power output and the main goal was to overcome tractive force at the speed of 120 km/h. In the theoretical part, author researched main parameters based on engine performance to seek what should be change in order to increase it. Most suitable way was to use two- stage turbocharging system. Calculations were made to find right turbochargers for the application. In addition, their performance was checked in engine simulation software. To help the manufacturing process the exhaust system was designed using „Catia V5R21“ modelling software. In practical part, it was easier to fabricate new exhaust system when using earlier constructed model. In addition it was needed to upgrade engine control system. Stock engine control unit was changed to aftermarket one, new engine harness was laid and new sensors and actuators were installed. Fuel system was upgraded to meet higher air mass. The system was tested and tuned in chassis dynamometer at Tallinn University of Applied Sciences. New engine output was 360 kW and 588 Nm of torque. The main goal was successfully achieved because engine has sufficiently power to overcome tractive force in fourth gear. To improve two- stage system performance output, it is wise to change the turbine housing of a bigger turbo. To increase torque output at lower engine speed, it is reasonable to put stiffer wastegate valve springs.Transport--Automotive Engineering--Car Construction--Internal Combustion EngineTransport--Autotehnika--Autode ehitus--SisepõlemismootoridAutotehnikaAutomotive EngineeringDriftiauto Mootori 1JZ-GTE Võimekuse suurendamineDriftcar Engine 1JZ-GTE Performance Increasementthesis