Annus-Anijärv, LaiviPohlak, Piia2024-05-142024-05-142024-05-13https://dspace.tktk.ee/handle/20.500.12863/5155Raamatupidamisbürood on RahaPTS-i tähenduses kohustatud isikud, mistõttu nad on oma majandustegevuse käigus kohustatud täitma RahaPTS-st tulenevaid kohustusi. Senine praktika on aga näidanud, et raamatupidamisteenuse pakkujad ei ole RahaPTS-st tulenevate kohustustega hästi kursis ega oska neid täita. Samas on raamatupidajatel rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamises väga oluline roll, kuna nad puutuvad pidevalt ja vahetult kokku erinevate ettevõtete tehingute ja tegevusega üldiselt. Raamatupidamisteenuse osutamise käigus on võimalik raamatupidajatel tuvastada kahtlaseid tehinguid ning teavitada oma kahtlustest Rahapesu Andmebürood. Lõputöö eesmärk oli selgitada välja RahaPTS-st tulenevate kohustuste täitmise seadusele vastavus raamatupidamisbüroodes ning esitada raamatupidamisbüroodele ettepanekuid kohustuste nõuetekohaseks täitmiseks. Eesmärgi saavutamiseks anti teoreetiliste allikate põhjal ülevaade raamatupidamisteenuse pakkujate kohustustest rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamisel ning peamistest teadaolevatest puudustest nende kohustuste täitmisel. Empiirilise uuringu läbiviimiseks koostati metoodika. Empiirilise uuringu raames kaardistati ja analüüsiti raamatupidamisbüroode RahaPTS-st tulenevate kohustuste täitmist ning peamiseid probleemkohti nende kohustuste täitmisel. Raamatupidamisbüroode RahaPTS-st tulenevate kohustuste täitmise kaardistamiseks kasutati ankeetküsimustikku, mis saadeti Äripäeva 2022. aasta raamatupidamisbüroode TOP-i kuuluvatele ettevõtetele. Küsimustikule vastas kokku 12 raamatupidamisbüroo juhti. Ankeetküsimustikus uuriti osalejatelt, kuivõrd nad on teadlikud RahaPTS-st tulenevatest kohustustest, kas ja millisel määral täidavad nad RahaPTS-st tulenevaid kohustusi ning mis on nende hinnangul peamised probleemkohad kohustuste täitmisel. Uuringu tulemuste analüüsimiseks kasutati kirjeldavat statistikat. Teoreetilistest allikatest lähtuvalt on raamatupidamisbürood kohustatud koostama rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise alase riskihinnangu, määratlema riskiisu, kehtestama protseduurireeglid ja nende täitmise kontrollimiseks sisekontrollieeskirja. Uuringu tulemustest selgus, et kõik nimetatud dokumendid on koostatud üksnes pooltes küsitluses osalenud ettevõtetes. Tulemustest järeldati, et raamatupidamisbüroodes on probleeme RahaPTS-st tuleneva dokumentatsiooni koostamisega. Raamatupidamisbürood peavad kohaldama oma klientide suhtes hoolsusmeetmeid. Hoolsusmeetmeid tuleb RahaPTS-st tulenevalt kohaldada alati, kuid uuringust selgus, et kõik raamatupidamisbürood ei tee seda alati, vaid pigem kaootiliselt ning teatud juhtudel üldse mitte. Hoolsusmeetmete ebapiisav kohaldamine viitab teadmiste ja/või oskuste puudumisele. Raamatupidamisbürood on kohustatud teavitama Rahapesu Andmebürood kõikidest rahapesu ja terrorismi rahastamise kahtlustest. Uuringu tulemusena selgus, et 12-st raamatupidamisbüroost üheksa (75%) ei ole oma tegutsemisaja jooksul tuvastanud sellist tehingut või tegevust, mille puhul tekkis rahapesu või terrorismi rahastamise kahtlus. Samas väitis näiteks kaheksa ettevõtet (67%), et nad teavitavad alati Rahapesu Andmebürood terrorismi rahastamise kahtluse ja sanktsiooni kohaldamise kahtluse korral. Samuti vastas seitse osalenut (58%), et nad teevad alati teate rahapesu kahtluse korral või juhul, kui rahaline nõue täidetakse sularahas üle 32 000 euro väärtuses. Tulemustest järeldati, et raamatupidamisbürood on kahtluse korral valmis teavitama Rahapesu Andmebürood, kuid siiamaani ei ole enamus vastanutest veel midagi kahtlast tuvastanud. Võttes arvesse uuringu tulemusi (sh küsimustikus osalenud ettevõtete vanust) ning Rahapesu Andmebüroo antud tagasisidet ja teatamiste statistikat, järeldati, et uuringus osalenud raamatupidamisbüroodes ei osata tunda ära kahtlaseid tehinguid/tegevust. Raamatupidamisbüroode juhid olid üksmeelel, et nemad ja nende ettevõttes töötavad raamatupidajad teavad RahaPTS-st tulenevaid kohustusi. Samuti nõustusid vastajad üksmeelselt, et nende ettevõttes rakendatakse meetmeid rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamiseks. Juhtide hinnangul ei ole nende ettevõtetes märkimisväärseid probleemkohti, mille tõttu nad ei täida või ei saa täita RahaPTS-st tulenevaid kohustusi. Seega küsitluses osalenute enda hinnangul on nad RahaPTS-st tulenevate kohustustega hästi kursis ning nende täitmine ei valmista neile probleeme. Samas selgus uuringust, et ettevõtetes esineb probleeme hoolsusmeetmete kohaldamise ja kahtlaste tehingute/tegevuse äratundmisega. Sellest tulenevalt järeldati, et raamatupidamisbürood on RahaPTS-st tulenevate kohustustega küll üldiselt kursis, kuid nad ei täida kohustusi korrektselt ja piisavalt. Uuringu tulemuste põhjal tehti raamatupidamisbüroodele ettepanekuid RahaPTS-st tulenevate kohustuste nõuetekohaseks täitmiseks. Lõputöö eesmärk ja selle saavutamiseks seatud ülesanded said täidetud.The title of the thesis is Fulfillment of obligations arising from Money Laundering and Terrorist Financing Prevention Act in Estonian accounting offices. The topic of preventing money laundering and terrorism financing is relevant, as an increasing number of money laundering cases are being discovered and brought to the public's attention. Combatting money laundering and terrorism financing is important for ensuring safer and more stable lives both in Estonia and globally. The aim is to increase the credibility and transparency of the business environment and to create conditions for economic growth. Money Laundering and Terrorist Financing Prevention Act (hereinafter referred to as RahaPTS) also applies to providers of accounting services. Consequently, providers of accounting services are considered obligated entities under the RahaPTS § 3 p 3. Estonian Financial Intelligence Unit has conducted inspections of companies providing accounting services, and during the inspections, it has emerged that the obligations imposed by law have come as a surprise to many service providers, as a result of which the Estonian Financial Intelligence Unit has issued instructions to accounting offices to eliminate deficiencies. The aim of the thesis was to determine the legal compliance of accounting offices with the obligations arising from RahaPTS and to present proposals for the correct fulfillment of these obligations. To achieve the aim of the thesis, the following tasks were set: • provide an overview, based on theoretical sources, of the obligations of accounting service providers in preventing money laundering and terrorist financing, as well as the main deficiencies in fulfilling these obligations; • prepare a methodology for conducting an empirical study; • to map and analyze the legal compliance of the obligations arising from RahaPTS in accounting offices; • draw conclusions and make proposals to accounting offices for better fulfillment of obligations. To identify the compliance with obligations arising from RahaPTS in accounting offices, a survey was used. The survey was sent to companies belonging to the top accounting offices list of Äripäev for the year 2022. A total of 12 accounting office managers responded to the survey. Descriptive statistics were used to analyze the results of the survey. The accounting offices are obligated to prepare a risk assessment, establish the risk appetite, rules of procedure and internal control rules to follow the rules of procedure. The results of the survey revealed that all the mentioned documents were prepared only in half of the accounting offices. From the results, it was concluded that accounting offices have problems with the preparation of documentation resulting from RahaPTS. Accounting offices are required to apply due diligence measures to their clients. Due diligence measures must be applied at all times according to RahaPTS. However, the study revealed that not all accounting offices consistently apply these measures, rather, they do so chaotically and, in some cases, not at all. The insufficient application of due diligence measures indicates a lack of knowledge and/or skills. Accounting offices are obligated to report to the Financial Intelligence Unit in case of suspicion of money laundering and terrorist financing. The survey revealed that the majority of accounting offices have not identified anything suspicious during their operating period. However, at the same time, they are ready to inform the Financial Intelligence Unit if any suspicions arise. It was concluded that the accounting offices participating in the study do not possess the ability to recognize suspicious transactions/activities. According to the self-assessment of the accounting office managers, they believe that their companies are well aware of the obligations arising from RahaPTS, and compliance does not pose any problems for them. However, since issues were identified regarding application of due diligence measures and the recognition of suspicious transactions/activities, it was concluded that while accounting offices are generally familiar with their obligations, they do not fulfill these obligations correctly and sufficiently. Based on the results of the study, proposals were made to the accounting offices for correct fulfillment of the obligations arising from RahaPTS. The main recommendation was for accounting offices to familiarize themselves with specific guidelines provided by the Financial Intelligence Unit and to organize/provide practical training sessions for their employees.etMajandus and ärijuhtimine::RaamatupidamineMajandusarvestusRahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seadusest tulenevate kohustuste täitmine raamatupidamisbüroodesFulfillment of Obligations Arising from Money Laundering and Terrorist Financing Prevention Act in Estonian Accounting Officeslõputöö