Kreek, SvenUmbleja, Martin2025-01-032025-01-032025-01-03https://dspace.tktk.ee/handle/20.500.12863/5359Käesolevas lõputöös käsitleti liikluskorraldus meetmete tõhusust sõidukijuhtide piirkiiruse järgimisel Tallinn-Pärnu-Ikla maantee, Pärnu ja Ikla vahelisel remondilõigul. Sõidukite kiiruste mõõtmiseks kasutati eemaldatavaid loenduspunkte. Mõõtmistööde teostamisel olid maanteele paigaldatud erinevad liikluskorraldusvahendid. Mõõtmistööd kestsid kokku neli nädalat 22.08 kuni 17.09.2023. Iga nädal muudeti liikluskorraldust või paigaldati juurde liikluskorraldusvahendeid, et juhte distsiplineerida. Uurimustööst selgus, et oli vähe juhte, kes järgisid kehtivat piirkiirust. Liikluskorraldus vahendite lisamisel ja piirkiiruse alandamisel suuri muutuseid sõidukijuhtide käitumisele ei olnud. Kõige enam oli sõidukijuhte, kui piirkiiruseks oli 50 km/h, kes ületavad piirkiirust kuni 10 km/h ja seda nii päevasel kui ka öisel ajal suunas, nii Pärnu-Ikla kui Ikla-Pärnu. See näitab, et inimeste arvates on aktsepteeritav piirkiiruse ületamine kuni 10 km/h. Kuid võrreldes kiirusega 50 km/h tõuseb kiirusel 60 km/h, jalakäijaga kokkupõrke korral tunduvalt nõrgema osapoole hukkumise tõenäosus. Piirkiiruse alandamisel 40 km/h oli kõige enam sõidukijuhte, kes sõitsid kiirusel 50–60 km/h. See ületas lubatud piirkiirust juba 10-20 km/h. Piirkiiruse mitte järgimisega ei seata ohtu üksnes ise ennast vaid ka kaasliiklejaid ja teel töötavaid teetöölisi. Piirkiiruse ületamine halvendab ka teetööde kvaliteeti. Paljude teetööde puhul määrab sõidukite kiirus kasutatavate materjalide nakke aluspinnaga, näiteks pindamistöödel. Uurimustööst saab välja tuua erinevuse Pärnu-Ikla ja Ikla-Pärnu suunal. Kehtestatud piirkiirustest kinnipidamine oli mõnevõrra parem Ikla-Pärnu suunal võrreldes vastupidise suunaga. Suunal Pärnu-Ikla sõitis loenduse perioodil kokku 169 203 sõidukit ja piirkiirust järgis neist 6 551 sõidukijuhti. Ikla-Pärnu suunal sõitis loenduse perioodil 167 149 sõidukit ja piirkiirust järgis neist 13 807 sõidukijuhti. Antud olukord võis tekkida sellest, et mõõtmistööde perioodil teostati Iklast Pärnu suunas sõites paremal pool, uuel rajatud teetrassil, tee-ehitustöid. Kuna teetööde masinad ning teetöölised liikusid sõiduraja kõrval, võis see pälvida juhtide suuremat tähelepanu ning hoolikust liiklemisel. Tulenevalt Pärnu-Ikla maantee suurest liikluskoormusest sõidavad sõidukid väga tihti kolonnides. Kolonnides sõites sätitakse oma kiirus vastavalt eessõitjatele. Kui ees sõitvad sõidukid ületavad kiirust, siis sellest tulenevalt ületavad piirkiirust kõik kolonnis sõitvad sõidukid. Muudetud liikluskorraldus vahendid oluliselt sõidukijuhtide kiiruskäitumist ei muutnud. Seetõttu tuleks rakendada mõjutusvahendeid, mis muudaksid sõidukijuhtide mõttemaailma ja käitumist liikluses. Trahvi määrade tõstmine, kiiruse ületamise mõju liikluskindlustusele, teavituskampaaniad - võiksid olla peamised vahendid, millega mõjutada sõidukijuhtide kiiruse valikut. Teadvustada, et kiiruse ületamine ei ole vastuvõetav, sest ohustab nii sõidukijuhti ennast, kaasliiklejaid ning teel töötavaid inimesi.In this thesis, the effectiveness of traffic management measures in ensuring compliance with speed limits by drivers was examined on the Tallinn-Pärnu-Ikla highway, specifically in the repair section between Pärnu and Ikla. Removable counting points were used to measure vehicle speeds. Various traffic management devices were installed on the road during the measurements. The measurement period lasted a total of four weeks, from August 22 to September 17, 2023. Each week, traffic management was modified, or additional traffic management devices were installed to discipline drivers. The study revealed that only a small number of drivers adhered to the posted speed limits. The addition of traffic management measures and the reduction of speed limits did not result in significant changes in driver behavior. The majority of drivers, when the speed limit was 50 km/h, exceeded the limit by up to 10 km/h, both during the day and at night, in both directions—Pärnu-Ikla and Ikla-Pärnu. This suggests that people generally consider exceeding the speed limit by up to 10 km/h as acceptable. However, compared to driving at 50 km/h, driving at 60 km/h significantly increases the likelihood of fatality for the pedestrian in the event of a collision. When the speed limit was reduced to 40 km/h, most drivers traveled at speeds between 50-60 km/h, exceeding the allowed limit by 10-20 km/h. Failing to adhere to speed limits not only endangers oneself and other road users but also adversely affects the quality of roadworks. In many construction projects, vehicle speed is a critical factor in determining the adhesion of materials to the underlying surface, as in the case of surface dressing works.. Exceeding the speed limit not only endangers the drivers themselves and other road users but also compromises the quality of roadwork. In many road construction projects, vehicle speed affects the bonding of materials to the road surface, as seen in surface dressing works. The study identified a difference between the Pärnu-Ikla and Ikla-Pärnu directions. Adherence to the established speed limits was somewhat better in the Ikla-Pärnu direction compared to the opposite direction. During the monitoring period, a total of 169 203 vehicles traveled in the Pärnu-Ikla direction, with only 6 551 adhering to the speed limit. In contrast, 167 149 vehicles were recorded in the Ikla-Pärnu direction, with 13 807 complying with the speed limit. This situation may be explained by the fact that, during the monitoring period, road construction works were being carried out on the newly built road section on the right-hand side in the Ikla-Pärnu direction. The presence of construction machinery and workers near the driving lane likely caught drivers' attention and encouraged greater caution. Due to the high traffic volume on the Pärnu-Ikla highway, vehicles often travel in convoys. When driving in convoys, drivers tend to adjust their speed according to the vehicles ahead. If the leading vehicles exceed the speed limit, all vehicles in the convoy are likely to follow suit. The modified traffic management measures did not significantly alter drivers' speed behavior. Therefore, it is necessary to implement measures that influence drivers' mindset and behavior in traffic. Increasing fines, highlighting the impact of speeding on traffic insurance, and awareness campaigns could be the primary tools to influence drivers' speed choices. It is essential to emphasize that speeding is unacceptable as it endangers not only the driver but also other road users and workers on the road.etTransport::Liikluskorraldus::LiiklusohutusTranspordi- ja liikluskorraldusLiikluskorralduse meetmete tõhusus Pärnu-Uulu maantee remondilõigu näitelEffectiveness of traffic management measures on the Pärnu-Uulu highway repair sectionlõputöö