Vahula, TriinEirand, Cathlyn2023-05-082023-05-082023-05-07https://dspace.tktk.ee/handle/20.500.12863/4587Käesolev lõputöö andis ülevaate ning võrdles Eesti sotsiaalteenuste kvaliteedijuhist Euroopas kehtiva sotsiaalteenuste EQUASS kvaliteedijuhisega. Samuti analüüsiti Eesti hoolekandeasutustes kasutatavaid kvaliteedijuhised ning sotsiaaltöösse panustavate inimeste teadlikkust kvaliteedinõuetest. Eesti ja EQUASSi kvaliteedijuhised on peamiselt samad. Juhiseid võrreldes selgus, et enamus põhimõtted ja nende sisud on kattuvad ning sisuliselt samad. Erinevus on see, et Eestis on üheksa kvaliteedipõhimõtet, kuid EQUASSi kvaliteedijuhises on kümme, kuid põhimõtted on ära jaotatud või kategoriseeritud teistesse põhimõtetesse. Eesti sotsiaalteenuste kvaliteedijuhise töötas välja Sotsiaalkindlustuse poolt loodud töörühmad, kes on osalenud EQUASSi protsessis ning sealt võetigi suures osas põhimõtted üle. Uurimuses intervjueeriti üheksat asutust: seitse asutust, kelle puudub Euroopa kvaliteedijuhitmise süsteemi (EQUASS) märgis ning kaks asutust, kelle on EQUASSi kehtiv sertifikaat. Peamine kvaliteedijuhis, mida asutused kasutavad on Eesti sotsiaalteenuste kvaliteedijuhis. Mis aga uuringust välja tuli on see, et kahe asutuse juhid ei olnud kursis Eestis kehtivatest kvaliteedijuhistest, mis on suur osakaal kogu valimist. Ülejäänud intervjuus osalenud asutuste juhid olid teadlikud kvaliteedijuhistest ning mida need sisaldavad. Hea kvaliteet nõuab ka kvalifitseeritud töötajaid, keda veel on vähe. Töötajate töövõime tõstmiseks kasutavad enamus asutusi supervisioone, coachingu võimalust ning ka igasugused koolitused, mis annavad töötajatele võimaluse ennast täiendada. Kvaliteedipõhimõtete tagamisega samuti peaaegu kõik asutused aktiivselt tegelevad. Oli asutusi, kes tõid välja selle, et Eestis võiks ka olla mingisugune kvaliteedi tunnustamise süsteem, sest seda loetakse elementaarseks selles valdkonnas, kus tegeletakse inimese heaoluga. Peamised põhjused, miks asutused ei taotle EQUASSi sertifikaati on suur summa, mis sertifikaat maksab, inglise keelne taotlemine, riigi vähene tunnustus ning see, et Eestis on alates 2018 ka oma kvaliteedijuhised erinevate Paljud asutused tõid välja, et neile oleks oluline, et riik tunnustaks seda, et on läbitud pikk ja keerukas protsess, et tõestada head kvaliteeti. Eestis ei anna asutusele midagi juurde see, kui asutus pakub kvaliteetset teenust, mis on hoolekandesüsteemi suur viga, sest kvaliteet sellises valdkonnas on väga oluline. Ka töös kasutatav Maslow´i vajaduste teooria kirjeldab seda, et tunnustus on inimesele vajalik ning samuti eneseteostus vajadus, mis motiveerib inimest ennast arendama. Antud kontekstis siis asutusi. Mis aga välja tuli seoses EQUASSi sertifikaadi taotlemisega on see, et kõik asutused, keda intervjueeriti on varasematel aastatel sertifikaati taotlenud, kuid kehtivat enam ei ole. Seoses sellega tuli välja, et kvaliteedi märgise taotlemine andis kõikidele asutustele palju juurde. Saadi korda kasvõi dokumentatsioon. Samuti said asutused terviklikuma pildi süsteemist, mis aitas luua asutusesiseseid põhimõtteid ja väärtusi. Asutustel oli edaspidi lihtsam taotleda muid märgiseid, mis Eestis taotleda saab ning ka Eesti sotsiaalteenuste kvaliteedijuhisest oli parem aru saada. Süsteemiteooriat kasutati töös samuti, sest hoolekanne ongi suur süsteem ning asutused on süsteemi elemendid. Mõjutused toimuvad nii asutustelt suuremale süsteemile ning vastupidi. Hea ja kvaliteetse hoolekandesüsteemi moodustavad asutused, kes seda kõike pakuvad, kuid lõplikult loeb kõige väiksem elemendi osa ehk töötaja kõige rohkem. Töötaja on see, kes tegeleb vahetult kliendiga ning on asutuse mainekujundaja väljapoole.The title of the work is “Compliance with Estonian and European quality guidelines in Estonian welfare institutions”. Welfare and social work have been on a growth trend over the last decade, precisely in terms of its development. Welfare is becoming more important, and society is increasingly aware of the need for it. The need for care can manifest itself throughout life The Estonian Social Insurance Board has developed quality guidelines that reflect the welfare quality principles. There are a total of 20 quality guidelines, for almost every service. Estonian welfare and social services meet European requirements. The European Quality in Social Services (EQUASS) is a certification system for quality assurance of social services. The EQUASS certification is open to all European welfare institutions. For some reason, there are only two valid certificates in Estonia at the moment. Hence the main problem of the survey - what prevents Estonian welfare institutions from applying for EQUASS certification. The purpose of this thesis is to analyse the awareness of the managers of welfare institutions about the quality assurance requirements and the quality guidelines used in the institutions. Research topics: • Analyse the quality guidelines used in Estonian welfare system. • Analyse the awareness of people contributing to welfare of the Estonian and European quality requirements. • Analyse compliance with the quality principles of social services in the institution. • Analyse the main factors that prevent Estonian welfare institutions from obtaining or applying for an international EQUASS certificate. • Analyse how applying for the EQUASS certification has improved and developed the quality of service • Analyse the principles of system and motivation theory in the welfare system The survey is conducted using a qualitative research method and interviews are conducted with nine different social welfare institutions in Estonia, two of which have a valid EQUASS certificate and the remaining seven who have previously held an EQUASS certificate. The structure of the work is divided into two parts: theoretical research and empirical research. The theoretical part compares the European Quality Guide for Social Services with the Estonian General Quality Guide for Social Services. Practical research is carried out by conducting interviews and analysing the results. The theoretical study revealed that the Estonian and EQUASS quality guidelines are essentially the same. Most of the principles and their contents are overlapping and essentially the same. The difference is that there are nine quality principles in Estonia, but there are ten in the EQUASS quality guidelines, but the principles are divided or categorized into other principles. The Quality Guideline for Estonian Social Services was developed by the working groups established by the Social Insurance Board, who have participated in the EQUASS process and the principles were largely taken over from there. A practical study found that the main quality guideline used by institutions is the Estonian Quality Guideline for Social Services. What emerged from the survey, however, is that the managers of the two institutions were not aware of the quality guidelines in force in Estonia, which is a large proportion of the total sample. The managers of the other institutions involved in the interview were aware of the quality guidelines and what they consist of. The main reasons why institutions do not apply for EQUASS certification are the high cost, the application procedure in English, the lack of recognition by the state and the fact that, as of 2018, Estonia has its own quality guidelines for different services. Many institutions pointed out that it would be important for them to have the state recognise that a long and complex process has been completed to prove good quality. In Estonia, it does not add anything to an institution if it provides a high-quality service, which is a major flaw in the welfare system, because quality in this area is very important. Maslow's theory of needs describes the need for recognition as well as the need for self-actualization that motivates people to develop themselves. In this context the institutions. System theory was also used in the study, because welfare is a large system and institutions are elements of the system. Impacts occur both from institutions to the larger system and vice versa. A good and high-quality welfare system is formed by the institutions that provide it all, but ultimately it is the smallest element, i.e. the employee, that counts the most. The employee is the one who deals directly with the client and is the external image-builder of the institution.etSotsiaaltööSotsiaaltööEesti ja euroopa kvaliteedijuhiste järgimine eesti hoolekandeasutustesFulfillment of Estonian and European quality guidelines in Estonian welfare institutionslõputöö