Villau, MargusJürisson, Johannes2021-03-172021-03-172020https://dspace.tktk.ee/handle/20.500.12863/2802Käesoleva töö eesmärgiks oli projekteerida üksikkorras valmistatud sõidukile kuivkarteriga õlitussüsteem. Töö eesmärk tulenes sellest, et antud sõidukil ei olnud ruumi originaal karteri jaoks. Sellest tulenevalt oli vaja luua madalam karter mis mahutaks mootori ilusti oma õigele kohale ning asendisse. Lihtsalt karterit madalamaks teha polnud võimalik kuna antud sõidukil oleks originaal õlipump jäänud täpselt sillatala sisse. Samuti kuna sõidukit kavatsetakse kasutada ka ringraja sõitudeks ning kiirendusteks siis originaal süsteem oleks olnud ohtlik mootorile. Seega tuli luua kuivkarteri süsteem välise pumba ning madala karteriga. Käesoleva lõputöö raames alustati kõigepealt vana süsteemi mõõtmistega ja vana süsteemi ülesmärkimisega. Ehk oli vaja teada originaal pumba tootlikkust ja leida kogu õlitussüsteemi teekond, et sealt originaal õlipumba süsteem asendada kuivkarteri süsteemiga. Sealt järgnes uute detailide valimine. Vana pumba tootlikkuse järgi sai valitud uus pump mis sobiks kogu ülejäänud süsteemiga kokku ja oleks natukene võimekam. Karter sai joonestatud antud sõidukile sobivalt, et mahuks ilusti mootor õigele kohale. Õlipaak sai valitud õige suurusega antud süsteemile. Ülejäänud detailid oli vaja juba sobitada eelnevatega. Seejärel tuli sobitada detailid oma kohtadele täpselt, ehk joonestada, analüüsida ning toota kinnitused ja adapterid. Viimase punktina tuli kogu süsteem panna kokku. Kuna antud hetkeks polnud veel ülejäänud sõiduk üleni valmis siis testimiseni asi ei jõudnud. Kuid leian, et lõputöö eesmärgiks oli rohkem antud süsteemi praktiline koostamine ning analüüsimine, et kogu süsteem funktsioneeriks korrektselt.The purpose of this work was to design a dry sump system for an individually manufactured vehicle. The need for that system was that original oil pan did not fit when the engine was on it’s right spot. As a result, it was necessary to create a lower oil pan that would fit it’s place when the engine is where it should be. It wasn’t possible just t omake lower oil pan with originaal system because the oil pump on this vehicle would have remained exactly into front axle support. Also the car is built for racing on circuit and dragracing so the original oil pump system would have been dangerous to the engine. That’s why dry sump system with an external oil pump and low oil pan had to be created for this car. At first started with dimensioning and mocking up old system. The oil pump and sump part of the system had to be change so that means it was necessary to know the old oil pump productivity and to find the entire route of the lubrication system. After that needed to choos new parts for dry sump system. Based on the old oil pump prodctivity a new pump was chosen but little bit more powerful. Then the oil pan was dimensioned to fit this one vehicle when the engine is on it’s right place. The oil tank was selected by calculating the new system oil needs. The remaining details had to be matched with the previous details. Then all these parts and details had to be fitted on their spots. Holders and adapters had to be drawn, analyzed and manufactured. The last thing was to put the whole system together. As the rest of the vehicle was not completely ready at this point, it did not reach system testing. However I think that the aim of this thesis was more to put this system together and working in practice.Transport--Automotive Engineering--Car Construction--Internal Combustion EngineTransport--Autotehnika--Autode ehitus--SisepõlemismootoridAutotehnikaAutomotive EngineeringKuivkarteri õlitussüsteemi projekteerimine ja tootmineDesigning and Manufacturing of Dry Sump Oil Systemthesis