Pütsep, RaivoSaare, Heigo2021-03-172021-03-172013https://dspace.tktk.ee/handle/20.500.12863/719Uue raudteeveeremi tüübi vastavushindamine on menetlus, mille jooksul veendutakse, et opereerimiseks planeeritav veeremi tüüp vastab kõigile talle kehtestatud nõuetele. Vastavushindamise menetlust rakendatakse Eestis läbi mitme eriseaduse, milleks on toote nõuetele vastavuse seadus ning raudteeseadus, mis tagavad, et selle protsessi raames oleks tagatud raudteevõrgustikuga ühildumine ning veerem oleks ohutu. Eestis kehtiva raudteeseaduse alusel on kehtestatud Euroopa Liidu koostalitusvõime direktiivi põhimõtted vastavasisulises määruses. Nimetatud määrus seab korra ning nõuded, mida tuleb järgida nõuetele kontrollimisel. Raudteeveeremi autoriseerimine laiemat skoopi omav menetlus, see sisaldab endas kõige olulisemat osa, milleks ongi vastavushindamine. Autoriseerimine saab alguse üldjuhul eelkokkulepete sõlmimisega ning kehtestatud nõuete analüüsi, mille raames peab selguma lõplik loetelu standarditest ja regulatsioonidest, millele veeremi tüüp peab vastama. Autoriseerimine lõppeb tavapäraselt veeremi registreerimisega ning selle võrgustikule lubamisega. FLIRT rongide autoriseerimine on kestnud tänaseks ligikaudu kaks ja pool aastat. Selle aja jooksul on vastavushindamise käigus viidud läbi, lisaks töös käsitletud katsetustele, mitmed tüübikatsetusi. Töös käsitletud Stadler FLIRT rongide vastavushindamine on tänaseks päevaks jõudmas lõpufaasi. See võimaldas ka antud töös kasutada katsetuste tulemusi ning autoriseeritud asutuste hinnanguid, mis tõendasid, et passiivse ohutuse ning sõidudünaamika osas võib, kasutatud materjalidele toetudes, öelda, et Stadler FLIRT rongid on sobilikud ning ohutud kasutamiseks Eesti võrgustikul. Esialgse plaani kohaselt oli kavas töös käsitleda ka vastavushindamise menetluse maksumust ühe rongikoosseisu kohta. Kuna aga katsetuste maksumused on rangelt salajased rongi tootja ning autoriseeritud asutuste vahel, siis ei olnud võimalik seda osa majanduslike arvestuste rubriigis kasutada. 45 Töö autori hinnangul lõppeb Stadler FLIRT elektrirongide vastavushindamise menetlus käesoleva aasta juuni kuuses ning juulis on juba võimalik osaliselt uusi ronge Eesti võrgustikul opereerimas nähe. Autori hinnang põhineb teadmistel, mis on omandatud Stadler FLIRT rongide vastavushindamise menetluses, mida Tehnilise Järelevalve Amet kohandab nimetatud rongide suhtes. Uute rongide kasutuselevõtuga kaasneb raudtee võrgustikul oluline muutus, seda eeskätt kasutusele võetavate rongide suurest erinevusest olemasolevatest. Eelkõige puudutab see raudteel liiklejaid, kuna uued rongid on vaiksemad ning kiiremad. Olenemata sellest, et võrgustiku teekiirused jäävad tänasele tasemele, tuleb FLIRT rongide kiirust üldisemas tähenduses arvestada. Põhjus seisneb paremas kiirenduses, mis võimaldab rongil jaamavahel pikemalt maksimaalse kiirusega sõita. Tähelepanuta ei saa jätta ka uute rongide vaiksust, kuna teadaolevalt on uued rongid oluliselt vaiksemad tänastest. See võib põhjustada liiklejate tähelepanu hajumise raudteega kokku puutudes. Eelpool mainitud riskide maandamiseks on toimunud erinevad teavituskampaaniad ning teavitustöö jätkub. Liiklejate informeerimist muutuvast olukorrast rakendatakse erinevates infokanalites. Arvestades tänast ohutustaset Eesti raudteel siis ei pea töö autor võimalikuks, et uute rongide kasutuselevõtt põhjustab taseme languse. Loomulikult tuleb erilist tähelepanu pöörata olukorrale, kui tulevikus tõstetakse maksimaalseid teekiiruseid Eesti raudteevõrgustikul.In the meaning of EU and Estonian legislation new type railway vehicle authorization process is carried out in accordance with interoperability directive 2008/57/EU, national requirements and TSI’s. Technical specifications for interoperability (TSIs) mean the set of rules by which each subsystem or part of subsystem is covered in order to meet the essential requirements and to ensure the interoperability of the trans-European high speed and conventional rail systems. As the national requirements mainly correspond to different EU rules, it means that principally they should be evaluated according to EU verification procedure, specified modules for EU verification procedure are defined in Commission Decision 2010/713/EU. An Estonian national legislation state that before a new vehicle is placed in service the assessment of conformity of the subsystem must be carried out in order to attest to the conformity of the subsystem with the requirements established in national legal acts. A subsystem must have a certificate of conformity issued by the notified body. On-going conformity assessment of the Stadler FLIRT trains is handled as the non-TSI procedure for placing into service in the meaning of interoperability directive, except the part of the TSI-PRM requirements. This diploma work describes the methods that were used during the passive safety and travel dynamics assessment. Evidences that were used for an approval showed that the presented requirements were fulfilled and the new FLIRT trains are suitable for placing into service in these parts. Starting from July 2013, new passenger trains will start to operate on the Estonian railways, requiring even more attentiveness and observance of the rules of safety from people on crossing the railway, entering and leaving a train and being near railways. Introduction of the new trains will 47 mean a change to the habitual routine – the new trains will be quieter, faster and have a completely new appearance. In order to prepare people for the changes brought about by the new trains, the Technical Surveillance Authority will carry out a nationwide awareness campaign in the first half of 2013 in cooperation with Elektriraudtee AS and Operation Lifesaver Estonia.Transport--Rail Transport--Railway EngineeringTransport--Raudteetransport--RaudteetehnikaRaudteetehnikaRailway EngineeringStadler FLIRT rongide vastavushindamineConformity Assessment of Stadler FLIRT Trainsthesis