Kiis, HelenPappel, Kristi2023-05-122023-05-122023-05-12https://dspace.tktk.ee/handle/20.500.12863/4692Lähtudes tööle seatud eesmärgist ja uurimisülesannetest, keskendus töö autor Smartpost Itella eraklientide pakiautomaaditeenuse kasutusharjumuste väljaselgitamisele ja analüüsimisele. Töö on jaotatud kolmeks osaks, millest esimeses osas on välja toodud uurimist toetavad materjalid. See koosneb tarbija käitumisharjumusi mõjutavatest teguritest ja selle seosest viimase miili logistikaga. Autor annab põhjaliku ülevaate Itella Estonia OÜ-st ja sellele kuuluvast kaubamärgist Smartpost Itellast. Tutvustatakse Smartpost Itella pakiautomaaditeenuseid ja võrgustiku laienemise põhimõtteid. Teine osa koosneb metoodika kirjeldusest, kus selgitatakse uurimisküsimusi ja valimit ning tuuakse välja ankeetküsitluse ülesehitust ja selle läbiviimise protsessi. Viimases osas tutvustatakse ja analüüsitakse küsitluse tulemusi ning tehakse järeldusi. Ettevõtte jaoks, kelle põhjal lõputöö on koostatud, on küsitluse tagasiside suure tähtsusega. Kui ettevõttel on turul kaks sama eesmärki teenivat pakiautomaati, on oluline teada, kas ja mille poolest kumbagi eelistatakse ning millised on nende probleemsed kohad. Teadmine, miks erakliendid pakiautomaadi teenuseid eelistavad ja kuidas on nende poolt vastu võetud alles hiljuti turule tulnud valge pakiautomaat, annab ettevõttele võimalust oma turundustegevusi ja ka jaotusvõrgustiku tegevusi efektiivsemalt koordineerida. Otsene tagasiside on heaks sisendiks vajalike muudatuste ja parenduste tegemiseks. Olgugi, et nii sinine kui ka valge pakiautomaat täidavad ühte eesmärki ja on oma olemuselt sarnased, eelistavad enamik tarbijad kasutada sinist pakiautomaati. See on kauem turul olnud ja kliendid on harjunud seda nägema ja kasutama. Kuna seda on tihedamini kasutatud, on see klientide jaoks mugavam ja kohati ka lihtsam. Valge pakiautomaadi kasutamise teadlikkus on ajaga kasvanud, aga selle tarbimine Smartpost Itella eraklientide seas on siiski väike. Valgeid pakiautomaate paigaldatakse kohtadesse, kus eelnevalt polnud Smartpost Itella pakiautomaaditeenus saadaval. Siniseid pakiautomaate valgetega ei asendata, kuni need ei ole täielikult amortiseerunud. Mistõttu on peamisteks valgete pakiautomaatide kasutajaks inimesed, kellel ei ole olnud võimalik Smartpost Itella pakiautomaaditeenuseid kasutada. Sinist ja valget pakiautomaati kasutatakse peamiselt pakkide kättesaamiseks ja saatmiseks. See, millist pakiautomaati eraklient kasutab sõltub peamiselt asukohast, kiirusest ja mugavusest. Ei ole võimalik järeldada, kumb automaat on parem või halvem. Inimesed, kes neid pakiautomaate kasutavad on erinevad ja nende põhjendused, miks nad üht või teist eelistavad ja mitte, on ka erinevad. Probleemid, millega tarbijad on kokku puutunud, on peamiselt seotud inimliku ja tehnoloogilise vea kombinatsiooniga. Tehnoloogia puhul on probleemid igapäevane teema, mida ei saa kunagi täielikult vältida, küllaga on asju, mida on võimalik ennetada ja parendada, et neid ei tekiks regulaarselt. Probleemide ilmnemisel sõltub edasine lahendamine esialgu kliendist endast, millise sammu ta esimesena teeb. Lahenduste leidmiseks on mitmeid viise, kuid kiiremaks ja eelistatuimaks on klienditeenindus ja internet. Mõlemal juhul on positiivne tulemus üldjuhul garanteeritud. Kes abi küsima või otsima ei lähe, nemad oodatud lahendusi ei saa. Selliseid inimesi ei ole küll palju, kuid paraku nende üle kontroll puudub ja nemad jäävad ebameeldiva kogemusega kliendiks. Parendusettepanekuna toob autor välja ühtse veebirakenduse loomise, kus on kõik funktsioonid ja informatsioonid ühes kohas, võrreldes hetkeolukorraga, kus info on mitmel erikanalil laiali. Rakenduse kasutamisel võiks tarbijatele kehtida paki saatmisel allahindlus, mis tagaks rohkem kliente. Rakenduses oleks võimalik tarbijaid suunata kasutama valget pakiautomaati, mille tulemusena võiks selle kasutamine muututa klientide seas eelistatumaks ja populaarsemaks pakiautomaadiks. Autori hinnangul on lõputööle püstitatud eesmärk ja uurimisülesanded täidetud. Lõputöö on sisendiks Itella Estonia OÜ turundus- ja jaotusvõrgustikuosakonnale, kes saavad vastavalt vajadusele küsitluse tulemusi edasi analüüsida ja oma järeldusi teha. Suuremate uuringute puhul on oluline teha ära esimene samm, millest edasi on juba kergem minna. Antud tööd võib võtta kui esimese sammuna.The aim of the thesis is to find out the usage habits of private customers of Smartpost Itella for parcel locker services and their preferences for two different parcel lockers of the same service provider. If a new parcel locker has recently entered the market, which performs the same function as an older parcel locker but is significantly more innovative it is important to find out how customers have accepted the new parcel locker and how it has affected the customers' habit of using parcel lockers. In order to achieve the goals of the thesis a list of assignments was set: • compare parcel locker services and familiarize with the network; • conduct a survey among private customers of Smartpost Itella to identify their usage habits and preferences for the parcel lockers; • analyze the survey responses to get a concrete overview of the habits and preferences of private customers. The thesis consists of three parts. The first part describes the current situations of last mile logistics, the factors affecting the customer’s buying process. There is also a comprehensive overview of Itella Estonia OÜ and its owned brand Smartpost Itella. Smartpost Itella parcel locker services and the principles of network expansion are introduced. The second part consists of a description of the methodology, where the research questions and the sample are explained. The structure of the survey questions and the process of its implementation are also highlighted. The last part presents the results of the survey and analyzes the results. Author offers the company a solution to attract more customers to use their services by creating a unified application. For the company on which the thesis is based, the survey feedback is of great importance. If a company has two parcel lockers on the market that serve the same purpose, it is important to know whether and why they are preferred and what their problem areas are. Knowing why private customers prefer the service of the parcel lockers and how they have accepted the new product, gives the company the opportunity to coordinate its marketing activities and also the activities of the distribution network more effectively. Direct feedback is a good input for making necessary changes and improvements. According to the author, the goal and research tasks set for the thesis have been fulfilled. The thesis is an input to the marketing and distribution network department of Itella Estonia OÜ, who can further analyze the results of the survey and draw their own conclusions as needed. In the case of larger studies, it is important to take the first step, from which it is already easier to move on. This thesis can be taken as the first step.etMuuTransport ja logistikaEraklientide kasutusharjumused pakiautomaatide teenusele Smartpost Itella näitelUsage habits of private customer for the parcel locker services on the example of Smartpost Itellalõputöö