Williamson, KirkeTeesalu, Silver2024-05-062024-05-062024-05-06https://dspace.tktk.ee/handle/20.500.12863/5022KOKKUVÕTE Käesolevas lõputöö eesmärk oli analüüsida TLT bussiveeremit. Lõputöös analüüsiti ainult ühte ettevõtet - TLT. TLT tegeleb Tallinna linna ühistranspordi tagamisega. TLT bussiveerem koosneb järgmistest bussiliikidest: diisel-, CNG- ja hübriidbuss. Lõputöö tegemisel, kevad 2024, ajal ei olnud TLT-s kasutusele võetud veel elektribusse. Elektribussid võetakse kasutusele TLT-s 2024. aasta jooksul. Töö autor tõi võrdlusena välja töös ka elektribusside TCO, et tekiks võrdlusmoment hetkel kasutusesolevate tehnoloogiate ja tulevikus kasutuselevõetavate tehnoloogiate vahel. Lõputöö käigus analüüsiti TLT poolt töö autorile edastatud andmeid bussiveeremi kohta. Lõputöö käigus läbiviidud analüüs näitas, et TLT bussiveerem koosneb kolmest erinevast bussiliigist. Uurimistöö tulemusena selgus, et 2024. aastal TLT-s kasutusele tulevad elektribusside TCO on kõige kulukam. Elektribusside näol on tegemist uue tehnoloogia ja bussiliigi kasutuselevõtuga TLT-s. Elektribussidele vajaliku taristu loomine nõuab TLT-lt suuri rahalisi kulutusi. TLT-s olemasolevatele bussiliikidele on juba taristu loodud. Elektribussid on paraku praegusel hetkel ainus mõistlik ja töötav tehnoloogiline lahendus maailmas, mis vastab EL seatud kliimaeesmärkide nõuetele. Jättes kõrvale EL kliimaeesmärgid, oleks kõige kuluefektiivsem bussiliik TLT bussiveeremis hübriidbuss, mis kasutab sama taristut diiselbussiga. Lõputöö analüüsi käigus selguski, et kõige kuluefektiivsem ja keskkonnasõbralikum bussiliik TLT bussiveeremis praegusel hetkel on hübriidbuss. Lõputöö autoril puuduvad andmed, et selgitada, miks on hübriidbusse ainult 44 tükki TLT bussiveeremi kasutusel olevast 542 bussist. Lõputöö autori seisukohast oleks TLT-l otstarbekas omada bussiveeremis ühte bussiliiki, mitte nelja, nagu saab olema 2024. aastal. Bussiveeremit, kus on mitme tootja poolt toodetud bussid erinevate tehnoloogiatega, ei ole mõistlik ja otstarbekam üleval pidada. Lõputöö autoril puudub ligipääs andmetele, et analüüsida põhjuseid, miks TLT bussiveerem on nii mitmekülgne kõige mõistlikum kevad 2024 seisuga on viia kogu bussiveerem üle hübriibussidele.SUMMARY The purpose of this study was to analyze TLT bus fleet . Only one company - TLT - was analyzed during this study. TLT deals with the provision of public transport in the city of Tallinn. The TLT bus fleet consists of the following types of buses - diesel, CNG and hybrid buses. In the spring of 2024, when this study was done, electric buses had not yet been introduced in TLT bus fleet. Electric buses will be introduced in TLT bus fleet in 2024. The author of the study also brought out the TCO of electric buses as a comparison in this study, so there is a moment of comparison between the technologies which are currently in use in bus fleet and the technologies that will be introduced in the future. During this study, the data about the bus fleet was provided by TLT to the author. The analysis carried out during the study showed that TLT's bus fleet consists of three different types of buses. As a result of the research conducted during the study, it turned out that the TCO of the electric buses that will be introduced in TLT in 2024 is the most expensive. Electric buses are new technology and a new type of bus in TLT bus fleet. Creating the necessary infrastructure for electric buses requires large financial expenses from TLT. The existing bus types in TLT already has an infrastructure. Unfortunately, electric buses are currently the only reasonable and working technological solution in the world that meets the requirements of the climate goals set by the EU. Leaving aside EU climate goals, the most cost-effective bus type in TLT bus fleet would be a hybrid bus. Hybrid bus uses the same infrastructure as a diesel bus. During the analysis of the thesis, it became clear that the most cost-effective and environmentally friendly bus type in TLT's bus fleet currently is the hybrid bus. The author of this study does not have the data to explain why there are only 44 hybrid buses in use out of the 542 buses used by the TLT bus fleet. From the point of view of the author of this study, it would be expedient for TLT to have one type of bus in its bus fleet instead of four, as it is the case in 2024. It is not reasonable and practical to maintain a bus fleet with buses produced by several manufacturers with different technologies.etTransport::LogistikaTransport ja logistikaAS Tallinna Linnatranspordi bussiveeremi võrdlev analüüsAS Tallinna Linnatransport bus fleet comparative analysislõputöö