Janno, JelizavetaLuiga, Siim2025-01-062025-01-062025-01-06https://dspace.tktk.ee/handle/20.500.12863/5398Ekspedeerimine on strateegiline logistika planeerimine ning teostamine, mis hõlmab endas rahvusvaheliste partneritega hinna läbirääkimiste pidamist ning klientidele konkurentsivõimeliste hinnapakkumiste koostamist. Ekspedeerimises on tavaline, et planeeritud kasum tihti peale erineb tegelikust kasumist, mõnikord on kasum planeeritust suurem, teinekord planeeritust väiksem. Erinevused on tingitud keerulistest veoprotsessidest, kus tekkivaid lisakulusid on raske ette näha. Kuid võimalik on õppida varasemast kogemusest, millest tulenvalt oli lõputöös välja toodud probleem, et ettevõttel Balti Logistika AS puudub välja töötatud protsess lisakulude põhjuste kaardistamiseks ning informatsiooni talletamiseks. Käesolevas bakalaureusetöös keskenduti lisakulude kaardistamisele ettevõttes Balti Logistika AS. Lisakulude vähendamine mängib olulist rolli ettevõtte kasumlikkuse suurendamisel. Lõputöö eesmärgiks oli välja töötada protsess, mis aitab kaardistada lisakulude tekkepõhjuseid ning tagada selle informatsiooni kättesaadavus ning ajakohasus. Eesmärgi saavutamiseks püstitas autor järgnevad uurimisülesanded: 1. Tutvuda ettevõtte äriprotsessidega ning strateegilise plaaniga. 2. Analüüsida ettevõtte majandustarkvaras olevaid andmeid, koostada valim, välja uurida lisakulude tekkepõhjused. 3. Läbi viia intervjuu Balti Logistika AS operatsioonide juhiga. 4. Välja töötada protsess lisakulude põhjuste kaardistamiseks ning informatsiooni talletamiseks. 5. Luua parendusettepanekud lisakulude ära hoidmiseks. Uurimisstrateegiaks valis autor kombineeritud juhtumiuuring, mille käigus kasutati nii kvalitatiivseid kui ka kvantitatiivseid uurimismeetodeid. Ühe meetodina kasutati struktureerimata intervjuud operatsioonide meeskonna ja lahenduste meeskonna juhtidega, mille tulemuseks oli probleemi sõnastamine ning hetke olukorra välja selgitamine. Samuti kasutati ettevõtte Balti Logistika AS majandustarkvaras Qliksense olevaid metaandmeid, et leida hinnapakkumistes planeeritud kasumi ning tegeliku kasumi vahelised erinevused. Lisakulude tekkepõhjuste välja uurimiseks kasutati vaatlust, mis hõlmas meilivestluste, veodokumentide, arvete ja hinnapakkumiste uurimist ning seoste loomist. Töö käigus kaardistati arvelduse ja kuluarvete kinnitamise AS-IS protsessi mudel ning selgitati välja hetkel kasutuses oleva protsessi kitsaskohad. Varasemalt kaardistatud lisakulude tekkepõhjustest, töö eesmärgist ning AS-IS protsessist lähtudes loodi TO-BE protsess. Uuendatud protsess loodi selliselt, et oleks võimalik tuvastada ja kaardistada tekkinud lisakulusid ning salvestada nende põhjuseid operatiivselt, et tulevikus sarnaste põhjustega lisakulusid vältida. Protsess aitab ära hoida hiljem suurte andmemahtude analüüsimist ning lihtsustab juhtkonna reageerimist ning lisakulude vältimist tulevikus. Lisaks protsessi loomisele koostati ka ettevõttele parendusettepanekud üldiselt lisakulude vältimise võimalustest. Autor jagas parendusettepanekud kolmele tasandile: operatiivsed-, taktikalised- ning strateegilised parendusettepanekud. Töö tulem on suunatud ettevõttele Balti Logistika AS lisakulude vähendamisele ning kasumlikkuse suurendamisele. Konfidentsiaalsuse eesmärgil ei esitlenud autor käesolevas töös ettevõtte kliente ning partnereid, samuti kujutas autor andmeid mõõtühikuga EUR fiktiivselt ning esitles tulemusi osakaaluna tervikust. Lõputöö tulemused ning parendusettepanekud on ettevõttele Balti Logistika AS edastatud koos konfidentsiaalsete andmetega.Freight forwarding is the strategic planning and execution of logistics, which includes negotiating prices with international partners and preparing competitive price offers for clients. In freight forwarding, it is common for the planned profit to differ from the actual profit—sometimes the profit is higher than planned, and other times it is lower. These differences are caused by complex transportation processes where additional costs are difficult to predict. However, it is possible to learn from past experiences, which is why this thesis highlighted the issue that the company Balti Logistika AS lacks a developed process for mapping the causes of additional costs and storing this information. This bachelor's thesis focused on mapping additional costs in the company Balti Logistika AS. Reducing additional costs plays a crucial role in increasing the company's profitability. The aim of the thesis was to develop a process that would help identify the causes of additional costs and ensure the availability and timeliness of this information. To achieve this goal, the author established the following research tasks: 1. Familiarize with the company's business processes and strategic plan. 2. Analyze data from the company's financial software, create a sample, and identify the causes of additional costs. 3. Conduct an interview with the operations manager of Balti Logistika AS. 4. Develop a process for mapping the causes of additional costs and storing the information. 5. Create improvement proposals for preventing additional costs. The research strategy chosen was a combined case study, utilizing both qualitative and quantitative research methods. One method used was an unstructured interview with the heads of the operations and solutions teams, which resulted in the formulation of the problem and an understanding of the current situation. Additionally, metadata from the company Balti Logistika AS’s financial software Qliksense was analyzed to identify discrepancies between the planned and actual profits in the price offers. To determine the causes of additional costs, observation was used, involving the examination of email correspondence, transport documents, invoices, and price offers, and establishing connections. During the research, the AS-IS process model for invoicing and cost invoice approval was mapped, and the bottlenecks in the current process were identified. Based on previously mapped causes of additional costs, the aim of the thesis, and the AS-IS process, a TO-BE process was developed. The updated process was designed to enable the identification and mapping of incurred additional costs and the operational recording of their causes, to avoid similar costs in the future. The process helps prevent extensive data analysis later and simplifies management's response and the avoidance of additional costs in the future. In addition to creating the process, improvement proposals were developed for the company regarding ways to prevent additional costs. The author divided these proposals into three levels: operational, tactical, and strategic improvement proposals. The outcome of the thesis is aimed at reducing additional costs and increasing profitability for the company Balti Logistika AS. For confidentiality reasons, the author did not present the company’s clients or partners in this work. Additionally, monetary data was represented using the fictitious unit EUR and results were presented as percentages of the whole. The results and improvement proposals of the thesis have been submitted to the company Balti Logistika AS along with confidential data.etTransport::Logistika::Logistika ja tarneahela juhtimine::Transpordisüsteemide logistika ja ekspedeerimineTransport ja logistikaLisakulude kaardistamine ja kuluarvete kinnitamise protsessi parendamine ettevõttes Balti Logistika ASMapping Additional Costs and Improving the Expense Approval Process at Balti Logistika ASlõputöö