Kirejev, MihhailKahur, Toomas2023-01-052023-01-052023-01-04https://dspace.tktk.ee/handle/20.500.12863/4475Antud lõputöö autor viis läbi uuringu välja selgitamaks, milline on kooliõpilaste liiklusohutusest teadlikkuse hetkeseis, kas kooliõpilased on teadlikud Liiklusseaduses sätestatud nõuetest, kas nad on liiklusreeglitest piisavalt hästi informeeritud ning kas lapsed täidavad liiklusreegleid selleks et nende liiklemine tänaval oleks ohutu. Selleks oli koostatud 30 küsimusest koosnev ning 5 suuremat teemat (isiklikud andmed, liiklusreeglite tundmise enesehinnang, liiklusreeglite kohta andmete hankimise allikad, liiklusreeglite täitmine, liiklusreeglite tundmine) hõlmav küsimustik. Küsitlus oli läbi viidud üldharidusliku kooli õpilaste seas. Küsimustele vastas 100 õpilast, neist 50 olid põhikooli (6.klassi) ning 50 – gümnaasiumi (10.-11.klassi) õpilased. Kõik küsitlusest osa võtnud õpilased olid alla 18-aastased. Uuringu tulemusena selgus, et kooliõpilased üldiselt püüavad täita liiklusreegleid, seda teeb suurem osa vastanutest, kuid märgataval osal kooliõpilastest on liiklusdistsipliiniga probleeme. See võib olla tingitud madalast teadlikkusest, kuid teiselt poolt tuleb pöörata tähelepanu ka lastevanematele, kes oma käitumisega näitavad lastele halba eeskuju rikkudes liikluseeskirju oma alaealiste laste nähes. Kindlasti räägivad vanemad oma lastega liiklusohutusest, õpetavad neid turvaliselt liiklema, kuid sõnad jäävad sõnadeks siis, kui vanem näitab oma tegudega vastupidist. Vaheusutav on see, et tulevikus hakkab laps liikluseeskirjadest kinni pidama, kui näeb, et tema vanemad ise seda ei tee. Õpilaste vastustest selgus, et nende liiklusreeglite tundmise enesehinnang on piisavalt kõrge, kuid tegelikke teadmisi kontrolliv küsitluse osa näitas, et õpilaste teadmistes on puudujääke. Eriti nõrk on põhikooli õpilaste teadlikkus liiklusohutusest, aga ka gümnaasiumiastme õpilaste teadmised jätavad soovida. Gümnasistide teadmised on paremad kuna nad on põhikooli õpilastest mitu aastat vanemad, nendel on juba teatud isiklik kogemus liiklusohutuse valdkonnas. Uuringu tulemustest võib järeldada, et liiklusohutus on aktuaalne teema, eriti põhikoolis. Kooliõpilaste liiklusohutusalase teadlikkuse tõstmiseks peaks liiklusega seotuid aspekte koolis eraldi õpetama. On võimalik, et tuleks koostada eraldi liiklusohutuse õppekava kooliõpilaste jaoks ning viia läbi liiklusohutse teadlikkuse tunnid teatud graafiku järgi, näiteks kord kuus. Liiklusohutustundides tuleks kõigepealt õpetada lastele liikusreegleid ning pärast teoreetilist kursust pakkuda lastele praktilisi ülesandeid õpitu kinnistamiseks.The author of this thesis conducted a study to find out what is the current state of schoolchildren's awareness of traffic safety, whether schoolchildren are aware of the requirements outlined in the Traffic Act, whether they are sufficiently well informed about traffic rules, and whether children obey traffic rules to ensure that their traffic on the street is safe. For this purpose, a questionnaire consisting of 30 questions and covering five major topics (personal data, self-assessment of knowledge of traffic rules, sources of obtaining data on traffic rules, compliance with traffic rules, and knowledge of traffic rules) was prepared. The survey was conducted among students at a public education school. One hundred students answered the questions; 50 were from elementary school (6th grade), and 50 - were from high school (10th-11th grade). All students who participated in the survey were under 18 years of age. As a result of the survey, it was revealed that schoolchildren generally try to obey traffic rules, the majority of respondents do so, but a significant part of schoolchildren have problems with traffic discipline. This may be due to low awareness, but on the other hand, attention should also be paid to parents who, with their behaviour, set a bad example for their children by breaking traffic rules in front of their minor children. Parents certainly talk to their children about traffic safety and teach them to drive safely, but words remain when the parent shows the opposite with his actions. It is less likely that the child will obey traffic rules in the future if he sees that his parents do not. The students' answers revealed that their self-esteem in knowing traffic rules is high enough, but the part of the survey that checks current knowledge showed gaps in the student's abilities. The awareness of traffic safety among elementary school students is fragile, and the knowledge of upper secondary school students also leaves much to be desired. The understanding of high school students is better because they are several years older than elementary school students and already have some personal experience in the field of road safety. From the study results, it can be concluded that road safety is a topical issue, especially in elementary schools. To raise schoolchildren's traffic safety awareness, aspects of traffic should be taught separately. A separate road safety curriculum may be prepared for school students, and road safety awareness classes should be conducted according to a particular schedule, for example, once a month. In traffic safety lessons, children should first be taught the rules of the road, and after the theoretical course, children should be offered practical tasks to consolidate what they have learned.etTransportÕpingutega seotudTranspordi- ja liikluskorraldusKooliõpilaste teadlikkus liiklusohutusestTraffic safety awareness among school childrenlõputöö