Kukk, KatiŠiller, Kristi2024-05-132024-05-132024-05-12https://dspace.tktk.ee/handle/20.500.12863/5126Lõputöö koostati teemal Transpordikulude ja -võtmenäitajate visualiseerimine. Lõputöö eesmärgiks oli luua transpordikulu- ja võtmenäitajate töövahend, mille abil oleks võimalik kiirelt tuvastada parenduskohti ning korraldada kuluefektiivseid transpordiprotsesse. Eesmärgi saavutamiseks püstitati uurimisülesanded ning nendest lähtuvalt kujunes töö struktuur. Transpordikulud koosnevad mitmest komponendist, mistõttu on vaja eristada kululiigid. Püsi- ja muutuvkulude jaoks on oluline teada, kas kasutada traditsioonilist või tegevuspõhist kuluarvestust. Kui traditsioonilise kuluarvestuse puhul lisatakse otsekuludele kaudkulude määr, siis tegevuspõhise arvestusega on võimalik arendada analüüsivõimekust läbi kaudkulude jaotamise ressurssidele, ressurssidelt tegevustele ning need omakorda toodetele või teenustele. Tegevuspõhise kuluarvestusega on võimalik tuvastada, millised teenused on kasumlikud ja millised vajavad täiustamist, tagamaks kuluefektiivsust ning tegevuspõhise juhtimise kaudu on võimalik jõuda madalamate kuludega sama tulemuseni. Lisaks kuluarvestusele, on vajadus arvesse võtta ka transpordikulu tekitajad, mis on seotud nii ettevõtte sisese, klientide kui ka välise keskkonna mõjuritest. Selliste mõjurite leidmiseks ja mõju hindamiseks kuluna on tarvidus analüüsida igat detaili. Kahjuks on aga algandmete läbitöötamine ja analüüsimine väga mahukas ning ajakulukas, mistõttu on vaja leida kiirem ja parem viis saamaks kätte analüüsimiseks teavet. Üheks variandiks on andmete visualiseerimine töölaua näitel, kuvades olulisi transpordi valdkonna kulu- ja võtmenäitajaid, mis edastavad olulist informatsiooni efektiivsuse hindamiseks. Töövahendi koostamisel peab ka silmas pidama, et visuaalid ja graafikud vastaksid andmeanalüüsi kategooriale ning visualiseeritud andmed peavad olema lihtsasti arusaadavad. Töövahendi loomiseks kirjeldati ettevõttes kasutatud andmeid ning kuidas ja milleks saab neid kasutada kulu- ja võtmenäitajate loomiseks, põhinedes teoreetilistele allikatele. Valikul lähtuti ettevõtte olemasolevatest tarkvara ressurssidest ning loodi andmemudel ühendamaks eri andmeallikatest pärit andmevälju, et andmete värskendus toimuks võimalikult kasutajasõbralikult. Visuaalses osa jaoks loodi filtrid ning eri visuaalid nagu maakaart suuna visualiseerimiseks, kaupluste põhine veokite täituvuse visuaal, kasutatud ja optimaalne veokite arvu visuaal, vahemaa veoki kohta ning võimaliku kulusäästu visuaal. Tulemuseks valmis Microsoft Power BI töölaud transpordi kulu- ja võtmenäitajate analüüsimiseks. Kasutades tegevuspõhist kuluarvestust ning visualiseerides erinevate perioodide kulusid ja võtmenäitajaid töövahendil, on võimalik seeläbi analüüsida ja tuvastada mustreid transpordikulude mõjurites ning kiirelt reageerida muutustele. Mida kiiremini on muutused tuvastatavad, seda varem on võimalik ettevõttel hakata transpordikuludes kokku hoidma.The thesis was created on the topic of “Visualization of transport costs and key indicators”. The thesis consists of four chapters, where the first chapter is covering cost accounting, specifically traditional and activity-based costing and the second chapter is data visualization and the definition of key indicators. The third chapter consists of the methodology of the empirical study and in the fourth chapter the results of the empirical study are described. In the second half of 2022, due to the prevailing situation in the global economy, both companies and individuals faced challenges in terms of increasing costs. Both energy and fuel prices had risen, due to which companies in turn were forced to raise the prices of products and this has raised the consumer price index very high. During 2023, the uncertainty of crude oil prices continued, and in addition to potential conflicts, scenarios are predicted for the years 2024-2026 where oil prices may continue to increase. As fuel prices are predicted to continuously grow, it is necessary to find a solution to the increase in costs. One solution for cost optimization is in transportation, where costs are high due to higher fuel prices. The demand in transportation is not constant and, in the retail, volumes depend on the purchasing behavior of consumers, but since the latter is variable over time, there is a need to keep up with changes in an agile manner. In order to make faster decisions to change processes with the aim of optimizing costs, there is a need to get a quick overview of the current situation, but there is no working tool for analyzing the costs of the current period and their factors. The aim of the thesis was to create a tool for visualizing transport costs and key indicators, which could be used to quickly identify areas of improvement and manage cost-effective transport processes. In order to achieve the goal of the thesis, the following tasks had been developed: 1) describe the principles of cost accounting and their application in the recording of transport costs based on theoretical sources; 2) describe factors in transport and key indicators based on theoretical sources; 3) prepare an empirical research methodology; 4) map and describe the company’s transport data and calculation of costs; 5) create a tool for visualizing transport key indicators and costs. The empirical research is a quantitative case study using a deductive approach. The data collection method is quantitative, performing document observation. The data analysis method is quantitative content analysis using a spreadsheet program. The sample is the company’s transportation costs and data for January and February 2024, which are examined in various cost documents and reports. The result of the empirical study was a Microsoft Power BI dashboard for analyzing transport costs and key indicators. By using activity-based cost accounting and visualizing the costs and key indicators of different periods with the tool, it is possible to analyze and identify patterns in the drivers of transport costs and quickly react to changes. The faster the changes are identified, the sooner the company can start saving on transport costs. The suggestions for the company about the transport costs and key indicator tool are as follows: • put the tool into use in the company; • implement changes in store delivery schedules and volume of the goods based on two follow-up analyses; • analyze and use the tool to find the occupancy of trucks and the volume of stores based on the routes; • after the changes, check the occupancy of trucks on specific routes after several weeks and whether the change brought the desired result, correct if necessary; • periodically use the tool to achieve a cost-effective transportation process, thus making the planning process dynamic.etMajandus and ärijuhtimineMajandusarvestusTranspordikulude ja -võtmenäitajate visualiseerimineVisualization of Transport Costs and Key Performance Indicatorslõputöö