Ojala, RitaBlum, Helle2024-05-072024-05-072024-05-06https://dspace.tktk.ee/handle/20.500.12863/5031Lõputöö eesmärk oli välja töötada RB Ülemiste reisiterminali infrastruktuuri projektiga seotud allsüsteemide EÜ vastavustõendamise kava, milles oleks määratletud kõikide asjaosaliste roll ja tegevused allsüsteemide nõuetele vastavuse tõendamisel. Kõnealuse kava koostamiseks töötas autor läbi asjakohased ELi ja siseriiklikud õigusaktid, et teha kindlaks allsüsteemide koostalitlusvõime tagamist käsitlevad nõuded ning kaasnevad kohustuslikud menetlused. Kava alusel saavad Ülemiste reisiterminali infrastruktuuri valdajad oma tegevusi eri allsüsteeme hõlmavate ehitusprojektide teostamisel ette kavandada, arvestades ka teiste sama allsüsteemi piires tehtavate samaaegsete muudatustega ning kontrollides seeläbi kaasnevat halduskoormust. Riiklik ohutusasutus pole seni avaldanud täpseid juhiseid, millest taristuettevõtjad saaksid allsüsteemide uuendamisel ja rajamisel lähtuda. Kuna vastavustõendamisega seotud tõendite kogumine ja hindamine sõltumatu hindamisasutuse poolt hõlmab projekti elluviimise kõiki etappe alates projekteerimisest kuni allsüsteemide integreerimise ja katsetamiseni, on tegevusi ilma üksikasjalike juhisteta raske otstarbekalt ette kavandada. ELi õigusaktides on nõuded killustatud erinevate direktiivide, määruste ja otsuste vahel ning sätestatud sellises üldistusastmes, mis jätab tõlgendamisruumi. Ebakindlust tekitab ka ebaühtlane terminikasutus ELi õigusaktide tõlgete lõikes, eriti mis puudutab põhimõisteid ja menetlusosaliste rolle. RB kui uue 1435 mm rööpmelaiusega raudteesüsteemi rajamisel on iseäranis tähtis EÜ vastavustõendamisega seotud tegevusi pikas perspektiivis ette näha, sest projekt on mahukas ja pikaajaline, seotud osapooli ja nendevahelist koordineerimist palju. Kuni ohutusasutuse üksikasjalike juhiste avaldamiseni peavad taristu valdajad lähtuma oma parimast arusaamisest seadusesätetest ning iga üksikjuhtumi osas vajaduse korral ohutusasutusega eraldi konsulteerima. RB Ülemiste reisiterminali infrastruktuuri projekt on juba sellises arengujärgus, kus osa taristust, st 1520 mm raudteesüsteemi muudetavad allsüsteemid võetakse kasutusele aasta pärast. Hindamis- ja muude menetluste ajakulu silmas pidades on vähe tõenäoline, et riikliku ohutusasutuse juhised, kui need peaksid aasta jooksul avaldatama, selle taristu osa EÜ vastavustõendamise tegevuskava enam märkimisväärselt muudavad. Küll aga on oodata juhiste mõju 1435 mm taristu allsüsteemide vastavustõendamisele kavale ning seni kokkulepitud korraldusele ja raamistikule.The aim of this thesis was to develop an EC conformity verification plan for the railway subsystems related to the Rail Baltica Ülemiste passenger terminal’s infrastructure project and to define the role and activities of all parties involved in verifying the compliance of the subsystems with the relevant requirements. For developing the plan, the author worked through the relevant EU and national legislation in order to determine the requirements and mandatory procedures for ensuring the interoperability of railway subsystems. Based on the developed plan, the infrastructure managers of the Ülemiste passenger terminal area can prepare for their construction project activities where different subsystems are involved, also considering other changes made to the subsystems in the same timeframe which can help to combine the activities and thus reduce associated administrative burden. The national safety authority has not yet published precise instructions that railway undertakings can rely on when upgrading existing or building new railway subsystems. As production of verification evidence and independent assessment by the notified body covers all stages of project implementation, from design to subsystem integration and testing, it is difficult to effectively plan activities without detailed guidance. The requirements set out by EU law are contained in different legislative acts like directives, regulations and decisions and are often so general that there is room for interpretation causing uncertainty. This is enhanced by the inconsistent use of terminology in the translations of EU legislation, especially regarding the key terms and definitions and roles of parties involved in the proceedings. When building the Rail Baltica 1435 mm gauge railway system, it is important to anticipate activities related to EC verification in the long term, because it is a large-scale and long-term project, with different parties and a lot of coordination involved between them. Until the safety authority has published its detailed instructions, the infrastructure managers must rely on their best understanding of the existing legal provisions and consult the safety authority about each case of verification individually. The Rail Baltica Ülemiste passenger terminal infrastructure project is already at such stage that part of the infrastructure, i.e. the modified subsystems of the 1520 mm railway system, will be placed in service next year. Given the time required for assessment and other procedures, it is unlikely that possible guidelines, that may be published by the national safety authority within this year, will significantly change the EC conformity assessment plan for this part of the infrastructure. They can, however, impact the compliance verification plan, organization and framework of the subsystems related to the 1435 mm infrastructure.etraudteesüsteemEÜ vastavustõendaminekoostalitlusTranspordi- ja liikluskorraldusRail Baltica Ülemiste reisiterminali infrastruktuuri EÜ vastavustõendamineEC verification for Rail Baltica Ülemiste passenger terminal infrastructurelõputöö