Sirvides Autor "Andla, Merili" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs Hiigelkonteinerlaevade kasutamise majanduslikud eelised euroopa ja kaug-ida vahelisel kaubavahetusel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2018) Andla, Merili; Janno, JelizavetaVõimaldades üha tõhusamalt mandritevahelist kaubavahetust on meretranspordi areng olnud globaliseerumise üheks olulisemaks osaks. Viimase 20 aasta jooksul on nõudlus konteinerlaevade teenuste vastu enam kui kolmekordistunud. Nõudluse suurenedes on suurenenud ka pakkumine, mistõttu on laevaliinide jaoks oluline maksimeerida igat väiksematki konkurentsieelist, mille kasutamiseks ettevõttel võimalus avaneb. Konkurentsis püsimiseks peab olema laevaliin võimeline sammu pidama ka konkurentide hinnatasemega, mida on võimalik teha läbi kulude minimeerimise. Üheks jätkusuutlikuks kulude minimeerimise meetodiks on üha suurema kandevõimega konteinerlaevade kasutuselevõtt. Seda iseloomustab fakt, et viimase kümne aastaga on keskmine uute ehitatavate laevade kandevõime rohkem kui kahekordistunud. Ehkki kogukulud ühe laeva kohta suurenevad, annab suurema kandevõimega laev võimaluse teenida ühe reisi pealt rohkem tulu. Käesoleva lõputöö eesmärgiks oli uurida hiigelkonteinerlaeva kasutamise majanduslikku mõju ühe ühiku ehk TEU kohta. Eesmärgi saavutamiseks viidi läbi kombineeritud ülevaateuurimus, mille käigus koguti andmeid teadus- ja uudisartiklitest, statistika andmebaasidest ning ekspertintervjuust. Uurimus viidi läbi võrreldes kolme tingliku – 15 000, 20 000 ja 25 000 TEU mahutava konteinerlaeva kulusid. Uuritavaks teekonnaks oli reis Antwerpenist Singapuri kogupikkusega 17 132 kilomeetrit ning kõikide laevade kiiruseks arvestati 18 sõlme, mis teeb reisi kestuseks ligikaudu 22 päeva. Ühe TEU omahinna arvestamiseks kasutati lõputöös nelja kululiiki, milleks on: • tegevuskulud, mille aluseks võeti laevameeskonna palgakulu, • perioodilised laeva hoolduskulud, • reisi maksumus, mille alla kuuluvad kütusekulu ja sadama- ning kanalitasud, • kapitalikulu, mille peamisteks komponentideks on laeva ehitusmaksumus ja eluiga. KOKKUVÕTE 34 Analüüsi tulemustest selgus, et täieliku täituvuse puhul on madalaima kuluga ühiku kohta võimalik kaupa transportida kasutades suurimat, 25 000 TEU mahutavat laeva, võimaldades langetada kulu ühiku kohta kuni 170,8 USA dollarini. Ühiku omahind püsib tema väiksemast alternatiivist madalam vaid kuni 95,6% täituvuseni, seega kui 25 000 TEU mahutava laevaga vedada vähem kui 23 892 TEU, on ühikukulu väiksema laevaga soodsam. Võrreldes 20 000 ja 15 000 TEU mahutavaid laevu, tuleb esimese ühikukulu madalam alates täituvusastmest 92,7% ehk suurema laeva kasutamist õigustaks minimaalselt 18 539 TEU vedamine. Läbiviidud uurimus annab ülevaate konteinerlaevaga seotud kulude kujunemises ning toob välja tasuvuspunkti, millal suurema laeva kulu ühiku kohta tuleb madalam. Käesolev lõputöö annab võimaluse ka edasisteks uurimusteks. Et saada veelgi täpsemad tulemused, tuleks põhjalikumalt uurida nõudluse poolt, et sellele vastavalt planeerida uute hiigellaevade kasutuselevõttu.