Sirvides Autor "Feldmann, Siim" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs Gaas autokütusena transpordis Scania näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Feldmann, Siim; Lukk, AimarKäesoleva lõputöö teema on “ Gaas autokütusena transpordis Scania näitel ”. Antud lõputöö peamine eesmärk on analüüsida tehase gaasimootoriga auto tasuvust transporditoimingutes, kuna minimeerides kulutusi kütusele on võimalik vähendada transporditeenuse omahinda. Mida suurem on teenuse müügihinna ja omahinna vahe, seda suurem on kasum, mille maksimeerimine on ettevõtte tegevuse peamine eesmärk. Scania Eestile kasumlik klient on oluline, mis tõttu uute tõhusamate transpordi lahenduste pakkumine on tähtis. Töös on võrreldud diisel ja gaasimootoreid, mõlema mootori hooldusvajadusi ning hoolduskulusid. Töös on uuritud kulukohti transpordis ning kütusekulu mõjutavaid tegureid. Mida vähem kulub kütust, seda vähem tekib heitgaase ja seda suurem on teenitav kasum ettevõttel. See tõttu on oluline, et autojuhti koolitatakse sõitma ökonoomselt, kellest sõltub kütusekulu oluliselt. Veoauto ja haagise tehniline seiskord mängivad rolli kütusekulu kujunemisel, mis tõttu on oluline hooldada ja remontida masinaparki regulaarselt. Tööst tuleb välja, et sääst kütusekuludelt on olemas nii tehase gaasimootoriga veoautol kui ka hübriid veoautol. Kui tööiseloom võimaldab kasutada veose veoks 410hp mootorit, siis analüüsi tulemustelt on näha, et võit kütusekuludelt on 18%, kui auto sõidab ca. 150.000km aastas. Transpordi ettevõtte jaoks rahaline võit on veel suurem, kui autot kasutada Saksamaal, kus 2023.a lõpuni on teemaksu vabastus, kui veok kasutab mootorikütusena CNG’d või LNG’d. Analüüsi tulemustest saab järeldada, et gaaskütustega saavutav võit on võimalik tänu seadusandlusele. Kütustele kehtestatavad aktsiismaksud moodustavad olulise osa kütuseliitri või kilogrammi hinnast. Töös on võrreldud kütusekulu 2019.a kütuse hindadega millest joonistub välja, et 2019.a oli gaaskütusega kasumlikus 50% suurem, kui 2020. 1. mai kütuse aktsiisimaksu langetamise järgsete hindadega. Kui riik peaks otsustama tõsta CNG, LNG ja LPG aktsiisi, seal juures diislikütuse aktsiisi muutmata, väheneb gaaskütustega saavutatav rahaline võit kütusekulult veelgi, mis teatud töö iseloomude puhul võib kaotada gaasimootori eelise diiselmootori ees. Maailmas sõidab suur hulk raskeveokeid, mis avaldavad olulist mõju keskkonnale. Alates 1993.aastast on kehtestatud raskeveokitele heitgaasidele normid, mis aasta aastalt on rangemaks muutunud, võttes kasutusele diiselmootoritel katalüsaatori, tahmaosakete filtri ning väljalaske gaaside järel töötlus seadmed. Gaasimootoriga veoautol tahmaosade ja NOx sisaldus väljalaske gaasides on väiksem, ning vajadust paigaldada tihti streikivaid seadmeid kehtestatud heitgaasi normide täitmiseks puudub. Lisaks otse summutitorust tulevatele heitmetele, tuleb mõõta ka erinevate kütuse jalajälge, mis on peamine kliimamuutuste mõjutaja. Kasutades transpordis kütusena inimese eluea jooksul taastuvat biometaani, on süsiniku jalajälg väiksem.