Sirvides Autor "Jaanoja, Siim" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs Autonoomse mobiilse roboti tasuvusarvutus ettevõtte Scanfil OÜ näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2019) Jaanoja, Siim; Kivima, Gerth; Marek PakkinKäesoleva lõputöö eesmärgiks oli analüüsida autonoomse mobiilse roboti kuluefektiivsust ja rakendamise võimalusi ettevõtte Scanfil OÜ näitel. Autonoomsete robotite kasutamine tootmises on lähiaastatel hüppeliselt kasvanud ja järjest enam ettevõtteid uurib, kuidas neil on võimalik oma protsesse robotitega liita ja seeläbi suunata inimesi väärtust lisavatele operatsioonidele. Rutiinsete ja füüsiliste tööde hulga vähendamiseks on võimalik kasutada transpordiroboteid. Seoses jätkuva tööjõukulude suurenemise ja korduvate monotoonsete tööde minimeerimiseks uuritakse võimalusi tööde automatiseerimisel ettevõttes globaalselt ja esimesed robotid on juba rakendatud töösse Rootsi ja Poola tehases. Lõputöö põhiosa koosneb viiest peatükist. Esimeses peatükis tutvustati Scanfil Pärnu tehase rolli suuremas kontserni ettevõttes. Pärnu tehasesse suunataksse tooted, millel on madal nõudlus, aga suur nomenklatuur. Pidev toodete muutus nõuab sagedat liinide optimeerimist ja tehas on pidevas muutuses. Teises peatükis teostati andmete analüüs. Andmete analüüsiks koguti andmeid tootmispõrandal ja ERP programmist. Test teostati tootmispõrandal kahel vabalt valitud kuupäeval ja andmeid võrreldi eelmise aasta ERP programmi tulemustega. Testi tulemus klappis eelmise aasta andmetega ja tulemuseks saadi keskmiselt 29 töökäsku ühe vahetuse kohta. Aastas kulub materjalide veoks 645 töötundi, mis kilomeetritesse ümber kalkuleerides teeb 1936 kilomeetrit. Roboti võimekus on aastas 10 120 km ja leiti, et mehaanikaosakonnas pole piisavalt tööd robotile pakkuda. Üheks põhjuseks tuvastati kvaliteedikontrolli asukoht mehaanika osakonna ja koosteliinide vahel. Asukoht on eraldiseisev ja see ei luba tooteid transportida kohe sihtkohta. Autor on välja pakkunud ka idee liita visuaalkontroll mehaanika protsessidega, et saaks teostada kontrolli koheselt liinidel. Lisa koormuse leidmiseks uuriti ostumaterjalide vedu. ERP andmete põhjal teostati 2018. aastal 99 018 kannet. Süsteemi andmete põhjal ei suudetud tuvastada palju materjale ühele kärule ladustatakse, selle tuvastamiseks vaadeldi käru liikumist tootmispõrandal ühe nädala jooksul. Keskmiseks tulemuseks saadi, et käru liigub keskmiselt päevas 26 korda ja keskmiselt ladustatakse ühele kärule 15 erinevat materjali. Sellest järeldas lõputöö autor, et materjalide komplekteerimine pole ettevõttes standardiseeritud ja on oht lisa kvaliteediriskideks, sest tuvastati olukorrad, kui materjale viidi liinidele rohkem, kui süsteem näitas vajadusi. Kolmandas osas analüüsiti tehase laomajandust. Töö koostamise käigus uuriti kahte stsenaariumit, milles üks keskendus pooltoodete sisetranspordile ja teine ostumaterjalide ringlusele tehases. Kirjeldati tänast olukorda tootmises ja otsiti raiskamisi. Töö autor leidis, et LEAN põhimõtteid järgides on võimalik liikuda ühe tüki voo poole, kus tootmisprotsessid on omavahel nii lähedal, et neid ei tule vahepeal ladustada ja seeläbi väheneb toodete mitmekordne käsitlemine. Neljanda peatükis tutvuti autonoomsete robotite ajalooga. Võrreldi erinevaid autonoomseid roboteid. Uuriti robotite ohutust ja teostati sobiliku roboti valik. Robotite võrdluses oli üksteist erinevat tootjat uurimise all. Ohutustegurite all kontrolliti tootjatele esitatavaid nõudeid ja uuriti robotitega seotud õnnetusi. Pöörati tähelepanu ka tehases põrandate olukorrale. Üheks põhjuseks oli veenduda, et põrandad on robotite tööks vastavuses. Üldine põrandate olukord on tehases hea, küll aga vajab parandamist tootmishallide liitekohad, mis lisaks robotite tööle pidurdab ka täna majas töötavate operaatorite tööeffektiivsust, sest liitekohas tuleb koormat vedades aeglustada. Robotite valikul lähtuti ettevõtte nõudmistest. Robot pidi vastama ESD nõudmistele ja tehase pideva liinide ümberkoraaldamise tõttu peab ise takistustest suutma ümber põigata. Arvestades eelpoolnimetatud nõudmisi valiti kaks autonoomset robotit. Viiendas peatükis teostati majandusarvutused. Eelmise aasta andmete põhjal teostati tasuvus analüüs, leidmaks kas roboti rakendamine on tasuv ja kas seadme implementeerimise järel on suuteline asendama töölist. Tasuvusanalüüsist peegeldus tõsiasi, et ilma töömeetodeid muutmata on roboti eluiga lühem, kui tasuvusaeg mehaanika osakonnas. Tasuvusajaks kujunes 12 aastat. Ostumaterjalide veo puhul arvutati tasuvusajaks neli aastat ja implementeerimise tulemus parandaks ka töötamise effektiivsust, sest materjalide käru oleks võimalik liinidel kasutada. Lõputöö autor leidis, et lisades rohkem osakondi roboti tööpiirkonda vähendaks roboti tasuvusaega tunduvalt. Käesolevas töös leidis töö autor, et robot on suuteline asendama töölisi ja neid on võimalik suunata väärtust lisavatele operatsioonidele. Tasuvusaja lühendamiseks tuleks roboti tööpiirkonda liita juurde teised osakonnad. Teiste osakondade laokandeid antud töös ei analüüsitud ja neid tuleks enne investeeringu tegemist veel uurida.