Sirvides Autor "Kalmus, Kaur" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs Täitematerjalide külmakindluse määramise meetodite analüüs(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2021-06-09) Kalmus, Kaur; Šommet, JulijaAntud lõputöös antakse ülevaade neljast erinevast täitematerjalide külmakindluse määramise meetodist, millest kolm käsitlevad sideainega töötlemata proovide katsetamist ja üks stabiliseeritud kihi külmakindluse määramist proovikehade survetugevuse määramise kaudu. Lõputöö esimeses osas kirjeldatakse standardeid, antakse ülevaade katsetamiseks vajalikest katseseadmetest, proovide ettevalmistamisest ja katsetsüklite läbiviimisest, samuti tulemuste esitamiseks vajalikest valemitest. Lõputöö teine pool käsitleb külmakindluse määramise katsetulemusi ja täitematerjalide täiendavaks iseloomustamiseks läbi viidud katsetuste käigus saadud andmeid. Töö käigus analüüsitud nelja standardi ja varasemate uuringute ning kehtivate normide põhjal leiab lõputöö autor, et külmakindluse määramine naatriumkloriidi lahuses erinevate liiklussagedustega aluste üla- ja alakihtides ning stabiliseeritud alustes tuleks määrata ka veeimavuse 〖WA〗_24 ≤ 1 nõude täitmisel. Põhjuseks AS Teede Tehnokeskuse uuringu poolt välja toodud väide, et hea veeimavuse näitaja ei anna head tulemust külmakindluse määramisel NaCl lahuses [5]. Samas toimub talviste teeolude korral libeduse tõrjumine enamasti soolatamise näol ka väiksema kui 6000 autot ööpäevas teedel. GOST 8296.0-97 standardi analüüsimise ja katsetamise käigus leitud suurimaks erinevuseks teiste standarditega on täitematerjalide vastavuse määramine katsetamise käigus. Kui teistel katsetusmeetoditel selgub materjalide vastavus nõuetega katse lõpus, siis GOSTi kiirendatud meetodi järgi katsetamisel toimub juba suhteliselt algusfaasis täitematerjalide vastavuse kontroll. PANK-4305 standardi suurimaks puuduseks võib lugeda selle ajakulu. Proovide külmakindluse tulemuse saavutamine võtab võrrelduna teiste standarditega kordades rohkem aega, samuti on vaja katsetulemuste saavutamiseks lisaseadmete olemasolu. Katsemeetodite võrdlemiseks läbi katsetulemuste kasutati kolme standardit, millest esimene käsitleb täitematerjali allutamist külmutus-sulatustsüklitele destilleeritud vees, teine määrab täitematerjali külmakindluse läbi proovi immutamise kõrge soolasisaldusega lahuses, ning selle kuivatamise ja kolmas stabiliseeritud kehade külmutus-sulatustsüklite järgse survetugevuse kao läbi. Saadud tulemused näitasid seost täitematerjali veeimavuse ja külmakindluse määramise EVS-EN 1367-1 järgi. GOST standardi ja veeimavuse puhul seos puudus, kuna parima veeimavuse tulemuse saavutanud proov oli kõige kehvema näitajaga külmakindluse määramisel kiirendatud meetodi puhul. Teiste proovide puhul olid EVS-EN 1367-1 ja GOST 8296.0-97 näitajad seoses, kus proovil millel oli kehvem näitaja külmutus-sulatustsüklite puhul oli see ka kehvem immutus-kuumutustsüklite läbides. Lõputöö autori arvates oleks GOST 8296.0-97 väga hea täiendus hetkel kehtivatele EVS-EN 1367-1 ja EVS-EN 1367-6 just kiirendatud meetodi kasutamise poolest kuna antud meetod annab kiirelt ülevaate täitematerjali vastupidavusele ilma seda külmutus-sulatustsüklitele allutamata. Katsemeetodi kasutamine ei eelda ka lisaseadmete soetamist. Stabiliseeritud kihi külmakindluse määramine PANK-4305 standardi järgi näitasid proovikehad head survetugevust ka pärast katsetsüklite läbimist. Katsemeetodit oleks võimalik paralleelselt kasutada stabiliseeritud katendikihtide ehitamisel segule määratava survetugevuse leidmise käigus, kus valmistatakse valmis segust proovikehad. Selleks, et neid katsemeetodeid Eestis kasutusele võtta oleks tarvis täiendavaid uurimusi suurema andmekogumiga, et leida tugevad seosed vastavate katsetusmeetodite vahel. Autori arvates on fraktsioneeritud või ridakillustikust aluste ehitamisel täitematerjalide külmakindluse määramiseks parimaks viisiks GOST 8296.0-97 kiirendatud meetod, mida integreerida hetkel kasutatavate standarditega. Samuti oleks PANK-4305 edasise uurimise tulemusena lootust kasutada stabiliseeritud katendikihtide ehitamisel ka kehvema külmakindluse näitajaga täitematerjale.