Sirvides Autor "Kivisild, Andres" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs Maastikusuutlik elektriliikur(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Kivisild, Andres; Nõmme, SiimLõputöö käigus püstitas autor omale eesmärkideks projekteerida maastikusuutliku invaskuutri raam koos õõtshoobade ja käändmikuga ja valida sinna juurde vajalikud komponendid. Selleks pidi autor esmalt uurima Eesti Vabariigi seadusi, et saada teada, mis piirangud on pandud erinevatele kategooritatele ning sõidukitele. Lisaks analüüsis autor viite analoogset sõidukit, mõistmaks, mis on nende masinate juures maastikusuutlikuse seisukohast hea, projekteerimise keerulisust ning kui mugav ja lihtne on sihtgrupil neid sõidukeid käsitleda. Lisaks käis autor ka ühe sarnase sõidukiga tutvumas ja sõitmas, et saada paremini aimu, kuidas antud sõidukit projekteerida. Kuna autor ise sihtgruppi ei kuulu, siis tegi ta küsitluse, kus vastas 20 inimest, kes olid eakad või erivajadustega. Küsitlusest sai autor teada, mis soovid ja ootused on inimestel, kelle jaoks oleks sarnane sõiduk praktiliselt asendamatu. Projekteerimine algas baasandmete, nagu skuutri mõõtude, kliirensi, sõiduulatuse ja veoskeemi, paika panekuga. Lisaks ka vajamineva võimsuse arvutamisega. Järgnevalt oli vaja välja valida raami, õõtshoobade ja käändmiku materal. Valides alumiiniumi ja terase vahel valis autor terase tema hinna ja töödeldavuse tõttu. Eriti just viimase omaduse pärast, sest autor tahab sõiduki kodustes tingimustes ise valmis teha. Materjal valitud, oli aeg hakata tegelema projekteerimisega. Esmalt hakkas autor pihta raamist. Raami tegi autor sarnase külastatud skuutri raamiga, kus oli üks pikk tugitala, kuhu kinnitusid ülejäänud detailid. Kui raam oli läbi mõeldud ja projekteeritud, pidi sellele tegema ka tugevusanalüüsi, et kindlustada raami vastupidavus koormusele ja väändele. Sama tuli teha ka õõtshoova ja käändmikuga. Nagu raamiga, tuli eelnevalt uurida, kuidas olid projekteeritud sarnaste sõidukite detailid ja teha nendest analüüs. Läbi tuli ka mõelda, kuhu ja kuidas omavahel kõik detailid kinnituvad. V-kujulised õõtshoovad kinnitusid raami külge kahe puksiga ja ühe amordiga. Käändmik, mis autor projekteeris karbi kujuga, kinnitus õõtshoova külge M12 poldiga, käändmik liikus õõtsa ümber radiaallaagrite abil. Sarnaselt oli vaja teha tugevusanalüüs ka nendele komponentidele ja dimensioneerida need piisava varuteguriga. Veel oli vaja valida välja sobilikud vedrud ja amordid, mis teeks sõitmise juhile mugavaks, kuid samas oleks piisavalt jäigad. Selleks pidi autor arvutama ülekandeteguri ja leidma raskuskeskme ning nende abil arvutama vajalikud vedru jäikused. Sõiduki pidurdamiseks pidi autor välja arvutama vajaliku jõu ning projekteerima piduri suporti kronsteini, mis peaks pidurdamisel tulevale momendile vastu. Lisaks oli vaja autoril lahendada ka projekteeritava sõiduki juhtimine ja juhi ergonoomika. Juhtimine sai tehtud lihtne ja robustne. Roolimine käis läbi lenksu, mis ühendus toruga., toru alla keevitub plaat, kuhu kinnituvad rooliotsa munakat. Teised munaka otsad kinnituvad käändmiku küljes olevate kõrvade külge. Lenksu projekteeris autor reguleeritavaks üles-alla ja kahes erinevas punktis lenksu pikenduse küljes kallet muutvaks. Samuti oli reguleeritav ka iste mitmes suunas, mis tuli teise invaskuutri pealt. Mootorite valikuks said 350W rummumootorid , igale rattale oma. Mootorid tulid komplektina, kus oli lisaks kahele mootorile koos rehviga ka kaks kontrollerit, kaks piduriketast ja suporti, LCD ekraan ning drossel käepide. Veel oli vaja välja arvutada kui suure mahutuvusega akusid oli vaja sõidukile, et baasandmetes paika pandud teekonda läbida ning valida välja akud koos muude voolutarbijatega. Viimaks oli veel vaja teha maksumuse analüüs ja lüüa kulude numbrid kokku. Lõputöös eesmärgiks pandud 2000 euro suuruse summaga antud masinat projekteerida ei saaks kuid sellegipoolest autor arvab, et käesolevat sõidukit tuleks edasi arendada kuna Eesti turul sarnast sõidukit sihtgrupile ei ole, analoogse masina saaks vaid välismaalt tellides suure raha summa eest.