Sirvides Autor "Kuimets, Hardi" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs Riigiteede aastaringne hoole(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2018) Kuimets, Hardi; Seppam, MeelisKäesolevas lõputöös kirjeldati tee talviseid- ning suviseid seisundinõudeid, anti ülevaade tehtavatest töödest ja masinatest mida hooldes kasutatakse. Hoolde kitsaskohtade lahendamiseks on välja pakkunud autor omapoolseid soovitusi alternatiivsetele lahendustele, materjalidele ja seadmetele hooldetööde efektiivsemaks ja ökonoomsemaks teostamiseks, mis aitaks kaasa ka liiklusohutuse tõstmisele ning ümbritseva keskkonna parandamisele. Lõputöö raames kirjeldati ilma- ja teeolude ennustamist – analüüsiti hetkel Eestis kasutuses olevaid süsteeme ja vahendeid. Kuna ilma ja- teeolude ennustus on libedusetõrjel üheks tähtsamaks teguriks nii liiklusohutuse seisukoha pealt kui ka materjalide kulude ja keskkonna säästmise aspektis. Analüüsi käigus andis ka autor omapoolese soovituse kuidas muuta ilma- ja teeolude ennustamine täpsemaks ja efektiivsemaks. Lõputöö ühe eesmärgina käsitleti alternatiivseid libedusetõrjevahendeid (kemikaalid, innovaatilised lahendused), mida on katsetatud nii Eesti kui ka mujal maailmas ning tänu millele on suutnud paljud riigid kloriidide mahapanekut vähendada kuid samas tõsta liiklusohutust. Ühe alternatiivina mida tasuks autori arvates kasutada on mehhaaniline karestamine „Jääpurustaja Raikoga“. Raikoga on teede karestamise efektiivsem kui traditsiooniliste karestamisteradega ning tänu väiksemale ressursikulule aitaks kokku hoida ka raha. Selle efektiivsus põhineb paindlikul ja vabalt pöörleval naeltega rullsüsteemil. Rulli surve murrab teepindadel olevaid kõvu, tihedaid jääkihte, et parandada teede haakuvust ja liiklusohutust ilma külmunud teekatet kahjustamata. Raiko võib koos alussahaga jääkihte lahti kiskuda ühe töökäigu jooksul kiirusega 50 km/h, mis aitab vältida liiklusummikuid. Suvel saab seadet kasutada kruusateede hooldamisel ja talvistele külmakahjustustele järgnevatel teehooldustöödel. KOKKUVÕTE 53 Teise alternatiivina võiks välja tuua SafeLane tee kattekihi. SafeLane tagab parema haarduvuse teepinnal kuna tal on omadus hoida kloriide paremini endas kui tavalised teekattepinnad ning seetõttu on ka tema külmumistemperatuur madalam. Safelane´i pealiskiht on naturaalselt reageeriv jäätumisvastane kiht, mis koosneb epoksiidliimist. Pealiskiht sisaldab jääd tõrjuvaid täitematerjale nagu soolvesi, mis vajadusel vabaneb ning hakkab tööle ennetades jääd ja libedaid tingimusi. SafeLane aitab kaasa liiklusohutusele ja keskkonna säästmisele ning lõppkokkuvõttes hoiab ka kulud madalamad kuna kuna sinna ei pea puistama niipalju libedusetõrjevahendeid kui tavalisele kattepinnale. Kolmandaks alternatiivseks libedusetõrjevahendiks, mida autori arvates võiks kasutusele võtta on Fixed Automated Spray Technology ehk FAST. See innovaatiline soolalahuse pihustamise seade on täiesti automaatne. FAST´il on oma andurid mis annavad teada teeolude muutumisest ning vastavalt vajadusele hakkab ise libedust ennetama või tõrjuma. Kuna tegemist on küllaltki kuluka seadmega nii soetamis- kui ka hooldekulude poolest, siis tasuks mõelda selle seadme kasutamist ohtlikes kohtades Lõputöö eesmärgina käsitleti alternatiivseid lahendusi CaCl´le tolmutõrje tegemiseks. Üheks alternatiiviks on toiduõli jääkide lisamine CaCl lahusele, mis aitab kaasa niiskuse veel paremaks sidumiseks kruusmatejaliga. Veel käsitleti alternatiivsete materjalidena Durasoli, kipsi, sulfiidleelist ja ligniini. Kuigi tänapäeval on olemas mitmeid erinevaid alternatiivseid vahendeid hooldetööde teostamiseks ei ole kõik vahendid veel nii laialdaselt kättesaadava, piisavalt katsetatud või on liiga kulukad, et neid Eestis kasutada. Kindlasti tasuks edaspidi hooldeettevõtjatel ja Maanteeametil käsitleda rohkem alternatiivseid lahendusi selleks, et optimeerida oma kulusid, tagada ohutumat liiklemist ja säästa keskkonda.