Sirvides Autor "Lao, Mari-Leen" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs Ungrumetsa Kool erivajadustega lastele(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2019) Lao, Mari-Leen; Talpsep, Kaur; Tomomi HayashiKäesolev lõputöö „Ungrumetsa kool erivajadustega lastele“ käsitleb erivajadustega laste sihtgrupile hoonete projekteerimise eripärasid ja nende teadmiste põhjal uue koolihoone projekteerimist. Erivajadustega lastele mõeldud koolis on oluline tagada lastele nii füüsiliselt kui emotsionaalselt turvaline keskkond. Värvipsühholoogia põhimõtete ja spetsiifiliste ruumilahenduste rakendamine ning loodusläheduse kaasamine puuetega lastele koolikeskkonna loomisel ja koolihoone projekteerimisel on väga oluline. Värvide valik on sisearhitektuurses lahenduses otseselt seotud mõjuga inimese emotsionaalsele seisundile. Enim positiivseid emotsioone loovad sinine ja roheline ning nende värvide mõju põhjendatakse nende sarnasusega looduses eksisteerivate värvidega. Läbimõeldud värvi-ja materjalilahendustega siseruumid loovad lastele toetava ja õppimist soodustava keskkonna. Samuti mängib erivajadustega lastele toetava keskkonna loomisel suurt rolli looduse lähedus. Looduses viibimine ning aktiivsed tegevused õues suurendavad oluliselt erivajadustega laste sotsiaalsust. Puuetega lastel tõuseb looduses olles positiivsete emotsioonide hulk, paraneb kõneosavus, suhtlemisoskus, kognitiivsed oskused, käitumine ning nad suudavad paremini toime tulla mistahes muutustega ümbritsevas. Lõputöö raames Eesti puuetega laste koolides läbiviidud küsitluse eesmärk oli kaardistada õppehoonete peamised probleemid ning laste reaalsed vajadused ruumide osas. Küsitluse käigus selgus, et enamik koolihooned ei ole algselt projekteeritud mõeldes erivajadustega laste vajadustele ning koolihooneteks muutumisel aset leidnud ümberehitused ei ole alati rahuldavad. Ruumide osas tuntakse peamiselt puudust panipaikadest ja laoruumidest, teraapiaruumidest, eraldusruumidest, tugispetsialistide ruumidest ning eraldiseisvast spordisaalist ning riietus- ja pesuruumidest. Samuti toodi esile puudulikud tehnilised lahendused tualettruumides ning automaatsete uste ja vajalike liftide puudumine. Kooli asukoha puhul eelistati logistiliselt head asukohta, mis asuks suurematest sõiduteedest eemal ning oleks looduslähedases kohas. See võimaldaks loomi kaasavate tegevuste elluviimist kooliterritooriumil. Käesoleva lõputöö raames projekteeritud uues Ungrumetsa koolihoones on ära lahendatud kõik küsitluses välja toodud murekohad. Koolihoone on paigutatud Haapsalu linna äärde, suurtest sõiduteedest eemale, keset loodusrikast keskkonda. Hoonesse on paigutatud rohkelt laoruume, loodud spordi- ja teraapiakompleks ning ujula koos riietus-ja pesuruumidega. Samuti on loodud hoonesse individuaalõpperuumid/eraldusruumid, rahunemise- ja iseolemiseruum. Hoone välisuksed on automaatselt avanevad ning ühetasandilise koolihoone lahendusega on välditud liftivajadust. Hoone sisearhitektuurne lahendus toetub värvipsühholoogiale ning erivajadustega laste vajadusi arvestavatele uuringutele. Loodusläheduse suurendamiseks omab hoone mitmeid siseõuesid ning loomateraapia hoovi. Eripäraste sise- ja välislahenduste toel suudab uus koolihoone pakkuda lastele emotsionaalset tuge, võimalust eralduda, looduslikku keskkonda, loomi kaasavaid tegevusi, erinevaid teraapiavõimalusi ning õppimisprotsessi soodustavat keskkonda. Erivajadustega inimeste vajaduste tundmine ja nendega arvestamine on arhitektuuri ja ehitusmaailmas väga oluline. Tundes hästi puuetega lapsi ja nende erisusi, on võimalik luua neile toetav, turvaline keskkond, mis toetab nende toimetulekut. Ungrumetsa kooli projekt vastab igakülgselt puuetega laste vajadustele ning riiklikele nõuetele, mis käsitlevad puuetega inimestele hoonete projekteerimisnõudeid.