Sirvides Autor "Lopetiene, Terje" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Avatud juurdepääs Eraelamus toidukäitlejate turundustegevused ja turunduse planeerimine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2021) Lopetiene, Terje; Vahtramäe, EvaLõputöö uurimisobjektiks oli eraelamus toitu käitlevate ettevõtete turunduse planeerimine ja turundustegevused. Esmalt analüüsiti eraelamus tegutsevate toidukäitlejate hinnanguid turundustegevuste osas, siis seda, milliseid turunduskanaleid eelistatakse ja kasutatakse ning lõpuks milliseid konkreetseid tegevusi turundusalaselt praktiseeritakse. Majanduslikult aktiivsete väikeettevõtete arv ja osakaal kasvab Eestis aasta aastalt. Turundus on väga tähtis, et ettevõtja jõuaks oma toodete ja teenustega sihtrühmani ja saavutaks oma müügieesmärgid. Turunduse roll võib ettevõtetes olla küll erisugune, kuid kliendile orienteeritus on muutunud aina olulisemaks. Turunduse eesmärk on ka juhtida turundusmeetmestikku ja luua tarbijatega pikaajaline vastastikune kasumlik suhe. Turunduse sisu on ajas muutunud ja rohkem on hakatud mõistma seda, et kliendi tahe pole pelgalt raha kulutada, vaid kliendil on soov osta toodet, sest tal on seda väga vaja. Turunduse planeerimine väikeettevõtetes on oluline eelkõige seetõttu, et võimaldab hajutada potentsiaalseid ohte ja püsida konkurentsis. Planeerimise resultaat on turundusplaan. Väikeettevõtted peavad oma plaane täpsemalt koostama, kuna ressursid on enam piiratud kui suurettevõtete puhul ja fokuseerimine aitab kulusid ning aega kokku hoida. Efektiivne turundus on see, mis annab väikeettevõtjale konkurentsieelise, aga sama oluline on tunda üldisemalt nii turu vajadusi kui ka oma sihtrühma. Väikeettevõtjal on kasutada erinevaid turundustegevusi, millele eelneb oma sihtgrupi kindlaksmääramine. Sama oluline on kasutada sobivaid kanaleid pannes need oma ettevõtte jaoks kasulikult tööle. Analüüsides teooriat võib järeldada, et väikese ettevõtja turunduse võtmed ongi täpne sihtimine, enda nähtavaks tegemine, otsesuhtlus kliendiga, internetiturunduse puhul kindlasti toodete presenteerimine ja ka tekstide sõnastamine, mis on kliendi jaoks tähelepanu köitvad. Otsesuhtlus on üks väikeettevõtja eelistest ja võimalustest kuna võimaldab oma sihtklienti paremini tundma õppida ning pakkuda talle just sellist toodet, mida ta vajab. Lõputöö empiirilise uurimuse teostamiseks ja andmete kogumiseks loodi küsitluse läbiviimiseks eSurveyHero veebikeskkonnas küsimustik, mille vastuseid hiljem analüüsiti Microsoft Excel tarkvara kasutades. Küsimustiku linki jagati Eesti mõistes ühes suurimas sotsiaalvõrgustiku Facebook´i grupis Koogimeister, millel on üle 27 000 liikme (01.12.2020 seisuga), Külmlaud ja muud suupisted, millel on ligi 15 000 liiget (01.12.2020 seisuga) ja lisaks oli kasutada VTA toitukäitlejate register, kust saadud andmeid kasutati kontaktide leidmisel interneti kaudu ja mida täiendavalt saadeti isiklikult 188-le ettevõtjale. Küsimustik oli avatud 24. oktoober kuni 24. november, millega sooviti saada vähemalt 100 vastust. Laekus 123 vastust, millest kvalifitseerus 101 ankeeti. Küsitlusuuringus osalejatelt küsiti nõusolekut nende andmete kogumise, talletamise ja kasutamise kohta. Kogutud andmed esitati uuringu kokkuvõttes anonüümsel kujul, et säiliks uuringus osalenute konfidentsiaalsus. Tulemustest selgus, et tavapärane eraelamus toitu käitlev ettevõte on osaühing, mis keskmiselt on tegutsenud kolm kuni neli aastat ning ettevõttes töötab üks vabatahtlikkuse alusel töötaja. Valdkonna ettevõtjad leiavad endale kliente pigem geograafilises mõttes enda lähedalt, aga konkurentsitihedamas piirkonnas tegutsevate ettevõtete kliendid asuvad laiemal alal või isegi kuni kogu Eesti ulatuses. Valdkonna ettevõtjatest suurem osa ei ole kunagi turundusplaani koostanud ega pea seda ka oluliseks samas, kui turundustegevusi peeti ettevõtte kestvuse ja toimimise valguses väga olulisteks. Tegevusi, mida ettevõtjad teevad, peeti üldjuhul toimivateks ja nendega oldi rahul. Probleemid turundustegevustes tulenevad eelkõige toodete müügikohtade vähesusest, ajaressursi ja raharessursi piiratusest. Konkurentsieelisena peetakse naturaalse ja kodumaise tooraine kasutamist oma toodetes ja seda, et tooted on üldjuhu hea hinna ja kvaliteedi suhtega. Peamised kohad, kus valdkonna ettevõtjad oma tooteid presenteerivad, on sotsiaalmeedia ja eelkõige Facebooki lehed, kus kasutatakse suuremalt jaolt tasuta reklaamimise võimalusi ja tehakse jagamismänge. Oma ettevõtte Facebooki leht on see koht, kus ettevõtja suhtleb klientidega, võtab vastu tellimusi ja vahetab muud infot. Ehkki ettevõtjad ise arvavad, et turundustegevused ei ole olulised ja mida kinnitab ka tõik, et turundusplaanide koostamine ei ole prioriteetne tegevus, siis ometi ettevõtjate tegevuste praktiseerimisest nähtub, et turundusega tegeletakse kogu aeg. Ettevõtjad lihtsalt ei teadvusta, et nende poolt tehtavad tegevused ongi turundustegevused. Ettevõtjate tulevikuplaanid seoses tegevustega sotsiaalmeedias, on üsna samad. Soovitakse jätkata tuttavate tegevustega, milleks on oma toodete presenteerimine ja klientidega suhtlemine. Üksikettevõtja on alati haavatavam riskide osas, aga siinkohal on leitud lahendusi, kuidas neid maandada selliselt, et hoitud oleks nii klient kui ka ettevõtja maine. Ettevõtjad teevad koostööd, kus teatud juhtudel (nt ettevõtja haigestumisel) delegeeritakse töid teistele sarnastele ettevõtjatele. Viimane eeldab head suhete- ja koostöövõrgustiku olemasolu. Oma suurimaks eelistuseeks konkurentide ees seda, et pakutakse kindlat kvaliteeti oma toodete näol ja omades sealjuures kindlat püsiklientuuri. Ettevõtjatele esitati mitmeid ettepanekuid turunduse paremaks planeerimiseks. Esmane on vajadus koostada ettevõttele turundusplaan, regulaarselt vaadata üle turundustegevused ja vajadusel jooksvalt plaani täiendada. Oskuste puudumisel turundustegevuste planeerimisel saab väikeettevõtja raharessursi vähesuse puhul kasutada tasuta koolitusi, mida pakuvad näiteks maakondlikud arenduskeskused. Tasuta reklaamimise võimaluste paremaks ära kasutamiseks on mõistlik tegevusi mõõta, et oleks võimalik aru saada, palju turundustegevused tegelikult sisse toovad ja vältida neid, mis raha hoopis ettevõttest välja viivad. Klientide tagasisidet ei peaks lihtsalt teadmiseks võtma, vaid alati vastata alati nii negatiivsele kui ka positiivsele tagasisidele Peamised kohad, kus valdkonna ettevõtjad oma tooteid presenteerivad, on sotsiaalmeedia ja eelkõige Facebooki lehed, kus kasutatakse suuremalt jaolt tasuta reklaamimise võimalusi ja tehakse jagamismänge. Soovitus on lisaks toote piltide presenteerimisele kasutada videopostitusi ja mitte toetuda ainult ühele kanalile, vaid teha mitmesuguseid (jagamismängud, toodete tutvustamine piltide ja videotena) turundustegevusi erinevates sotsiaalmeediakanalites (Facebook, Instagram, blogid). Valitud kogumise ja analüüsimise meetodid empiirilise uuringu teostamiseks võimaldasid saada tarvilikul määral ülevaate Eesti eraelamus toidukäitlejate turunduse planeerimisest ja turundustegevustest. Lõputöö eesmärk ja uurimisülesanded said täidetud. Läbi viidud intervjuude ja valdkonna ettevõtjate küsitlemisega selgitati välja, milliseid turunduse planeerimisega seotud tegevusi kasutatakse, analüüsitud on eraelamus toidukäitlejate väikeettevõtjate turunduse planeerimist ja turundustegevusi ning mitteplaneerimisega kaasnevaid riske.