Sirvides Autor "Mehik, Kristiina" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs Lux Expressi sisenemine Peterburi-Helsingi reisijateveo turule(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2014) Mehik, Kristiina; Andresen, SvenKäesoleva töö eesmärk on välja selgitada, kas bussitransporti pakkuval ettevõttel, Lux Expressil, on majanduslikult tasuv alustada tegevust Helsingi-Peterburi liinil. Antud teema valis töö autor, kuna Soome on lähim turg, kus Lux Express täna veel ei tegutse, kuid mis võiks ettevõttele huvi pakkuda. Ühistransport, eriti bussitransport, on antud turul pigem ebapopulaarne valik, kuid samas puudub bussitranspordi puhul hetkel klientide jaoks ka kvaliteetne valik. Lux Express on täna edukas Tallinn-Peterburi ja Riia-Peterburi liinidel ning kuna Soome turg on elanike arvult oluliselt suurem kui Eesti või Läti, on suure tõenäosusega Helsingi-Peterburi vaheline liiklus samuti tihedam kui eelnimetatud liinidel. Kuna nii Balti riikides kui ka Peterburis on Lux Expressi teenus kõrgelt hinnatud, on eeldus olemas ka eduks Soome turul. Turu suurust ja trende analüüsides Soome Statistikaameti andmete põhjal leidis töö autor, et suurimaks välisturistide grupiks, kes Soomet külastab on venelased. Aastas reisib Soome ligikaudu 3,6 miljonit vene turisti ja nendest umbes 70% on samapäeva reisid, seega vähemalt ühe öö veedab Soomes 1,1 miljonit venelast. Helsingis ja Uusimaa regioonis veetis vähemalt ühe öö hinnanguliselt 381 443 vene turisti, siinhulgas on arvesse võetud ka sugulaste ja tuttavate juures ööbijad. Statistiliste andmete põhjal hindas töö autor, et kuna enamasti tehakse edasi-tagasi reis, siis venelaste poolt tehakse Helsingi ja Peterburi vahel ligikaudu 762 886 reisi aastas. Soomlased tegid 2013. aastal 481 000 reisi Venemaale, millest töö koostaja hinnangul ligikaudu 50% tehti Peterburi. Diplomand prognoosis, et selle 240 500 reisi lähtepunktiks on 85% kordadest Helsingi, seega võttes arvesse, et enamik teeb edasi-tagasi reisi, võib väita, et soomlaste poolt tehakse antud liinil ligikaudu 409 000 reisi aastas. Kogu liiklus Peterburi-Helsingi vahel on aastas ligikaudu 1,2 miljonit reisi. Soome ja Peterburi vahel on võimalik reisida rongi, lennuki, laeva, bussi, isikliku auto või illegaalsete reisijateveoteenust pakkuvate mikrobussidega. Kõige suurema turuosa täna moodustab isikliku auto kasutamine, moodustades 55% turust, sealhulgas on arvestatud ka illegaalsed vedajad, kes ei kuulu ühegi teise ametliku transporditeenuse alla. Seejärel on populaarsuselt teine rongi kasutamine, võttes 35% turust, mille moodustab peamiselt rong Allegro teenus ning marginaalse osa ka rong Tolstoi teenus. Kolmandal kohal on täna lennuk, moodustades 6% turuosast ning 2% on nii laeval kui bussidel. Võrreldes erinevate vedajate teenuste omadusi, nende plusse ja miinuseid, jõudis töö koostaja järeldusele, et Lux Expressi peamisteks konkurentideks on isiklik auto, illegaalsed vedajad ja buss, samuti mingil määral rong, kuid Allegrole ei suuda Lux Express tõsist konkurentsi sõiduaja pikkuse tõttu ise pakkuda. Turuanalüüsi põhjal leidis töö autor, et Helsingi-Peterburi reisijateveo turul tuleb Lux Expressi positsioneerida kui kvaliteetset ja innovatiivset teenust keskmises hinnaklassis. Selleks peab ettevõte antud liini hakkama opereerima Lux Expressi kõige uuemate bussidega, millega on klientidele võimalik pakkuda teenust, mis sisaldab endas mugavaid istmeid, tasuta WiFi-t, personaalseid meediaekraane ja palju muud, mida antud turul hetkel veel ei pakuta. Lux Expressi marsruut oleks Peterburist Helsingisse läbi Vaalimaa piiripunkti moodustades seega sõiduajaks 7,5 tundi. Töö koostaja hindas, et optimaalne oleks turule siseneda kolme väljumisega päevas mõlemalt poolt, et pakkuda klientidele valikuvõimalusi ning tuua turule mahtu juurde. Selliste väljumistega ning samas kvaliteetse teenusega hindas autor, et antud konkurentsisituatsioonis oleks Lux Expressi teenuse tavahinnaks 32 eurot. Müügi- ja turunduskommunikatsioon toimuks peamiselt Lux Expressi oma kanalites, kasutades ära juba olemasolevat kliendibaasi Peterburis ning lisaks tuleb teha ka erinevaid väliskanaleid hõlmavaid tegevusi, et jõuda ka Soome turu klientuurini. Kasutades discrete choice mudelit, võttes arvesse sõiduaja väärtust, piletihinda, ebamugavust piiriületusel, ooteaega ja transpordiliigi kättesaadavust ning transpordi liikide tuntust ja populaarsust hetkeolukorras, hindas töö autor, et Lux Expressi turule sisenemisega muutuvad ka erinevate transpordiliikide turuosad. Diplomand prognoosis, et aastaks 2018. kasvab liiklus Helsingi ja Peterburi vahel 1,5 miljoni reisini ning muutunud turusituatsioonis on bussitranspordil sellest võimalik saada kuni 10%, lennukil 4%, laeval 1%, rongil 35% ja isikliku auto kasutamisel ligikaudu 50%. Liini avamise puhul on ka mitmeid ohte, mille realiseerimisel võib liini kasumlikkus sattuda küsimärgi alla. Peamiseks väliseks ohuks, mis võib liini opereerimise tervikuna ohu alla seada on Vene Föderatsiooni ja lääne riikide suhete järsk halvenemine. Nõudlust võib mõjutada ka Venemaa elanike elatustaseme langus, mistõttu langeb ka reisijate arv Venemaalt Soome. Kokkuvõttes on töö autori hinnangul Lux Expressil hoolimata riskidest ja võttes arvesse positiivset NPV tulemust, mõistlik avada Helsingi – Peterburi bussiliin, kuna tulupotentsiaal on suur ning kuna ühistransport on Soomes suhteliselt ebapopulaarne valik hetkel, on hea ja kvaliteetse toote turule toomisega võimalik seda mõtteviisi muuta ja laiendada kliendibaasi rohkem ka Soome pool, mis omakorda annab liinile potentsiaali juurde.