Sirvides Autor "Metslaid, Maris" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs MaaS teenuse perspektiivid liikuvuse kujundamisel Tallinnas(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2019) Metslaid, Maris; Nõuakas, KatiLõputöö käsitles MaaS teenuse perspektiive Tallinna liikuvuse kujundamisel. MaaS teenus on Tallinna kontekstis uudne teenus, mille kohta puuduvad varasemad uuringud, ning seetõttu ei ole teada, millist mõju avaldab MaaS tüüpi teenuse turule tulek Tallinna liikuvusele. Lähtuvalt teema aktuaalsusest tõstatas autor probleemi, et senini ei ole üheselt hinnatud taolise teenuse Tallinnas rakendamise perspektiive ning puudub uurimuslik ülevaade. Töö eesmärgiks on hinnata MaaS teenuse perspektiive Tallinna liikuvuse kujundamisel. Lõputöös andis autor ülevaate kasutatud uurimisstrateegiast, uurimismeetoditest, MaaS kontseptsiooni olemusest, liikumisviiside hetkepositsioonidest, varasematest uuringutest Euroopas ja MaaS teenuse perspektiividest. Järgnevalt annab autor ülevaate lõputöö peamistest tulemustest. Liikumisviiside analüüsi tulemusena selgus, et kõige populaarsem liikumisviis sihtkohtadesse liikumiseks Tallinna elanike seas on sõiduauto. Autori poolt koostatud stsenaariumanalüüsi tulemusena selgus, et praeguste trendide jätkudes kasvab sõiduauto kasutamise osakaal veelgi ning tõuseb aastaks 2025 52,2%. Maailmapraktikad Euroopast näitasid, et MaaS teenusel on potentsiaali muuta inimeste liikumisharjumusi. Kõige suuremad muutused on toimunud ühistranspordi ja sõiduauto kasutamises. Umbes 38% MaaS teenuse kasutajatest vähendab enda sõiduauto kasutatavust ning umbes 49% suurendab ühistranspordi kasutatavust. Antud tulemustele tuginedes on autori arvates põhjendatud, miks Tallinna LiLia kavas on MaaS teenus välja toodud ühe võimaliku lahendusena linnasisese sõiduauto kasutatavuse vähendamiseks. Perspektiivide hindamiseks koostas autor stsenaariumanalüüsi. Stsenaariumanalüüsi raames tõi autor välja muutused sõiduautode ja ühistranspordi kasutamise osakaaludes peale MaaS teenuse turule tulekut. Mõlema liikumisviisi juures tõi autor lisaks välja valemi, mida kasutades on võimalik leida keskmine kasutajate juurdekasv aastas, et saavutada soovitud osakaal. Tehtud stsenaariumanalüüsi tulemusena tuvastas autor, et MaaS perspektiivid Tallinna liikuvuse kujundamisel on väikesed. Stsenaariumanalüüsi tulemusena selgus, et MaaS teenuse kasutajate arv peaks peale teist aastat kasvama keskmiselt 121% aastas. Sellise kasvu juures on võimalik jõuda aastaks 2025 punkti, kus sõiduautode osakaal on väiksem kui 2018. aasta lõpus. Lõputöö tulemusena selgus, et MaaS teenusel on perspektiivi liikuvuse kujundamisel, aga praegustel tingimustel jätkates on mõju väike. Autor tegi ettepaneku ühistranspordi kasutatavuse suurendamiseks pikendada olemasolevaid ühistranspordiliine Peetrini, Maarduni ja Tabasaluni ning luua antud piirkondadesse Pargi & Reisi parklad.