Sirvides Autor "Murdla, Marken" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs Naastrehvide kasutuse osakaal ja selle mõju Tallinnas(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2020) Murdla, Marken; Sillamäe, SvenLõputöö eesmärgiks oli uurida, kui suur naastrehvide osakaal ning selle mõju on Tallinna linnas. Naastrehvidega liigeldakse ringi talveperioodil nii linnades, maanteedel kui ka väiksematel kõrvalteedel. Tallinnas kasvab elanike ja sõiduautode arv iga aastaga, seega kasvab talveperioodil naastrehvide kasutajate arv, mis põhjustab naastrehvidega sõiduautode läbisõidu kasvu linna tänavatel, mis kiirendab teekatte kulumist. Tänavatel liiklevad sõiduautod ei piirdu ainult linnaelanikega vaid suuresti ka Tallinna ümbruskonnas, Harjumaal elevate inimestega, kuna iga päev liigub mööda kolme suurimat põhimaanteed hommikuti linna ja õhtuti linnast välja üle 10 000 sõiduauto. Naastrehvide kasutamise osakaal on võrreldes eelnevate aastatel tehtud uuringute põhjal jätkuvalt olnud langustrendis. Tallinna linnas liiklevatest sõiduautodest 61,8% kasutavad naastrehve. 40-50% kogu teede kulumisest on põhjustatud naastrehvide tõttu. Teekatte kulumine põhjustab omakorda õhusaastet, mida on selgesti näha kevadeti kui ilmad muutuvad soojemaks ja teekatted kuivavad. Naastrehvid põhjustavad PM10 osakeste kontsentratsiooni õhus 10 korda rohkem, kui lamellrehvid, naastrehvid põhjustavad ligikaudu 67-77% kogu peenosakeste kontsentratsioonist õhus. Naastrehvide tõttu põhjustatud teekate kulumine ning peenosakeste sattumine keskkonda toob kaasa majanduslikud kui ka liiklusohutuslikud tagajärjed. Naastrehvide kasutamise osakaalu vähendades 20% peale, saavutaks Tallinnas kevadeti puhtama õhu ja aeglustaks teekatte kulumist- väheneks hospitaliseerimis kulud ja pikemas perspektiivis säästaks teekatte renoveerimise pealt. Teekatte kulumise pealt säästaks aasta jooskul ligikaudu 830 000 eurot ja hospitaliseerimis kulude pealt hoiaks kokku ligikaudu 1 400 000 eurot. Lamellrehvid on rehvitestides pidurdusteekonna põhjal naastrehvidest paremad nii märjal, kuival ja lumisel teekattel, aga jäistes oludes on naastrehvid tänu naastudele paremad. Tehtud uuringute põhjal selgub, et lamellrehvid on tõusnud aastatega omaduste poolest naastrehvidele lähemale. Selgub, mida vähem on naaste rehvis, seda halvemate pidurdusomadustega on rehv erinevates oludes. Küll on uuringutes täheldatud, et naastrehvid vähendavad jäistes teeoludes autoõnnetuste arvu ligikaudu 5%, kuival ja lumisel teekateel ligikaudu 2%. Hinnavõrdluses selgus, et lamellrehvid on naastrehvidest keskmiselt 5,83 eurot odavamad, mida kallim on rehv, seda parema pidurdusteekonna omadustega on rehv erinevates oludes. Naastrehvide kasutamise osakaalu vähendamiseks Tallinnas, võib võtta eeskuju Norra ja Rootsi tegevustest. Norra ja Rootsi on kehtestanud naastrehvide kasutamise maksusid suuremates linnades- selgelt on näha naastrehvide kasutamise osakaalu vähenemist, pärast naastrehvi kasutamise maksude kehtestamist Oslos, naastrehvide osakaal pärast maksustamist langes 50% pealt 15% peale. Rootsi linnades, kus kehtestati naastrehvidele piirangud langes osakaal 70% pealt 36% peale, tänu sellele langes ligikaudu 50% PM10 osakeste kontsentratsioon õhus. Rootsi näitel võib teha samuti katselõike mõnel Tallinna tänavatel, kus ei ole lubatud liigelda naastrehvidega ning hiljem teha järeldusi, kas teekatte kulumise kiirus on väiksem ja kui palju PM10 osakeste kontsentratsioon kevadeti pärast naastrehvide kasutamise perioodi lõppu. Naastrehvide kasutamine on Eestis perioodil 15. oktoober- 31. märts, seega pool aastat saab naastrehvidega ringi sõita. Tallinnas on oktoobris ja novembris keskmine õhutemperatuur valdavalt plussis ja linnades on teehoole heal tasemel. Võimalus on vähendada naastrehvide kasutamis perioodi Tallinna linnas või muuta naastrehvide kasutamis perioodi, mis vähendaks naastrehvide kasutamise osakaalu ning sügisel vähem kilomeetreid naastrehvidega puhtal teekattel.