Sirvides Autor "Netsajev, Ivan" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Embargo Tesla Model 3 esivedrustuse kohandamine driftiks(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2025-01-08) Netsajev, Ivan; Kõiv, RistoKäesoleva lõputöö üks eesmärkidest oli uurida elektriautode sobivust driftispordi jaoks ning leida sobiv elektriauto, mida saaks hiljem ümber ehitada ja katseteks kasutada. Esimese valitud autona oli Tesla Model 3 Performance, mille kere ja vedrustus sai skaneeritud. Tehasevarustusega auto testiti ning määrati edasine suund. Peale esimest testi selgus, et „Track Mode´i“ kasutamisel stabiilsuskontroll ega esimootor ei lülitu täielikult välja, mis tõttu tuli uurida järelturul pakuvataid lahendusi. Lahendusena leiti S3XY Buttons kasutamise võimalust. Lisaks sellele otsustati vahetada originaaldiferentsiaal Quaife piiratud läbilibisemisega diferentsiaali vastu, mis tagas parema stabiilsuse ja juhitavuse libisemise ajal. Uue testi järel selgus, et libisemise alustamine sõidu ajal on keeruline, kuna elektriautol puudub sidur ja auto võimsus ei ole piisavalt suur. Seetõttu otsustati paigalda auto külge hüdrokäsipidur koos lisa pidurisadulatega. Testide käigus saime aru, et olukord paranes ja autol on potentsiaali, kuid roolinurk on liiga väike ning roolimine närviline. Seni oli see grupitöö, mis toimus Tallina Tehnikakõrgkooli ja Wisefab OÜ koostöös, autokonstrueerimise kursuse raames. Grupitöös osalesid Kirill Tšutšman, Nikita Shamsiev, Ranet Sikk ja Ivan Netšajev. Roolinurga suurendamiseks tehti Wisefabi poolt Performance mudeli jaoks lihtsam vahetükk koos alumise ja ülemise õõtshoovaga, mis andis natuke suurema nurga võrreldes originaaliga. Samuti paigaldati autole FealSuspensioni poolt toodetud jäigemad vedrud ja amortisaatorid. Performance mudeli eripära on nelikvedu, mis antud juhul osutus aga piiravaks teguriks kuna püsikiirusliigend läks vastu võlli, mistõttu ei saanud suuremat nurka saavutada ning otsustati vahetada neliveoline Performance mudel tagaveolise mudeli vastu. Performance mudeliga töö käigus leiti lahendus ka teisele püstitatud eesmärgile: S3XY Buttons kontroller, mis võimaldas stabiilsuskontrolli täieliku väljalülitamise. Siit edasi töötas autor iseseisvalt, koostas ja töötas välja lahenduse tagaveolise Model 3 testimiseks. Mis võimaldas suuremat pöördenurka. Autori valis kahe variandi vahel ning otsustas modifitseerida olemasoleva käänmiku suurema pöördenuga komplekti loomiseks, et testida elektriauto üldkontseptsiooni. Pärast käänmiku punktide muutmist võimaldava vahetüki ja hoobade projekteerimist ning valmistamist pandi tagaveoline Model 3 kokku ning viidi läbi sõidukatsed. Testide käigus selgus, et auto juhitavus paranes märgatavalt. Nüüd elektriauto oli võimeline külg ees sõitma, kuid roolikäitumine jäi kehvaks, rool ei jooksnud ise tagasi keskasendisse, vaatamata Ackermanni ja lahkujooksu seadistusele. Rooli otseks keerav moment oli väike. Kuigi lõputööd võiks lugeda lõpetatuks, sest kõik eesmärgid olid saavutatud ning kõik testid läbi viidud, otsustati lahendada ka rooli tagasi jooksmise probleem. Selleks otsustati paigaldada BMW E90 elektriline roolilatt koos Wisefab EPS-mooduliga Tesla Model 3 külge, kuna antud lahendus toimub hästi ka teistel autodel. Lisaks Risto soovil valmistati kinnitus, mida saaks paigaldada nii Tesla originaalse roolilati asukohta kui ka võimalikult tahapoole. Selleks valmistati 3 osast koosnev kinnitus, mis sobib antud ülesande täitmiseks. Peale BMW roolilati paigaldamist tagaveolisele Tesla Model 3 viidi läbi sõidukatsed. Katsete ajaks oli BMW roolilatt paigaldatud võimalikult tahapoole. Katsetel selgus, et auto juhitavus paranes ning auto käitumine ei muutunud oluliselt, sõltumata lahkujooksu seadistusest. Rool jooksis ise ilusti tagasi, mis oligi roolilati vahetamise ja tahapoole nihutamise eesmärk. Autori hinnangul oli lõputöö eesmärk täidetud. Lõputöö käigus valiti elektriauto, millega viidi läbi testid ning kontrolliti selle võimekust driftimisel. Valmistati prototüüp, millega valideeriti roolinurga komplekt. Lisaks lahendati töö käigus tekkinud probleem rooliga. Lõputöö käigus koguti palju uut informatsiooni, mis aitab tulevikus Wisefab OÜ-l välja töötada uue esivedrustuse komplekti.