Sirvides Autor "Normak, Markus" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Avatud juurdepääs Võistlusmootorratta käigukasti analüüs(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2023-05-12) Normak, Markus; Moor, MadisLõputöö eesmärgiks oli teada saada millist materjali on kasutatud hammasrataste valmistamiseks. Milliseid termotöötlus protsesse on kasutatud. Mõista miks hammasrattad purunevad. Mida peaks hammasrataste juures muutma et neid edaspidi usaldada saaks ning need ei puruneks nii tihedalt. Kõik need küsimused leidsid vastused. Materjaliks on 18 CrNiMo 7-6. See leiti tänu materjali keemilise koostise määramisele. Sealt saadud andmete põhjal otsiti sobivaim materjal. Teades et seda materjali kasutatakse tihedalt Saksamaal hammasrataste valmistamiseks ning uuritavad hammasrattad on valmistatud samuti Saksamaal võib kindlalt väita et materjal on õigesti leitud. Teiseks eesmärgiks oli teada saada millist termotöötlus protsessi on kasutatud. Tehase toe puudumisele tuli see leida töö käigus. Madala süsiniku sisalduse tõttu ei ole materjal karastatav. Sellepärast on tehtud sellele tsementiitimine. Selle käigus on pind rikastatud süsinikuga ning seejärel tehtud pind karastamine. Sellele viitavad ka materjali kõvadused pinnalt ning seest. Hammasrataste sisu on pehme ning väliselt kõvad. Sisemine kõvadus on 39 HRCd ning pinnalt 55 HRCd. Kolmandaks eesmärgiks oli teada saada miks hammasrattad purunevad. Sellele vastuseks on liiga kõvad kõvadused hammasratta pinnale. Soovituslik maksimaalne kõvadus pindkarastusel on 50 HRCd aga mõõdetud tulemused näitavad keskmiseks tulemuseks 55 HRCd. Maksimaalne kõvadus mõõtmisel tuli 57 HRCd. See on seitse ühikut üle soovitatud normi. Materjali kõrgemal kõvadusel on materjal hapram ning murdub lihtsamini. Samuti tekitas probleeme hammasratastele rakenduv jõud. Hammasrattad ei pidanud sellele jõule vastu. Seda kinnitas hammasratastele tehtud analüüs Solid Edges. Sellele leiti kaks lahendust. Esimese variandina muudeti hammasrattaid 8 mm laiemaks. Selle muutuse tulemusena peavad hammasrattad sellele pingele vastu. Teise variandina muudeti hammasratta materjali. Kasutati 18 CrNiMo 7-6, aga pakutav materjal mis arvutuste kohaselt peab vastu on Uddeholm Bure. Kokkuvõtteks võib öelda et kõik eesmärgid, mis püstitati ka lahendati. Töö arendas autori nägemust kuidas hammasrattad ning käigukast toimib.