Sirvides Autor "Puksov, Rando" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs Formula Student klassi võistlusauto FEST19 roolisüsteemi projekteerimine(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2019) Puksov, Rando; Annask, RaikoLõputöö käigus projekteeriti opereeriv roolisüsteem Formula Student klassi võistlussõidukile FEST19, mis vastab Formula Student Germany 2019 ja Formula SAE 2019 reeglitele. Roolisüsteem projekteeriti võttes arvesse eelnevatel aastatel tehtud Formula Student Team Tallinn roolisüsteemide disaine ja puudujääke. Roolisüsteem projekteeriti roolilattsüsteemi lahendusele. Projekteerimise aluseks määrati rooliratta ja roolilati asukoht ja liikumisulatused, mille järgi tehti kogu ülejäänud süsteem. Tugevusanalüüsides jälgiti kriitiliselt läbipainde väärtusi. Roolilati läbipaindes saavutati eelneva aastaga võrreldes 0,1 mm väiksem läbipaine rooliotsale – lõpptulemusena 0,05 mm, kui roolivardast rakendatakse jõud 1800 N. Selleks projekteeriti uue ülesehitusega roolilatt koos korpusega. Suurendati roolilati diameetrit 25 mm-ni. Roolilati materjaliks valiti Alumec 89, millele on liimliitega ühendatud lineaarlaagri alused hülsid kulumise vähendamiseks. Läbipainet vähendati ka roolisambas, kus süsinikkiust toru kasutuselevõtuga terase asmel vähenes väändele läbipaine 0,17 mm pealt 0,05 millimeetrini. Läbipainde vähendamine oli väljund parendamaks sõidukijuhi roolitunnetust. Roolisüsteemi tootmistäpsuse parendamiseks tehti roolilati korpus mitmest eraldiseisvast detailist, mis kaotab ära tootmise käigus tekkivad deformatsioonid või ebatäpsused. Lineaarlaagri korpused toodetakse väga hästi lõiketöödeldavast materjalist Alumec 89 ning sisendhammasratta korpus toodetakse läbi kiirprototüüpimise. Roolisamba kinnituskorpus tehti süsinikkiust detailidest arvestades tootmise eripärasi ja kasutades võimalikult lihtsaid üksikdetaile, mille järgi tehakse täpsed tootmisvormid. 71 Roolisüsteemi mass paratamatult suurenes eelneva aastaga võrreldes, kuid massikasv oli kõige märgatavam roolilati osas 74,5 g. Sõiduki tasandil on selline massivahe märkamatu, kuid selle arvelt suudeti mitme kordselt vähendada läbipainet erinevates sõlmedes. Roolilati koostus on kaks lineaarlaagrit ja hammasülekanne, mis vajavad hooldust ja tahke määrdega määrimist. Lisaks tootmislihtsusele annab kolmeosaline roolilati korpus ka lihtsama ligipaasu eelnimetatud detailidele ja hooldusele kuluv aeg väheneb. Hammasülekande projekteerimisel lähtuti momendist 16,2 Nm. Projekteeriti mooduliga 1 ülekanne 15NiCr13 terasest, mis optimeeriti suurimaks vastupanuks kontaktväsimusele varuteguriga 1,74. Hammasülekande tööd on võimalik kontrollida ilma süsteemi demonteerimata, mistõttu saab probleemide tekkimisel lihtsamini neid kontrollida ja parandada, mis võib ära hoida detailide purunemise või liigse kulumise.