Sirvides Autor "Rebane, Indrek" järgi
Näitamisel1 - 1 1-st
Tulemused lehekülje kohta
Sorteerimise valikud
Nimetus Piiratud juurdepääs Euro 6 busside heitgaaside puhastussüsteemide analüüs Scania näitel(Tallinna Tehnikakõrgkool, 2019) Rebane, Indrek; Villau, MargusLõputöö viidi läbi tudengi poolt, sest autori teada ei ole Euro 6 standardi järgi konstrueeritud heitgaaside järeltöötlussüsteeme reisibussidel Eestis veel uuritud. Järjest kasvav õhusaastatus on sundinud sõidukitootjaid välja töötama süsteeme kahjulike ühendite vähendamiseks heitgaaside hulgas. Analüüs viidi läbi Scania Irizar I8 marki busside hulgas. Bussid on ühesugused ja pärinevad aastast 2016. Kokku võeti valikusse 8 ühesugust sõidukit, mille hooldusajalugu töötati läbi ja väljalaskesüsteemiga seotud remonttööd võeti valikusse ning analüüsiti läbi. Kõik bussid on alla 1 000 000 km läbi sõitnud- kõige suurema läbisõiduga bussi odomeetril oli viimase remonttöö ajal 802 440 km ja kõige väiksem läbisõidunäit 621 344 kilomeetrit. Euro 6 standard on muutnud probleemid reisibusside väljalaskesüsteemidega väga sagedaseks. Ühel bussil tuleb keskmiselt iga 4 kuu tagant pöörduda töökotta väljalaskesüsteemi rikkega. SCR- heitgaaside puhastussüsteem on mõeldud töötama ilma vigadeta, mida kinnitab ka fakt, et tehas ei näe ette heitgaaside puhastussüsteemi suuremat hooldamist. Läbi viidud analüüsist selgus, et vigasid esineb sageli. Tihtipeale on vead teineteisest sõltuvad- näiteks võib anduri rikkest alguse saada katalüüsmuunduri ummistumine. Rikked heitgaaside järeltöötlussüsteemides hakkavad sagenema umbes 500 000 kilomeetrise läbisõidu pealt. Kuni poole miljoni kilomeetrise läbisõiduni esines analüüsitud bussidel mõni üksik viga. Heitgaaside puhastussüsteemides esinevaid rikkeid võib leevendada või ennetada dosaatori filtri regulaarne vahetamine, samuti rõhuandurite voolikute regulaarne kontrollimine. Paljude rikkis dosaatorite seest on avastatud ummistunud filtrid. Läbi viidud lõputöö põhiküsimus, kas või kui hästi Euro 6 heitgaaside puhastussüsteemid toimivad, sai vastuse: Kuni poole miljoni kilomeetri läbimiseni toimib süsteem enamasti hästi. Sellest kõrgema läbisõiduga bussidel muutusid rikked järeltöötlussüsteemis aina sagedasemaks, seega ei ole lõputöö autori arvates süsteemid üldse nii töökindlad kui nad olema peaks.